Skip to content

TIFF – Interviu exclusiv cu Mihai Chirilov

Despre pariuri cu Mihai Chirilov

Dupa ce am ajuns la TIFF am facut doua pariuri cu mine insumi. Primul se referea la una dintre afirmatiile facute de Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului: o persoana poate vedea maxim 50 de filme din cele proiectate la TIFF. M-am ambitionat si am incercat sa depasesc acest prag.

Ce trebuie sa stiti este ca, pe langa vizionarile propriu-zise de filme, mai exista si alte evenimente conexe: conferinte de presa, intalnirile TIFF Lounge moderate de jurnalistul Mihnea Maruta si nu in ultimul rand petrecerile de socializare. Este foarte important sa ajungi la aceste evenimente! Spre exemplu la TIFF Lounge am avut ocazia sa ii intalnesc pe Tompa Gabor, Anamaria Marinca, Cristian Mungiu, Ioana Uricaru sau Adelin Petrisor.

La una dintre intalnirile de socializare am avut placerea sa il cunosc si pe Mihai Chirilov care a acceptat sa imi acorde un scurt interviu. Nu a fost un interviu sablon, pur si simplu am purtat un dialog amical, foarte interesant despre TIFF.

dscf3166

1. La prima intalnire TIFF Lounge ai spus ca o persoana poate vedea maxim 50 de filme. Acum cateva zile am lansat pe Monden.Info si pe FlorinAvram.ro un sondaj pe acest subiect.

Mihai Chirilov: Am spus ca nu se pot vedea mai mult de 50 de filme insa am uita sa adaug „fara sa o iei razna”. Sunt 209 de filme in total. Teoretic poti sa ajungi la mai multe. Daca te duci la doua pachete de scurt metraje deja ai impuscat 15 filme. Dar nu la acestea m-am referit. Lung metrajele sunt 177 iar proportia se face la aceste filme. Nu poti sa vezi 100 de filme si nici nu are rost pentru ca ajungi sa nu mai intelegi nimic.

2. Daca ai fi in juriul TIFF 2009 carui film i-ai acorda trofeul?

Mihai Chirilov: Daca as fi in juriu si le-as judeca din perspectiva juriului, as da premiul cel mare filmului „Fata in casa„.

3. Ce ii lipseste Clujului ca si gazda a unui festival international de film?

TIFF este un festival pentru public, spre deosebire, de exemplu, de cel de la Cannes, care este destinat pietei de specialitate, asa cs o comparatie intre cele doua este inutila, iar aceia care isi doresc cumva ca al nostru sa tinda intr-acolo sau sa ia Cannes-ul drept model fac o mare greseala.


Mihai Chirilov
: Pe partea de public nu ii lipseste nimic pentru ca publicul deja exista si creste de la un an la altul. In momentul de fata ii lipseste tehnologizarea profesionala a salilor cu care lucram, Republica, Arta, Victoria care sunt sali vechi in care aparatura este in continuare deficitara. Costurile de renovare sunt foarte mari, in restul anului distributia de film nu merge foarte bine iar aceste cinematografe nu au resurse propri pentru a se moderniza.

Tot ce putem noi sa facem este ca in fiecare an sa achizitionam, din bugetul festivalului, aparatura de proiectie, lucru ce s-a si intamplat. Dupa ani in care am inchiriat aparatura pe care o foloseam la proiectiile drive-in sau la cele in aer liber, am hotarat sa o cumparam. Problema este ca noi nu putem sa dotam cinematografele din Cluj.

Autoritatile ar trebui sa faca mult mai mult cand vine vorba despre bugetul festivalului, logistica evenimentului sau promovarea lui.

4. Autoritatile isi rezerva o felie prea mare din reusita TIFF-ului?

Mihai Chirilov
: In general fiecare isi atribuie o felie mai mare decat ar trebui pentru ca traim intr-o societate de consum in care aceasta este prima regula a marketingului. Este o chestie care se intampla peste tot. In momentul in care esti implicat in ceva, ai grija ca implicare ta sa fie cat mai vizibila si cu cat o faci mai aprig poate sa reiasa ca implicarea ta a fost mai substantiala. Dar in momentul in care te confrunti cu „proiectii mizerabile”, dupa cum a spus si Mungiu in seara deschiderii, iti dai seama cum stau lucrurile.

5. Cat de vizibil este TIFF in mediul online?


Mihai Chirilov
: Prezenta TIFF-ului in online este foarte importanta. In 2002 cand onlineul nu era atat de redutabil, e drept ca s-a apelat la materiale tiparite, pe campanii outdoor, pe aparitii TV. In acest moment incercam sa combinam aceste medii. Din punctul meu de vedere site-ul TIFF.ro a crescut foarte mult in ultimii doi ani pentru ca ne-am dat seama ca este o piata foarte importanta de explorat. Trecerea la promovarea online am incercat sa o facem cat mai lent tocmai pentru a nu pierde publicul obisnuit deja cu metodele traditionale de prmovare dar in acelasi timp am vrut sa castigam publicul din mediul online.

principala sa misiune, Intre doua editii ale TIFF, este sa participe la festivaluri si ss vads cat mai multe filme; cele mai importante surse de materie prima pentru TIFF sunt festivalurile de la Venetia si Berlin


6. Care este pariul tau cu TIFF?

Singura pelicula prezenta la TIFF pe care a recomandat-o in mod special este “Shirin”, a regizorului iranian Abbas Kiarostami, in care mai multe femei sunt filmate in sala unui cinema in timp ce privesc o poveste de dragoste; “o oglinda a oglinzii”.


Mihai Chirilov
: Toata lumea si presa ma intreaba ce film merita vazut, care este provocarea absoluta la TIFF. Tocmai de aceea am avut anul acesta povestea cu „Shirin” care intr-adevar este un test de anduranta cinefila suprem si pentru mine faptul ca cineva alege sa se duca la acest film si mai mult decat atat, ramane pana la final si aplauda, fapt ce s-a intamplat la Cluj, eu cred ca mi-am indeplinit misiunea.

Pariul meu este ca la o proiectie in aer liber la care ninge sau ploua lumii nu-i pasa si vine pentru ca vrea sa vada filmul fara sa tina cont de nimic, pariul meu este sa descopar in publicul de la Cluj aceeasi pasiune pentru film pe care o am eu.

P.S: Din punctul meu de vedere Mihai Chirilov a castigat pariul cu TIFF, eu mai mult ca sigur voi pierde pariul „cincizeciu” asa cum l-am numit in timpul interviului, insa sunt convins ca nu voi pierde pariul cu TIFF 2010.

Credit foto: Monden.Info / Fotograf: Florin Avram
Citatele intercalate in acest interviu au fost preluate de pe blogul lui Mihnea Maruta si au rolul de a aduce un plus de informatie pentru cititori.

Citește în continuare