Expozitia „Maitec – Lemn Aur Lumina” de la MNAR uneste doua generatii de artisti din aceeasi familie.
Muzeul National de Arta al Romaniei prezinta expozitia „#Maitec – Lemn Aur Lumina” care uneste doua generatii de artisti din aceeasi familie: Maitec. Acopera aproape un secol de creatii artistice de la pictura Sultanei Maitec la sculpturile lui Ovidiu Maitec pana la arta digitala transpusa in print de catre cuplul de fotografi Dana si Stephane Maitec.
Expozitia realizeaza o punte intre doua generatii: Dana si Stephane Maitec – prin notorietatea la publicul tanar pe care o au gratie fotografiilor de moda publicate in reviste din toata lumea – introduc creatiile parintilor lui Stephane unei generatii care nu era familiara cu munca Sultanei sau a lui Ovidiu Maitec, artisti foarte cunoscuti in epoca comunista.
Dincolo de expozitie in sine, in plan personal, aceasta devine o eleganta modalitate de a plati o datorie morala, un multumesc adus originilor si radacinilor artistice ale familiei Maitec.
Expozitia deschisa pana pe 30 ianuarie 2020 este expusa in doua sali la parterul Muzeului National de Arta al Romaniei, in Galeria de Arta Romaneasca. Intrarea se face prin „Lemn si Aur”, sculpturile si tablourile create de Sultana si Ovidiu Maitec si continua in galeria de iluzii optice 3D create de Dana si Stephane Maitec.
Prima parte este lemn si aur, o retrospectiva a rigurozitatii cuplului artistic Sultana si Ovidiu Maitec
Sultana Maitec s-a nascut in 1928 in comuna Livadz din nordul Greciei intr-o familie de meglenoromani. A avut primul vernisaj in 1955 la Sala Dalles intr-o expozitie colectiva si a continuat in restul Europei prin evenimente organizate de statul roman: Minsk in 1959, Budapesta in 1960, Praga si Paris in 1968, Londra in 1986.
S-a remarcat prin ruptura de curentul realist al anilor ’60 in Romania si crearea unor portrete abstracte fara chipuri, prin folosirea formelor sferice si ovale.
Sultana Maitec a fost puternic inspirata de globul de lumina, de soare si de marul incandescent pe care le-a reprezentat sub forma unor sfere aurii transpuse pe panza, carton sau lemn prin foita de aur si nuante de rosu, galben si verde. Majoritatea lucrarile reprezentative incluse in expozitia MNAR include aceste teme si culori.
Alegerea foitei de aur ca material predominant i-a conturat semnatura stilistica apropiata de cea a lui Gustav Klimt si i-a directionat impactul lasat in istoria artei romanesti post-belice.
Unul dintre exemplele atipice pentru creatia ei este „Infanta”, o reinterpretare a Infantei Margarita a Spaniei dupa Velazquez.
A pictat aproape 90 de ani din care 50 au fost ca parte din cuplul artistic pe care l-a format cu sotul Ovidiu Maitec.
Ovidiu Maitec s-a nascut in 1925 in Arad si a absolvit Institutul de Arte Plastice din Bucuresti in 1950, urmand sa devina asistent si profesor universitar.
Fiind unul dintre membrii fondatori ai Uniunii Artistilor Plastici din Romania, Maitec a fost puternic implicat in curentul artistic ai anilor ’60-’70, perioada care i-a definit stilul de sculptura pana la finalul vietii. A declarat in repetate randuri ca formele pe care le creeaza in lemn sunt pure inventii, neavand neaparat corespondenta in oameni sau in intamplari.
Stilul de sculptura al lui Ovidiu Maitec este reprezentativ pentru era post-Brancusi prin structurile abstracte din lemn cu perforatii cilindrice atat in interior cat si in exterior care permit aerului sa circule prin ele.
Daca Brancusi a fost maestrul miscarii si a oferit viata si dinamism unor forme abstracte create din materiale reci, Maitec a mers pe linia formelor statice si a introdus lumina si aerul in interiorul sculpturii, a permis mediului inconjurator sa adauge dinamism.
Creatiile din lemn si metal ale lui Ovidiu Maitec expuse la MNAR imbina doua stari contrastante: sunt perfect definite, simetrice si la limita intre mobila conceptuala si obiect de arta sau brute, naturale si aparent neatinse precum „Regele trist” din 1992.
Ovidiu Maitec a decedat in 2007 iar Sultana in 2016 lasand in urma sute de lucrari aflate in colectii private. O mare parte dintre acestea, le puteti descoperi la MNAR: 70 de sculpturi si 50 de tablouri.
Dana si Stephane Maitec au lucrat un an si jumatate pentru a pune la punct expozitia. Partea lor de LUMINA foloseste tehnologia actuala si creaza puntea de legatura intre creatiile parintilor si prezent.
A doua parte a expozitie este LUMINA, vazuta prin ochii tineri, pasionati de tehnologie si tendinte artistice ai Danei si ai lui Stephane Maitec.
Cei doi artisti-fotografi lucreaza impreuna din 1996 si formeaza un duo-artistic din 2002.
Din picturile Sultanei Maitec au mostenit jocurile de culori care se schimba in lumina artificiala si formele repetitive vazute ca printr-un caleidoscop digital. Din sculpturile lui Ovidiu Maitec au imprumutat texturile apasate, puternice menite sa creeze o experienta senzoriala tactila si o apropiere fata de exponat.
In viziunea Maitecilor tineri, textura aleasa este cea lichida si cristalizata, aflandu-se printre cele mai prezente tendinte vizuale ale anului 2019.
Desi erau cunoscuti pentru fotografiile de moda, au explorat noi teritorii si tehnici artistice pentru acest proiect. Au inceput sa lucreze pentru seria de lucrari inspirate de lumina in 2017 cand s-au jucat cu limbajul artistic in studioul lor din Paris. Au modelat panouri dintr-o folie din oglinda pe care s-au jucat cu culorile, au fotografiat creatiile si au developat imaginile.
Punctul culminant al experientei vizuale este o instalatie de lumini de neon si folie reflectorizanta in care vizitatorii sunt incurajati sa isi descopere lumile suprarealiste create de iluziile optice. O fotografie facuta in acest colt devine o mica lucrare de arta asemanatoare cu cele expuse deja la MNAR.
Cele 50 de lucrari din seria Reflections sunt un amestec de sculptura, pictura, fotografie si tehnica moderna de redare a printurilor ca o punte de legatura intre 1920 si 2020, momentul in care expozitia se va incheia.
Mostenirea culturala lasata de parinti a fost onorata si dusa mai departe prin propria viziune artistica a cuplului Maitec, fiecare lasand o amprenta riguroasa in spate.