Cu o zi inainte de nominalizarile Oscar, filmele favorite sunt acuzate ca au fost folosit Inteligenta Artificiala. Dialogul lui Adrien Brody din The Brutalist a fost modificat pentru a suna „mai maghiar”.
Cu mai putin de 48 de ore inainte de anuntul nominalizarilor pentru premiile Oscar 2025, doua dintre filmele favorite pentru cele mai importante trofee, inclusiv categoriile “Cel mai bun film” si “Cel mai bun regizor”, sunt acuzate ca au folosit Inteligenta Artificiala pentru a ajusta si imbunatati rezultatul final.
Acuzatiile sunt bazate pe declaratii ale membrilor echipelor tehnice din spatele “Emilia Perez” si “The Brutalist” care au recunoscut ca software-urile de ultima generatie le-au fost de mare ajutor atat la montaj dar si la imbunatatirea pronuntei sau a muzicalitatii actorilor.
Este vorba despre actorii considerati favoriti la castigarea Oscarului pentru cel mai bun actor in rol principal — Adrien Brody pentru “The Brutalist” — si cea mai buna actrita — Karla Sofía Gascón in “Emilia Perez. Pe langa faptul ca nominalizarile lor sunt considerate ca fiind garantate, ambii sunt indicati drept potentiali castigatori atat de catre casele de pariuri dar si de catre presa de specialitate din Hollywood.
In ceea ce priveste montajul si sunetul — categorii distincte la Oscar la care ambele filme au mari sanse sa fie nominalizate si chiar sa castige — se ridica problema eticii si corectitudinii: daca ar merita sa castige Oscarul un tehnician care a folosit softwareuri pentru a corecta anumite greseli?
Cele mai multe discutii sunt in jurul productiei The Brutalist, regizate de Brody Corbet.
Intr-un interviu acordat publicatiei Red Shark News, editorul filmului The Brutalist, Dávid Jancsó, a declarat ca, in incercarea de a crea un dialog ideal in limba maghiara „incat nici macar localnicii nu vor observa vreo diferenta”, a introdus vocile protagonistilor Adrien Brody si Felicity Jones in programul de inteligenta artificiala, precum si propria sa voce.
In film, Brody joaca rolul arhitectului evreu-ungar László Tóth, care emigreaza in SUA dupa al doilea razboi mondial, iar Jones este sotia acestuia, Erzsébet. Jancsó, vorbitor de limba maghiara, a declarat ca, desi mama lui Brody era o emigranta din Ungaria in viata reala, pregatirea si reinregistrarea prin ADR (inlocuirea automata a dialogului) atat cu actorii originali, cat si cu dublurile lor „pur si simplu nu au functionat”.
Jancsó a declarat ca a folosit apoi un instrument de inteligenta artificiala dezvoltat de Respeecher, o companie cu sediul in Ucraina care a fost implicata anterior in „clonarea” vocii lui James Earl Jones pentru serialul TV Obi-Wan Kenobi, pentru a adauga sunete individuale la dialogul in limba maghiara al celor doi actori.
„Majoritatea dialogului lor in limba maghiara are o parte din vocea mea acolo. Am fost foarte atenti sa le pastram interpretarile. In principal, este vorba doar de inlocuirea literelor ici si colo … Am avut atat de multe dialoguri in limba maghiara incat a trebuit sa acceleram procesul, altfel am fi fost inca la montaj”., a adaugat Jancsó.
Ca raspuns la reactiile negative ale presei americane, regizorul The Brutalist, Brady Corbet, a emis o declaratie pentru a calma spiritele si a nu le afecta sansele actorilor si echipei la Oscar.
„Interpretarile lui Adrien si Felicity le apartin in totalitate. Au lucrat luni de zile cu antrenorul de dialect Tanera Marshall pentru a-si perfectiona accentele. Tehnologia inovatoare Respeecher a fost utilizata doar in editarea dialogului in limba maghiara, in special pentru a rafina anumite vocale si litere pentru acuratete. Limba engleza nu a fost modificata. Acesta a fost un proces manual, realizat de echipa noastra de sunet si de Respeecher in post-productie. Scopul a fost de a pastra autenticitatea performantelor lui Adrien si Felicity intr-o alta limba, nu de a le inlocui sau modifica si a fost facut cu cel mai mare respect pentru meserie.”, a declarat Corbet.
De asemenea, s-a aflat ca acelasi software de clonare bazat pe inteligenta artificiala a fost utilizat pentru a imbunatati si vocea Karla Sofía Gascón a Emiliei Pérez, musicalul regizat de Jacques Audiard care este marele favorit al anului la majoritatea categoriilor importante.
Intr-un interviu inregistrat in luna mai 2024 la Festivalul de Film de la Cannes, Cyril Holtz, mixerul de inregistrari al filmului, a declarat ca a fost necesara marirea gamei vocale a lui Gascón si ca productia a utilizat Respeecher pentru a imbina vocea acesteia cu cea a lui Camille, starul pop francez care a co-scris coloana sonora a filmului.
Recenta greva a actorilor si a scenaristilor de la Hollywood care a blocat toate productiile timp de sase luni a fost declansata, cel putin in parte, din cauza amenintarii pe care inteligenta artificiala o reprezinta pentru o mare parte din industria filmului, a televiziunii si a jocurilor video. S-au negociat luni bune pana s-au ajuns la intelegeri temporare pentru a-i proteja pe actori si creatori impotriva utilizarii inteligentei artificiale in generarea scenariilor si imaginii artistilor. In domeniul jocurilor video, greva este in continua desfasurare.
Situatia a mers atat de departe incat anumite filme — precum “Heretic, cu Hugh Grant in rolul principal — au inceput sa introduca mesaje radicale pe genericul de final: „In realizarea acestui film nu a fost utilizata nicio inteligenta artificiala generativa”.
Zilele trecute, regizorul Paul Schrader a dezvaluit intr-o postare pe Facebook ca a experimentat, de asemenea, cu inteligenta artificiala, folosind ChatGPT pentru a genera idei pentru filme de autori importanti, printre care Paul Thomas Anderson, Quentin Tarantino, Ingmar Bergman si el insusi. Pe langa faptul ca a fost impresionat de rezultate, Schrader, premiat la Oscar pentru cel mai bun scenariu, a declarat: “De ce sa stea scenaristii luni de zile in cautarea unei idei bune, cand IA poate oferi una in cateva secunde?”
In atmosfera febrila care domneste in prezent la Hollywood cu privire la inteligenta artificiala, este greu de estimat impactul pe care aceste dezvaluiri privind utilizarea tehnologiei il pot avea asupra cursei actuale pentru premiile Oscar. Maine, 23 ianuarie, cand vor fi anuntate nominalizarile, Brody este considerat ca fiind “candidatul favorit” pentru “cel mai bun actor” iar Gascón va deveni prima actrita transsexuala care va fi nominalizat la Oscarul pentru cea mai buna actrita.