La Paris s-a deschis o expozitie dedicata lui Léon Monet, fratele artistului Claude Monet. Cand nimeni nu cumpara lucrarile lui Monet, Léon le achizitiona la licitatie pentru a-i creste cota de piata.
La Musée du Luxembourg din Paris a fost deschisa o expozitie inedita dedicata lui Léon Monet, fratele celebrului artist impresionist Claude Monet. Expozitia a fost denumita „Léon Monet: fratele artistului si colectionar” si prezinta influenta si rolul central pe care l-a avut Léon, un personaj uitat sau ignorat de istoria artei, asupra fratelui sau, inclusiv in ceea ce priveste cariera si opera artistului.
Léon a fost un chimist si colectionar de arta stabilit in Rouen, dar si un personaj cheie pentru parcursul artistic al lui Claude Monet. Acesta a facut diverse sacrificii pentru fratele sau, printre care si achizitionarea la licitatii a lucrarilor artistului atunci cand nimeni nu o facea, lucru care a contribuit la cresterea popularitatii si a preturilor operelor lui Claude.
Léon a recunoscut talentul fratelui sau mai mic inca de la primele lucrari. El a devenit primul colectionar al picturilor lui Claude si s-a ocupat de primele vanzari si licitatii de arta ale lucrarilor lui.
Desi Claude Monet este considerat ca fiind fondatorul miscarii impresioniste — nume preluat de la lucrarea sa din 1872 „Impression, soleil levant – Impresie, rasarit de soare” — curatoarea expozitiei, Geraldine Lefebvre, sustine ca acesta nu ar fi avut aceeasi influenta in cercurile de artisti daca nu ar fi fost fratele sau. Pentru a realiza expozitia, Lefebvre a cercetat timp de trei ani rolul pe care Léon l-a avut asupra lui Claude.
„El i-a colectionat lucrarile si tot el le-a adus la licitatii si vanzari de arta. De asemenea, a cumparat picturi si de la alti impresionisti, nu doar pe cele ale fratelui sau. Prin intermediul Claude a cunoscut o noua generatie de pictori impresionisti, deoarece artisti precum Alfred Sisley, Camille Pissaro, sau Pierre-Auguste Renoir erau foarte apropiati de Claude Monet. Ei pictau si lucrau impreuna.” a adaugat Lefebvre.
In acelasi timp, Frances Fowle, experta in impresionism si curatoare la Galeriile Nationale al Scotiei, a declarat ca „Léon a fost un element cheie. El facea parte din acest colectiv de persoane care a fost, intr-un fel, esential pentru succesul lui Monet. De multe ori avem tendinta de a ne gandi la Monet ca un artist care a facut totul de unul singur, dar el s-a bazat foarte mult pe o retea de sustinatori, colectionari si vanzatori de arta. Astfel, am putea afirma ca fratele sau a fost stalpul de sustinere al lui si cel de la care a pornit totul.”
Desi cei doi frati s-au sustinut reciproc in cea mai mare partea a vietii lor, relatia dintre cei doi a fost intrerupta brusc odata cu moartea lui Jean Monet, fiul lui Claude. Acesta suferea de o infectie respiratorie incurabila cauzata de manevrarea zilnica a substantelor chimice de la fabrica lui Léon din Rouen.
Relatia dintre cei doi frati a devenit tensionata cand Claude a inceput sa-l acuze pe Léon de moartea fiului sau. In acelasi timp, Adrienne Monet, fiica lui Léon, a suferit de aceeasi boala, tatal ei spunand ca Jean ca i-a transmis boala fetei si negand toxicitatea substantelor manevrate in fabrica. La moartea lui Jean din 1914, familia lui Léon nu a fost invitata la inmormantare, eveniment dupa care cei doi frati nu si-au mai vorbit si nici nu s-au mai vazut vreodata.
Dupa moartea lui Léon la varsta de 82 de ani in 1917, Claude i-a transmis o scrisoare vaduvei fratelui sau, notand: „Regret ca n-am mai putut sa-mi vad fratele pentru ultima data si sa-i spun sa uite tot ce ne-a despartit”.
In expozitie se pot vedea aproape 100 de lucrari, printre care picturi si desene inedite de Monet, Sisley, Pissarro si Renoir. De asemenea, este expus pentru prima data si portretul lui Léon realizat de Claude in 1874.
Portretul lui Léon reprezinta legatura stransa dintre cei doi frati, iar curatoarea l-a cautat aproape doi ani pentru a-l gasi. A fost pictat in anul primei expozitii pe care a avut-o Claude si infatiseaza un barbat instarit, imbracat intr-un costum negru si cu palarie pe cap.
Potrivit documentelor de arhiva gasite de Lefebvre, pictura a fost realizata initial in aer liber cu intentia de a fi finalizata ulterior in atelierul artistului, insa Renoir si Sisley — care au vazut-o la vremea respectiva — l-au sfatuit pe Claude sa o lase asa cum este. In schimb, Léon nu a fost de acord si o considera nefinalizata, ascunzand-o pana la moartea sa.
„Claude Monet i-a daruit portretul fratelui sau, dar Léon nu l-a acceptat, nu i-a placut deloc. Ne-am putea pune intrebarea de ce? Un raspuns posibil ar fi pentru ca arata ca un portret neterminat, are tusele de pensula foarte proemintente” a adaugat Lefebvre.
Expozitia cuprinde si o serie de imprimeuri japoneze, carti, caiete de schite, mostre de tesaturi, documente de arhiva si fotografii de familie care apartineau fratilor Monet.
Vizitatorii vor putea descoperi si o carte cu desene si schite realizate de Claude cand avea varsta de 15 ani. In carte a lasat si un bilet pentru Léon atunci cand a fost cumparata de acesta in 1893 in care artistul a notat „Amintiri din copilarie, pentru dragul meu frate”.
Expozitia poate fi vizitata la Musée du Luxembourg pana pe 16 iulie 2023, iar pretul unui bilet intreg costa 15,5€, tinerii beneficiaza de tarife reduse. Biletele pot fi achizitionate de aici.