S-au pus in vanzare biletele pentru prima mare expozitie Marina Abramovic din Londra. Vor fi puse in scena cele mai cunoscute performance-uri ale sale iar publicul va putea interactiona cu artisti complet dezbracati.
In aceasta toamna, Royal Academy of Arts din Londra va deschide prima mare expozitie personala din Marea Britanie dedicata artistei Marina Abramovic. De origine sarba, Abramovic este academician onorific al prestigioasei institutii englezesti.
Amanata de doua ori pana acum, expozitia va fi deschisa pe 23 septembrie 2023 si va putea fi vizitata pana la 1 ianuarie 2024. Va cuprinde cele mai cunoscute opere ale artistei care vor fi puse in scena de grupuri de artisti antrenati in prealabil de Abramovic.
Concomitent, Opera Nationala Engleza va gazdui premiera britanica a proiectului ei de opera, „Cele 7 morti ale Mariei Callas” iar Institutul Marina Abramovic va avea o rezidenta in cadrul Southbank Centre din Londra intre 4 si 8 octombrie.
Artistii curatori ai Institutului Marina Abramovic vor prezenta spectacole si performance-uri in stilul specific celebrei artiste in majoritatea salilor din Southbank Centre, inclusiv in cabinele de proba, cabinele artistilor, spatii tehnice, foaiere, precum si in Queen Elizabeth Hall si Purcell Room.
Printre artistii care vor participa se numara Collective Absentia, Carla Adra, Paula Garcia, Carlos Martiel, Yiannis Pappas, Paul Setúbal, Despina Zacharopoulou. Abramovic insasi va fi prezenta pe 4 si 8 octombrie si va fi face parte din celelalte evenimente desfasurate in Londra in aceasta perioada.
Expozitia de la Royal Academy of Arts se va deschide cu „Public Participation” (Participare publica), cu doua performance-uri bazate pe interactiunea lui Abramovic cu publicul prezent care oglindesc de fapt doua dintre cele mai faimoase lucrari ale sale: „Rhythm 0” din 1975 si „The Artist is Present” din 2010. Realizate la 45 de ani distanta, cele doua lucrari incapsuleaza dezvoltarea practicii sale artistice.
Va putea fi vazuta si lucrarea „The Communist Body” (Corpul comunist) care va evidentia originile lui Abramovic in fosta Iugoslavie si modul in care idealurile comuniste, traite atat la nivel social, cat si personal, i-au influentat practica. Printre lucrarile incluse se numara „Rhythm 5” din 1974 si „The Hero” din 2001. Artista a vorbit despre mentalitatea balcanica ca fiind „baroca”, cu referire la ceea ce ea descrie ca fiind extreme dramatice de expresie si emotie. De asemenea, va fi inclusa si lucrarea „Balkan Baroque”, 1997, o lucrare legata de razboaiele balcanice din anii 1990.
Pentru a pune in scena toate aceste performance-uri — unele dintre ele ducand corpul la limite fizice extreme — Abramović a lansat un anunt de casting prin care artistii pot depune cereri pentru a participa.
In anuntul castingului, artistii au fost avertizati ca „trebuie sa se simta confortabil in pielea goala in galeriile publice ale Royal Academy of Arts” si sa fie dispusi sa-si testeze limitele fizice ale corpului lor. In total, acestia vor juca in peste 50 de lucrari, una dintre cele mai incomode fiind „Imponderabilia” in care doua persoane complet dezbracat stau pe pragul unei usi, astfel incat publicul trebuie sa se strecoare intre ele pentru a trece (inevitabil, oamenii vor atinge trupurile goale).
De asemenea, va fi prezentat si „Luminosity” in care Abramovic se balanseaza goala pe un scaun de bicicleta montat la inaltime pe un perete, in cadrul performance-ului alti artisti ii vor lua locul pe bicicleta, prin rotatie.
Expozitia se va incheia cu showul „The House With The Ocean View” (Casa cu vedere la ocean) din 2002 cand Abramovic a locuit continuu timp de 12 zile intre trei pereti instalati in Sean Kelly Gallery din New York.
In cadrul performance-ului, artista nu a mancat nimic, a baut doar apa, in timp ce transforma actiunile cotidiene in ritualuri artistice. Publicul a fost invitat sa asiste, cu conditia sa nu vorbeasca, dar sa stabileasca un dialog energetic cu artista. Organizata la un an dupa atacurile 11 septembrie 2001, lucrarea a creat o stare de veghe colectiva.
„Publicul va fi invitat nu doar sa fie un simplu observator, ci si sa participe activ. Performance-urile sunt cele mai efemere, unice, dificile, solicitante si transformatoare opere de arta de astazi. Institutul meu, Marina Abramović Institute, va prezenta viziuni foarte diferite asupra acestui mediu. Sunt interesata sa ma extind dincolo de propria mea practica, sprijinind alti artisti de performance prin acest proiect.”, a declarat Marina Abramovic intr-un comunicat de presa.
Evenimentele de la Londra vor prilejui si lansarea noii sale carti — „ Marina Abramovic: A Visual Biography” — in cadrul unui eveniment la Southbank, pe 1 octombrie, care include noi interviuri si imagini inedite din arhivele sale personale.
Biletele vor fi vandute cu siguranta pana la epuizare — in Florenta, oamenii stateau la coada cu orele pentru a prinde bilet la performance-urile ei — asa ca va recomandam sa le rezervati din timp daca doriti sa le vizitati. Pot fi achizitionate de aici.
Marina Abramovic, unul dintre cei mai cunoscuti artisti contemporani, s-a nascut in 1946 in Belgrad, intr-o familie extrem de religioasa. Pana la varsta de 6 ani a locuit cu bunicii care o duceau frecvent la biserica, unul dintre unchii ei era Patriarhul Bisericii Ortodoxe Sarbe.
Ulterior, a fost educata de mama ei prin agresivitate si abuz fizic, asa cum a povestit in numeroase interviuri. Pana la varsta de 29 de ani era obligata sa fie acasa inaintea orelor 22:00. In aceasta perioada, a studiat in Belgrad si Zagreb si a creat primele performance-uri pe scena emergenta din zona balcanica. Autobiografia ei, „Marina Abramovic – Incalcand toate granitele” , in care dezvolta mult din efectele copilariei sale asupra propiilor creatii, a fost publicata si in Romania la Editura Padora M.
Va invitam sa ii descoperiti viziunea artistica prin performance-urile care i-au definit cariera si au schimbat lumea artei.