(galerie foto) Pana pe 23 februarie, merita sa vizitati expozitia de la Timisoara cu prima capodopera de Caravaggio expusa pana acum in Romania.
“Baiat muscat de soparla”, una dintre marile capodopere realizate de Michelangelor Merisi da Caravaggio, se afla in premiera in Romania in expozitia deschisa zilele trecute la Muzeul National de Arta Timisoara. Este prima lucrare a geniului picturii baroce adusa pana acum in tara noastra, un eveniment care arata angajamentul actorilor culturali de la Timisoara in continuarea programului Capitala Europeana a Culturii dincolo de 2023, pana in 2025 cel putin.
Pentru iubitorii de arta care obisnuiesc sa calatoreasca pentru a vedea capodopere de nivelul celor create de Caravaggio — care au redefinit istoria artei si modul in care privim lumea si societatea —, este o oportunitate extraordinara de a privi 43 de opere aduse de la Florenta in cadrul expozitiei „Luminile lui Caravaggio. Inceputul modernitatii in pictura europeana, capodopere din colectia Roberto Longhi”, deschisa pana pe 28 februarie 2025.
La invitatia agentiei Daescu Bortun Olteanu, echipa Urban.ro a calatorit la Timisoara pentru vernisajul expozitiei, desfasurat sambata, 16 noiembrie, in prezenta autoritatilor locale, areprezentantilorFondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi din Firenze si a presedintelui Comisiei pentru cultura, stiinta si invatamant a Camerei deputatilor din Italia, Federico Mollicone.
Mai jos va prezentam motivele pentru care este important sa vedeti aceasta expozitie-eveniment care este o realizare epocala atat pentru Timisoara dar si pentru Romania.
Desi Caravaggio este motorul expozitiei si carligul care ar putea atrage un public numeros la muzeul care a gazduit in ultimii ani expozitiile blockbuster Victor Brauner si Constantin Brancusi, in fapt, este o expusa o singura opera a artistului, alaturi de lucrari din colectia lui Roberto Longhi.
Dincolo de capodopera lui Caravaggio — careia ii este acordata o atentie deosebita printr-un traseu de vizitare si o scenografie care ii permit sa fie vedeta expozitiei — colectia lui Roberto Longhi (1890-1970) subliniaza, de fapt, importanta istoricului italian in arta europeana. Dedicandu-si viata si cariera studiului lui Caravaggio, Longhi este expertul care a autentificat multe dintre operele artistului care erau atribuite in mod eronat altor artisti. In multe cazuri, a demonstrat ca unele picturi ce erau promovate ca fiind create de Caravaggio, au fost de fapt create de alti artisti.
Colectia lui Roberto Longhi arata inovatiile revolutionare ale lui Caravaggio ca un maestru al clarobscurului si al naturalismului, al picturii “dal naturale” (dupa natura, dupa model). Intr-o perioada post-Renascentista dominata de reguli sociale, Caravaggio a incalcat protocolul si a pictat prostituate pentru a o reprezenta pe Fecioara Maria, si-a manifestat orientarile homoerotice si a redat natura cu o acuratete impresionanta, surprinzand inclusiv subtilitati emotionale si fiind un precursor al portretelor cu substrat psihologic.
Caravaggio a inovat pentru ca surprins umanitatea dintr-o alta perspectiva, atat prin naturaletea oamenilor de rand (sau a fructelor, redand cele mai mici defecte ale acestora) dar mai ales prin reprezentarea personajelor aflate la marginea societatii. Inclusiv scenele biblice pe care le picteaza sunt inscenate in mod obisnuit in taverne, intr-o lume a tenebrelor, o lumina dramatica in care sunt ascunse intentii si ambiguitati.
La Timisoara, nu exista alte lucrari care se ridica la nivelul “Baiatului muscat de soparla” al lui Caravaggio. Este o prezentare construita in jurul unei singure capodopere iar vizitatorii sunt invitati inca de la textul expus pe perete din fata intrarii in expozitie sa descopere influenta lui Roberto Longhi si sa invete sa se bucure de fiecare pictura in parte, chiar daca nu este semnata de un artist cu nume la fel de recognoscibil precum Caravaggio. Insa un istoric de arta ar putea sa va confirme ca sunt inclusi cativa Caravaggisti foarte importanti precum Valentin de Boulogne, Carlo Saraceni si Jusepe de Ribera, cu picturi redate in multe carti esentiale de istoria artei.
Maria Cristina Bandera, curatoarea expozitiei, a dezvaluit in cadrul vernisajului ca expozitia de la Timisoara este organizata in oglinda cu o prezentare curatoriata de Roberto Longhi insusi, la Palazzo Reale din Milano in 1951: “Mostra del Caravaggio e dei Caravaggeschi”.
Scenografia expozitiei mizeaza pe lumini contrastante si zone aflate in semi-intuneric, incercand se redea atmosfera din picturile lui Caravaggio.
Elementul cheie al scenografiei este oglinda convexa care se regaseste in coltul fiecarei sali a expozitiei. Oglinzile convexe apar adesea in interioare baroce, creand efecte dramatice si atragand privirea spre detalii spectaculoase. In cazul de fata, provoaca perceptia si intelegerea spatiului si lanseaza o invitatie catre introspectie si interpretare.
In primele doua sali sunt prezentati precursorii lui Caravaggio, artistii care au indraznit sa iasa din normele Manierismului si s-au avantat in clarobscur. Este o alegere curatoriala care ofera o perspectiva lineara a istoriei artei si subliniaza revolutia produsa de picturi precum “Baiatul muscat de soparla”, realizata in jurul anului 1597.
In colectia sa de arta si in cercetarile publicate, Roberto Longhi a cautat sa evidentieze capacitatea lui Caravaggio de a umaniza temele sacre, facandu-le accesibile si emotionante. Aceasta perspectiva a contribuit la repozitionarea lui Caravaggio, care anterior era considerat o figura controversata si oarecum marginala, ca un inovator magistral a carui influenta a reverberat in intreaga Europa.
Din cele 43 de opere aduse de la Florenta, sunt expusi 33 de creatori ai picturii europene. Pe langa Caravaggisti mentionati anterior se numara Lorenzo Lotto, Gian Battista Caracciolo, Dirck van Baburen, Mattia Preti si Gerrit Van Honthorst. Potrivit managerului MNArT, Filip A. Petcu, sunt incluse si picturi din colectia Ormos Zsigmond dar si contributii din partea institutiilor regionale si nationale.
Va recomandam sa o vizitati pana pe 23 februarie 2025, biletele pot fi achizitionate de pe site-ul Muzeului National de Arta Timisoara si de pe platforma Luminile lui Caravagio.
Va fi deschisa de miercuri pana duminica intre orele 10:00 si 18:00, este important sa va rezervati bilet in avans deoarece se preconizeaza un interes major din partea vizitatorii si este posibil sa nu gasiti bilete la fata locului.
Asa cum s-a intamplat in cazul expozitiilor Brancusi si Brauner, astfel de initiative nu ar exista fara sustinere din partea autoritatilor locale si nationale — Consiliul Judetean Timis —, a partenerilor internationali — Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi din Firenze si Civita Mostre e Musei din Roma — si a sponsorilor care merita apreciere pentru sustinerea artei, a culturii si a educarii publicului roman: Cluburile Rotary din Timisoara, Constructim, Cramele Recas, Ebig, Lutz & Associates, Modvin, SSF, Retele Electrice, E.ON Energie Romania, Clubul Francofon de Afaceri Timisoara si Violette Boutique des Fleurs.
Expozitia merita vizitata alaturi de rude si prieteni dar si alaturi de cei mici, folosind informatiile din acest articol dar si textul aflat la intrarea in Galeria Ioachim Miloia a Palatului Baroc din Timisoara, ii puteti ghida si le puteti oferi o lectie superba de istoria artei.
In paralel, veti gasi si o noua expozitie dedicata maestrului roman Corneliu Baba.