Skip to content

Expozitia „Luminile lui Caravaggio” de la Timisoara se prelungeste pana pe 6 martie 2025.Va putea fi vizitata gratuit pe 3 si 5 martie.

Muzeul National de Arta Timisoara anunta extinderea perioadei de vizitare a expozitiei „Luminile lui Caravaggio. Inceputul modernitatii in pictura europeana, capodopere din colectia Roberto Longhi” pana la data de 6 martie 2025. 

Programata sa se incheie pe 28 februarie, expozitia va ramane deschisa pentru inca sase zile, ca urmare a interesului sustinut al publicului, care continua sa o viziteze in numar mare, atat individual, cat si in grupuri organizate.

Expozitia va putea fi vizitata inclusiv in zilele de luni, 3 martie, si marti, 4 martie. 

Mai mult, in datele de 3 si 5 martie, intrarea va fi gratuita, oferind vizitatorilor ocazia de a se apropia de universul artistic al maestrului italian si al discipolilor sai.

De la deschiderea oficiala din 16 noiembrie 2024, expozitia a atras peste 26 de mii de vizitatori din tara si din strainatate, consolidand rolul muzeului ca spatiu de intalnire intre patrimoniul artistic european si iubitorii de arta de toate varstele. 

Expozitia prezinta, in premiera pentru Romania, pictura originala a lui Michelangelo Merisi da Caravaggio, „Baiat muscat de soparla”, realizata in 1597, alaturi de 42 de lucrari semnate de artisti europeni din cercul sau, printre care Lorenzo Lotto, Valentin de Boulogne, Juseppe Ribera, Gian Battista Caracciolo, Dirck van Baburen, Mattia Preti si Gerrit Van Honthorst.

Pentru informatii suplimentare privind programul de vizitare si achizitionarea biletelor, accesati site-ul oficial al Muzeului National de Arta Timisoara.

Dincolo de capodopera lui Caravaggio — careia ii este acordata o atentie deosebita printr-un traseu de vizitare si o scenografie care ii permit sa fie vedeta expozitiei — colectia lui Roberto Longhi  (1890-1970) subliniaza, de fapt, importanta istoricului italian in arta europeana. Dedicandu-si viata si cariera studiului lui Caravaggio, Longhi este expertul care a autentificat multe dintre operele artistului care erau atribuite in mod eronat altor artisti. In multe cazuri, a demonstrat ca unele picturi ce erau promovate ca fiind create de Caravaggio, au fost de fapt create de alti artisti. 

Colectia lui Roberto Longhi arata inovatiile revolutionare ale lui Caravaggio ca un maestru al clarobscurului si al naturalismului, al picturii “dal naturale” (dupa natura, dupa model). Intr-o perioada post-Renascentista dominata de reguli sociale, Caravaggio a incalcat protocolul si a pictat prostituate pentru a o reprezenta pe Fecioara Maria, si-a manifestat orientarile homoerotice si a redat natura cu o acuratete impresionanta, surprinzand inclusiv subtilitati emotionale si fiind un precursor al portretelor cu substrat psihologic. 

Caravaggio a inovat pentru ca surprins umanitatea dintr-o alta perspectiva, atat prin naturaletea oamenilor de rand (sau a fructelor, redand cele mai mici defecte ale acestora) dar mai ales prin reprezentarea personajelor aflate la marginea societatii. Inclusiv scenele biblice pe care le picteaza sunt inscenate in mod obisnuit in taverne, intr-o lume a tenebrelor, o lumina dramatica in care sunt ascunse intentii si ambiguitati.

La Timisoara, nu exista alte lucrari care se ridica la nivelul “Baiatului muscat de soparla” al lui Caravaggio. Este o prezentare construita in jurul unei singure  capodopere iar vizitatorii sunt invitati inca de la textul expus pe perete din fata intrarii in expozitie sa descopere influenta lui Roberto Longhi si sa invete sa se bucure de fiecare pictura in parte, chiar daca nu este semnata de un artist cu nume la fel de recognoscibil precum Caravaggio. Insa un istoric de arta ar putea sa va confirme ca sunt inclusi cativa Caravaggisti foarte importanti precum Valentin de Boulogne, Carlo Saraceni si Jusepe de Ribera, cu picturi redate in multe carti esentiale de istoria artei.

Maria Cristina Bandera, curatoarea expozitiei, a dezvaluit in cadrul vernisajului ca expozitia de la Timisoara este organizata in oglinda cu o prezentare curatoriata de Roberto Longhi insusi, la Palazzo Reale din Milano in 1951: “Mostra del Caravaggio e dei Caravaggeschi”.

Citește în continuare