Un artist australian expune o felie de castravete murat dintr-un burger McDonald’s pe tavanul unei galerii. „Sculptura” se vinde cu 6.200 de euro, cumparatorul va primi un Cheeseburger si instructiuni cum sa-si „faca” lucrarea acasa.
Un nou incident a starnit controverse in lumea artei dupa ce artistul australian Matthew Griffin a aruncat o felie de castravete murat dintr-un Cheeseburger de la McDonald’s pe tavanul unei galerii din Noua Zeelanda.
Lucrarea de arta este expusa la Galeria Michael Lett din Auckland in cadrul unei expozitii de grup organizata de agentii lui Griffin si se vinde, potrivit galeriei, la un pret de 6.200 de euro, adica de 1000 ori mai mult fata de pretul original al sandwichului.
Interventia lui Griffin este asemanatoare cu banana lipita cu banda de scotch a lui Maurizio Cattelan din 2019 de la Art Basel Miami Beach. Lucrarea controversata s-a vandut atunci la un pret de 120.000 de euro, dupa care a fost consumata de artistul David Datuna intr-un performance.
Desi a avut reactii mixte in randul criticilor si amatorilor de arta din intreaga lume, Fine Arts Sydney, galeria care il reprezinta pe Matthew Griffin, sustine ca lucrarea este totusi o sculptura si se numeste „Pickle” (Muratura). Sculptura face parte dintr-o expozitie a celor 4 artisti reprezentati de galerie si include lucrari expuse pentru prima data cu subiecte precumefemeritatea, distanta si timpul.
Griffin, relativ necunoscut la nivel international, s-a remarcat in Australia si Noua Zeelanda printr-o abordare amuzanta asupra artei, imbina satira si comentarii sociale in modul de redare artistica.
Lucrarea ”Pickle” (Muratura) este inspirata de conceptul distantei si a fost realizata printr-un gest spontan al artistului. Felia de castravete sta lipita de tavanul galeriei datorita sosului din sandwich, iar langa ea este expusalista de incrediente si alergeni a feliei de castravete murat.
Ryan Moore, directorul Fine Arts Sydney, spune ca apreciaza lucrarea artistului pentru ca utilizeaza umorul, o tema recurenta in arta contemporana si in acelasi timp chestioneaza ideea de valoare pe care oamenii o genereaza printr-un gest provocator. Pentru Moore, rolul artistului nu este sa decida ceea ce este arta, ci pur si simplu sa creeze.
”General vorbind, artistii nu sunt cei care decid daca ceva este sau nu arta, ei sunt doar cei care creeaza si fac lucruri. Daca ceva are valoare sau sens ca opera de arta vine din felul in care un colectiv sau o societate decide cum sa fie folosita sau cum sa se vorbeasca despre ea. Lucrarea aceasta, pe cat de mult arata ca un castravete lipit de tavan, pe atat de mult ofera senzatia unei sculpturi sau a unui gest sculptural” a declarat Moore pentru The Guardian.
Cel care va achizitiona lucrarea lui Griffin nu va primi felia de castravete murat, ci mai degraba un Cheeseburger de la McDonald’s si o serie de instructiuni prin care sa recreze lucrarea in spatiul personal.
„Nu este vorba despre virtuozitatea artistului care sta acolo in galerie, aruncand felia de castravete pe tavan. Cum ajunge acolo nu conteaza, atata timp cat cineva o scoate din burger si o arunca pe tavan. Este vorba despre gest, care este atat de pur si de vesel, asta face ca lucrarea sa fie atat de buna” adauga Moore.
In urma cu un an, un artist german a creat un sandwich cu avocado realizat in intregime din aur de 18 carate. Opera de arta a fost vanduta cu peste 2,5 milioane de euro.
Desi par deseori redundante, lucrarile de arta de acest gen au scopul de a atrage atentia asupra unei probleme din societate, de a oferi o oglinda societatii dar si de a chestiona ce inseamna arta.