Caietele de schite prin care Picasso o invata pe fiica lui de 5 ani sa deseneze sunt expuse pentru prima data la Paris. O parte dintre ele sunt marcate de Maya-Ruiz Picasso cu nota 10.
Muzeul Picasso din Paris prezinta constant alte unghiuri din care poate fi arta si viata unuia dintre cei mai importanti artisti din istorie. O noua expozitie deschisa recent prezinta relatia lui Pablo Picasso cu copiii sai, in special prin prisma caietelor de schite prin care artistul o invata pe fiica lui Maya-Ruiz Picasso sa deseneze.
In ultimii ani, modul in care este privita personalitatea lui Picasso a inceput sa se transforme, fiind considerat tot mai des misogin si imoral in comportamentul fata de femeile din viata lui care i-au fost modele, muze, amante sau sotii. Insa noua expozitie de la Muzeul Picasso din Paris incearca sa accentueze si alte laturi ale omului din spatele geniului care a devenit cunoscut in intreaga lume mai mult sub forma unui mit decat o realitate.
Astfel, nepoata artistului, Diana Widmaier-Ruiz-Picasso, a deschis recent expozitia: „Maya-Ruiz Picasso, fiica lui Picasso” care reuneste un ansamblu semnificativ al portretelor create de Picasso cu fiica lui, reexaminand o intreaga perioada a carierei sale prin prisma legaturii stranse dintre tata si fiica.
Expozitia arata modul in care prezenta Mayei l-a inspirat pe Picasso si i-a amplificat fascinatia pentru subiectul copilariei. Acest capitol al istoriei intime a lui Picasso este ilustrat cu lucrari din anii 1930 cu portrete ale Mayei si Marie-Thérèse, mama ei, prin sculpturi, decupaje din hartie si suveniruri, inclusiv scrisorii, poezii si obiecte personale.
Descoperite de nepoata lui, in timp ce se uita prin materialele de familie aflate in depozite, Diana Widmaier-Ruiz-Picasso i-a aratat caietele de schite mamei sale, Maya, acum in varsta de 86 de ani.
Caietele de schite par gandite sub forma unui tutorial sau a unor lectii in care un copil mic invata cum sa deseneze de la unul dintre cei mai mari artisti ai secolului al XX-lea. Picasso si Maya au umplut paginile cu scene jucause cu animale, pasari, clovni, acrobati, cai si porumbei.
Desenele au fost create pe care Maya avea intre 6 si 7 ani iar pe unele pagini, fetita a facut incercari impresionante de a-l imita pe tatal sau. In plus, ea a notat munca tatalui ei, mazgalind „10” deasupra unei scene de circ, pentru a-si arata aprobarea fata de schitele tatalui ei.
Cei doi au desenat si 2 imagini cu o vulpe care tanjeste dupa struguri, inspirate din „Vulpea si strugurii”, fabula lui Jean de La Fontaine din secolul al XVII-lea, pe care Maya le-a colorat ulterior. In stilul caracteristic, Picasso si-a aratat pasiunea pentru forme si linii pure printr-o serie de vulturi desenati dintr-o singura miscare, fara sa ridice creionul de pe hartie. Pe langa acestea, expozitia include si o serie de pasari origami realizate de tata si fiica.
Picasso, care a decedat in 1973, a fost invatat sa deseneze de tatal sau, un profesor de desen, „deci era ceva firesc sa faca la fel cu Maya. Exista o pagina frumoasa in care el deseneaza un castron si ea deseneaza un castron. Uneori ea face o imagine, iar el face alta, aratandu-i calea corecta. Alteori, desena un caine sau o palarie, sau scene diferite. E foarte interesant”, a declarat nepoata lui Picasso intr-un interviu acordat publicatiei The Guardian.
Din amintirile Mayei, se stie ca in perioada dintre cele doua razboaie, in special in timpul celui de-al doilea razboi mondial, creioanele colorate si caietele erau vandute cu ratia, in numar foarte mic, ceea ce explica gestul lui Picasso de a desena pe aceleasi pagini cu fiica sa. Obisnuiau sa petreaca timp in bucatarie pentru a desena impreuna, fiind singurul loc din apartament unde aveau caldura.
Intr-un interviu publicat in catalogul expozitiei, fiica lui Picasso povesteste despre primele amintiri pe care le are cu tatal ei: „Eram foarte apropiati. Primele amintiri sunt de la Royan, de cand aveam 4 ani, mereu ma distram atat de tare cu el, imi spunea multe povesti, ma facea sa rad si imi canta. Ma ducea si la dansuri la Café de Royan unde era o orchestra cu 3 muzicieni, si dansam la bratul lui iar dupa aceea mancam paine si ciocolata, un lucru extrem de rar in zilele acelea. El avea un simt al umorului foarte bine dezvoltat: in drum spre casa, cand vedea cirezile de vaci ca se intorc pe camp, le imita si le striga atat de zgomotos pana ii raspundeau. Eu ma prefaceam ca sunt o rata, dar ratele nu-mi raspundeau.”
Despre obiceiurile lui Picasso, Maya Ruiz-Picasso a detaliat ca „obisnuia sa picteze de la 7 seara la 7 dimineata iar eu eram singura care avea voie sa stea langa el. El imi spunea ca sunt „boquerona”, ca o referinta la emblemele orasului Malaga. Ma iubea si imi ierta orice. „Boquerona” inseamna o mica hamsie. El era „boqueron” iar eu eram „boquerona”.
Cunoscuta drept Maya, Maria de la Concepcion Ruiz-Picasso s-a nascut pe 5 septembrie 1935, fiind prima fiica a lui Picasso care a rezultat din povestea de iubire pe care a avut-o cu Marie-Thérèse Walter, o tanara de 17 ani pe care a cunoscut-o in 1927. In perioada care a urmat, Marie a inspirat una dintre cele mai prolifice perioade din cariera lui Picasso, portretele ei abstracte fiind vandute astazi cu zeci de milioane de euro.
Venirea pe lume a Mayei l-a determinat pe Picasso sa se desparta de prima sotie, Olga Khokhlova, fiind casatorit cu ea inca din 1918. Ulterior, Maya a devenit unul dintre subiectele preferate ale artistului, numai in perioada dintre ianuarie 1938 si octombrie 1939 a pictat 14 portrete ale fiicei sale. In total, Picasso a avut 4 copii: primul a fost Paulo, nascut in 1921 din casatoria cu Olga Khokhlova, a doua a fost Maya iar ultimii doi au fost Claude si Paloma, nascuti din povestea de iubire care a durat 10 ani cu Françoise Gilot.
Expozitia care ii este dedicata Mayei poate fi vizitata pana pe 31 decembrie 2022 la Muzeul Picasso din Paris.