O noua expozitie imersiva permite vizitatorilor sa vada frescele lui Michelangelo din Capela Sixtina indeaproape, in 360 de grade.
In fiecare an, Italia este impanzita de turisti si pasionati de arta si istoria artei. Toti calatoresc la Roma si Florenta pentru a vedea capodoperele epocii renascentiste si pentru a-i admira pe marii maestrii ai artei de secol XIV si XV, precum Botticelli, Donatello, Rafael si, desigur, Michelangelo.
Pentru a aduce mai aproape de iubitorii de arta una dintre cele mai importante comenzi pe care le-a primit Michelangelo, compania SEE Attractions Inc. a creat o expozitie imersiva care a plecat in turneu in SUA si care contine cele mai importante fresce din Capela Sixtina. Expozitia ofera publicului imaginile indeaproape ca si cand ar fi plasati pe schele in timpul restaurarii picturilor.
In prezent, lucrarile lui Michelangelo din faimoasa capela a Vaticanului sunt expuse in conacul Lambermont din San Antonio, Texas sub forma unor copii exacte, la scara mult mai mare, astfel incat vizitatorii pot vedea si cele mai mici detalii ale frescelor renascentiste.
Expozitia exploreaza una dintre cele mai mari realizari artistice ale Renasterii oferind sansa de a privi indeaproape frescele lui Michelangelo Buonarroti nemaivazute pana acum din aceasta perspectiva. Conceptul a fost creat de o echipa de experti care a fotografiat la dimensiuni mari frescele de pe tavanul capelei Sixtine. Ulterior, acestea au fost reproduse folosind tehnici speciale care reproduc texturile picturilor originale. In acest fel, vizitatorii pot vedea aceste fresce cum nu au mai fost vazute pana acum, pot admira fiecare detaliu, culoare si tusa a celor 34 de fresce expuse, printre care scene din Biblie precum „Crearea lui Adam” si „Judecata de apoi”. Fiecare imagine este insotita de o nota informativa iar pentru a crea o experienta cat mai interesanta vizitatorilor li s-a pus la dispozitie si un ghid audio de 65 de minute care poate fi inchiriat.
„In Capela Sixtina nu ai voie sa faci fotografii deloc. Aici poti sa faci cate fotografii doresti si sa petreci cat timp ai nevoie. Am avut multi vizitatori care s-au pozat in fata „Crearii lui Adam” in timp ce incercau sa reproduca miscarile personajelor – acest lucru nu-l vei putea face nici odata la Vatican.” sustine Martin Biallas, directorul executiv al companiei SEE Atractions Inc.
Dupa peste 500 de ani de la realizarea acestora, frescele din Capela Sixtina au inceput sa fie acoperite de un strat subtire de praf si impuritati care au dus la pierderea saturatiei culorilor. Intre 1980 si 1990 s-au realizat lucrari complexe de restaurare iar frescele tavanului puteau fi observate de aproape. Lucrarile reproduse din expozitie au fost fotografiate de la o distanta de numai 4 metri, in schimbul celor 20 de metri de unde vizitatorii le pot vedea in mod normal in capela din Vatican.
La finalul anului trecut a fost publicata si o colectie formata din 3 carti cu fotografii detaliate ale capelei. Mai multe detalii puteti descoperi mai jos.
Michelangelo a pictat Capela Sixtina intre 1508 si 1512 la comanda Papei Iulius al II-lea. Artistul a folosit cei 800 de metri patrati ai capelei pentru a-si dovedi talentul ca pictor, nu doar ca sculptor sau arhitect asa cum devenise cunoscut pana atunci.
Compozitiile sale ilustreaza intr-un mod idealizat evenimentele descrise in Vechiul si Noul Testament, de la Geneza si pana la Judecata de Apoi. Initial, la primirea acestei comenzi, artistul florentin nu era dispus sa o accepte, fiind recunoscut mai mult ca sculptor. In 1505, a calatorit la Roma pentru a sculpta mausoleul Papei Iulius al II-lea iar un an mai tarziu, datoria impresiilor bune facute tronului papal, a primit sarcina de a picta Capela Sixtina. Papa si-a dorit ca frescele capelei sa fie decorate cu scene care ii infatiseaza pe cei 12 apostoli, dar Michelangelo sustinea ca aceasta tema nu este suficient de complexa asa ca a propus o extindere a unor teme mai vaste care sa cuprinde diverse scene veterotestamentare si neotestamentare care au intrigat clerul cat si laicii pana in zilele noastre.
Michelangelo a pictat Geneza in 9 registre centrale ale tavanului capelei, printre care cea mai cunoscuta si controversata este ”Crearea lui Adam”.
In timp ce un ciclu de fresce cu aceasta tematica incepe cu crearea pamantului si a oamenilor si se sfarseste cu caderea omului in pacat si izgonirea din rai, Michelangelo a decis sa includa si scene din viata lui Noe si alte scene biblice, reprezentari de profeti si sibile ale Antichitatii. Cu toate acestea, artistul si-a folosit si abilitatile de arhitect pentru a picta rame si cadre arhitecturale care sa sustina picturile si sa creeze un efect tridimensional care sa accentueze dinamismul compozitiilor. Mai tarziu, dupa 4 ani si jumatate, pe 1 noiembrie 1512 frescele pictate de Michelangelo Buonarroti au fost inaugurate si aclamate de catre cler, intregul ciclu pictural fiind realizat de unul singur, in conditii de lucru dificile.
20 de ani mai tarziu, in 1536, Michelangelo s-a intors la Roma la cererea Papei Clement al VII-lea care comandase o noua fresca pentru peretele altarului capelei. Artistul a lucrat 5 ani, pana in 1541 pentru a crea ”Judecata de Apoi” care il infatiseaza pe Isus in centrul compozitiei ca mare judecator care separa oamenii intre cei alesi si cei damnati.