Expozitia „Leontina Vaduva si marile scene ale lumii” la Palatul Sutu, cu picturile artistului Florian Doru Crihana, face o retrospectiva a activitatii sopranei
Inaugurarea expozitiei va avea loc vineri, 18 decembrie 2020, ora 18:00, in format online atat pe pagina de Facebook a asociatiei si pe canalul de YouTube, cat si pe pagina de Facebook a Muzeului Municipiului Bucuresti si este organizata de Asociatia pentru Muzica, Arta si Cultura, Muzeul Municipiului Bucuresti si Muzeul National „George Enescu” – cu patronajul Ministerului Culturii, Ambasadei Republicii Argentina in Romania, Ambasadei Republicii Austria in Romania, Forumului Cultural Austriac din Bucuresti, Ambasadei Regatului Spaniei in Romania si Ambasadei Regatului Unit al Marii Britanii in Romania.
„Leontina Vaduva si marile scene ale lumii” este „o expozitie-eveniment, dedicata sopranei Leontina Vaduva la aniversare”.
Aceasta „se transforma, prin talentul si imaginatia graficianului Florian Doru Crihana, intr-o experienta multidisciplinara si multisenzoriala, o calatorie nostalgica in capitalele muzicale ale lumii si un prilej pentru iubitorii de arta sa descopere/redescopere cariera stralucitoare in opera, personalitatea artistica, rolurile preferate ale unei mari artiste lirice, originare din Romania. Succesele Leontinei Vaduva la Paris, la Metropolitan Opera New York, la Royal Opera House – Covent Garden, la Scala din Milano, Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Teatro Colon Buenos Aires, Staatsoper din Viena sau La Fenice din Venetia sunt reinterpretate vizual de Crihana, de cele mai multe ori in lucrari-pandant, care omagiaza pe de o parte rolurile reprezentative – Mimi, Manon, Leila, Mireille, Carmen, Antonia, Gilda, Norina, Susanna, Blanche, Violetta, si pe de alta parte celebrele cladiri si orasele-gazda ale celor mai bune companii de opera din lume, pe scena carora Vaduva a urcat, cu remarcabil succes, de numeroase ori.” a mentionat Cristina Simion, curator si galerist la Tiny Griffon Gallery din Nuremberg.
Soprana Leontina Vaduva a absolvit Conservatorul de arta din Bucuresti, sub indrumarea profesoarei Arta Florescu, si a urcat prima data pe scena jucand-o pe Antonia din „Povestirile lui Hoffmann” la Opera Romana.
A debutat pe plan international in anul 1986 la Teatrul Capitole din Toulouse in opera „Manon” de Jules Massenet. Rolul lui Manon a fost definitoriu si a purtat-o spre debutul londonez la Royal Opera House Covent Garden, obtinand si prestigiosul premiu Lawrence Olivier (1988).
Stabilita in Franta, Leontina Vaduva, a primit in 1999 titlul de Chevalier des Arts et des Lettres, iar cativa ani mai tarziu cel de Officier des Arts et des Lettres. Aceasta a devenit rapid una dintre cele mai bune ambasadoare ale repertoriului francez interpretand magistral rolurile Micaëla, Antonia, Julieta si Mireille pe cele mai importante scene ale lumii.
In 1996, aceasta a debutat in Statele Unite, mai exact in San Francisco, cu rolul Mimi din „Boema” lui Puccini.
Printre dirijorii cu care a colaborat de-a lungul carierei sale se numara James Conlon, Sir Colin Davis, Alain Lombard, Sir Charles Mackerras, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Kent Nagano, Antonio Pappano, Michel Plasson si Carlo Rizzi.
Discografia artistei include operele Carmen (1991) – dirijor Zubin Mehta, Rigoletto (1993) – dirijor de Carlo Rizzi, Povestirile lui Hoffmann (1996) – dirijor Kent Nagano, Boema (1996) – dirijor Antonio Papanno și recitalul Opera Arias (1997) – dirijor Plácido Domingo.
DVD-ul cu „Romeo si Julieta” al artistei, inregistrat in anul 1994 la Royal Opera House Covent Garden din Londra, sub conducerea muzicala a lui Sir Charles Mackerras si in regia lui Nicolas Jöel, reprezinta o referinta absoluta pentru celebra opera a lui Gounod.
In 2001, aceasta lanseaza DVD-ul „Chanter, ma raison d’être” – un film realizat de Fabrice Maze care prezinta cariera artistei in perioada 1990-2001.
Deosebitele sale calitati artistice i-au adus nenumarate distinctii, printre care Medalia orasului Toulouse, premiul Royal Philarmonic Society of Music – Londra si Ordinul Meritul Cultural in grad de Mare Ofiter oferit de Presedintele Romaniei.
Soprana Leontina Vaduva a urcat pe scena Ateneului Roman si a Salii Radio din Capitala, in cadrul evenimentelor organizate de Asociatia pentru Muzica, Arta si Cultura, precum Recitalul omagial Verdi–Wagner: Corespondente (2013), Gala Aniversara „Viorica Cortez si Prietenii” (2014), Recitalul omagial „Enescu 60” (2015), Recitalul caritabil „Suflet in Culori” si Concertul aniversar „Ave: Leontina Vaduva 30 de ani in muzica” in cadrul celei de-a II-a editii a festivalului Vibrate!
Leontina Vaduva detine titlul de Doctor Honoris Causa al Universitatii Nationale de Arte George Enescu din Iasi.
In prezent, aceasta sustine masterclass-uri pentru tanara generatie si preda la Conservatorul Claude Debussy din Paris si la HEMU – Haute Ecole de Musique din Lausanne. De asemenea, in ultimii ani, impreuna cu pianista Alina Pavalache si regizoarea Anda Tabacaru Hogea, a sustinut o serie de masterclass-uri in cadrul sectiei „Dumitru si Alice Rosetti Tescanu – George Enescu” a Muzeului National George Enescu din Bucuresti.
Onorat cu aproape o suta de premii nationale si internationale la saloanele de grafica satirica, artistul Florian Doru Crihana este deja un rasfatat al multor colectionari si iubitori de arta.
Nascut la Galati, a devenit artist liber in 1991, dupa ce a renuntat la cariera de inginer. Creatia sa a avut un impact in lumea saloanelor de caricatura, in care a abordat mereu subiecte din societatea contemporana.
Cele mai multe succese le-a obtinut in Polonia, in Germania, in Turcia si Iran. Dieter Burkamp – ziarist german, editor si colectionar de arta, i-a influentat cariera timp de 20 de ani si a publicat un album cuprinzator in Germania. Cu sprijinul acestuia, Crihana a patruns in colectii private si in muzee occidentale.
Talentul sau de caricaturist a evoluat in timp, ironia a devenit bine temperata, aproape toate lucrarile lui sunt uleiuri pe carton, iar desenul este liber si nu utilizeaza nimic din tehnologia moderna a fotografiei. Lucrarile sale sunt remarcabile nu doar pentru finete, ci mai cu seama prin asocierile alegorice. Prin munca sa de cercetare, Crihana a invatat sa descopere si sa redescopere povesti ale locurilor care au devenit surse de inspiratie pentru picturile sale.
Dupa succesul avut in cadrul evenimentelor de grafica satirica, Crihana s-a retras in atelierul din Galati si a abordat istoria lumii, in special pe cea a Europei.
Astfel, a realizat serii despre orasele: Berna, Bologna, Braila, Bruges, Bucuresti, Fribourg, Galati, Istanbul, Lausanne, Legnica, Ljubljana, New York, Nürnberg, Pordenone, Potsdam, La Réole, Sacile, Strasbourg si Venetia.
Lucrarile lui Crihana se gasesc si in colectiile de stat precum Colectia Facultatii de Economie din Roma, in Colectia de arta a Muzeului Brailei Carol I si in Colectia Centrului Cultural Legnica – Polonia.
„Intalnire in Piata Florilor
Actiunea operei „Carmen” de Georges Bizet are loc in fosta fabrica de tutun din Sevilla, dar in lucrarea „Intalnire in Piata Florilor” se poate vedea ansamblul de cladiri Royal Opera House si Piata de Flori – Covent Garden. In aceasta imagine, Crihana a presupus ca Leontina Vaduva a ajuns Micaela in cautarea iubitulului ei, un tanar militar. Acest rol a fost jucat aici de catre soprana in anii 1991 si 1994.
„Norocul unui joc de carti la Viena”
Lucrarea „Norocul unui joc de carti la Viena” evidentiaza frumusetea sopranei, a costumului purtat in rolul Manon, cat si cladirea impetuoasa a Operei din Viena (Wiener Sttatoper) a carei constructie s-a desfasurat in episoade care au atins tragicul prin suferinta si disparitia celor doi arhitecti: Eduard van der Null si August von Sicardsburg.
„Leila”
Scena din lucrarea Leila a fost compusa dupa o lucrare grafica veche, celebra intre afisele operei “Pescuitorii de perle” realizate in lume de-a lungul timpului. Artistul a inclus in compozitie intrarea in Opéra Comique de Paris, acolo unde Leontina Vaduva a intrepretat rolul principal: Leila, 1991.
„Autobuz cu etaje Covent”
Primul autobuz cu doua etaje a fost introdus la Londra in 1847 de catre Adams&Co si era de fapt o cabina trasa de cai. Dupa 1855, compania London General Omnibus a decis vopsirea autobuzelor in rosu pentru a se diferentia in oras, asa cum apare si in lucrarea „Autobuz cu etaje Covent”.