Filme-soc in cadrul evenimentului „Zilele Filmului Coreean”
Timp de trei zile, publicul bucurestean are ocazia unica de a viziona in cinema filme coreene de arta, greu accesibile in afara festivalurilor internationale de film. Sa vedem care sunt acestea:
Zilele Filmului Coreean vor avea loc la Bucuresti in perioada 15-17 noiembrie, la Cinema Elvira Popescu. Evenimentul este organizat de Ambasada Coreei in România si cuprinde cateva dintre cele mai interesante filme coreene de artă ale anului 2012, titluri premiate la festivaluri internaţionale de prestigiu, precum Cannes sau Veneţia.
Mai exact:
„In Another Country”
Prezent în Competiția festivalului de la Cannes, în 2012, filmul lui Sang-soo Hong, “Da-reun na-ra-e-seo / In another country” este o colaborare inedită între regizorul coreean şi celebra actriţă franceză Isabelle Huppert, pe care o regăsim într-un triplu rol: trei personaje (fiecare cu istoria sa personală) întâlnesc în acelaşi loc, aceeași oameni, dar nu cu aceeași încărcătură emoțională și nici cu aceleași implicații. Într-o ţară care nu îi aparţine, Coreea de Sud, Anne a întâlnit, întâlneşte şi va întâlni pe o plajă turistică, obișnuiții locului, care o vor face să trăiască de fiecare dată o experienţă diferită, dar din ce în ce mai aproape de răspunsul spiritual pe care toate cele trei personaje interpretate de Huppert îl caută.
The Weight
Anesteziant prin subiect şi realizare, “The Weight” îl are ca protagonist pe Jung, antrepenor de pompe funebre, dependent de medicamente din cauza artritei severe şi pasionat de meseria sa. Îngrijirea cadavrelor înaintea ritualilor funerare este un lucru nobil şi frumos pentru Jung. El este ultima persoană în viaţă care are grijă în linişte de cei morţi. Pentru el, viaţa la morgă devine un amalgam de evenimente la granița dintre realitate şi fantezie, iar cadavrele sunt modele şi prieteni pentru picturile sale, singura lui plăcere în viaţă.
Născut cu un gheb şi lăsat la orfelinat, singura familie a lui Jung este un frate vitreg, care a dorit întotdeauna să devină femeie, fiind dezgustat de propriul său corp masculin. Deși Jung simte afecţiune şi simpatie pentru fratele vitreg, se simte deopotrivă împovărat de greutatea vieţii, care devine mai apasatoare lângă fratele său. Într-o relaţie de dragoste şi ură cu fratele vitreg şi sub greutatea vieţii şi a morţii purtată de către cadavrele sale, cu care el se confruntă în fiecare zi, Jung îndură durere şi sete, precum o cămilă care traversează pustiul în tăcere. Calm, el pregăteşte cel mai mare şi ultimul cadou pentru fratele său.
PIETA
Pieta lui Kim Ki-duk este o relatare nuanțată despre vină, sacrificiu şi ispăşire. Filmul spune povestea unui bărbat care lucrează ca recuperator pentru o companie de împrumut financiar, amenințându-i brutal pe cei creditati, pentru rambursare. Reunit pe neaşteptate cu mama sa, care il abandonase la naştere, cruzimea protagonistului “cedeaza” in fata afectiunii materne si acesta renunța la slujbă. Totuşi, faptele sale violente nu rămân fără consecinţe: in mijlocul momentelor de apropiere si fericire cu mama, aceasta este răpită.
Pieta este o alegorie dură despre capitalismul dus la extrem și modul în care acesta transformă relațiile umane. Regizorul este citat ca spunând în conferința de presă de la Veneția, că banul este al treilea personaj principal, alături de mamă și fiu. KIM KI-DUK declara: De la marile războaie şi până la crimele triviale de astăzi, cred că noi toți suntem în aceeaşi măsură complici și păcătoși. În mod inevitabil într-o societate capitalistă, banul supune oamenii unor încercări şi este cauza majorităţii conflictelor. El scoate la lumină egoismul şi lăcomia umană. Oamenii de astăzi sunt obsedaţi de fantezia că bunăstarea materială poate rezolva totul. În cele din urmă, vom sfârși prin a deveni monedă de schimb unii pentru ceilalţi, zdrobindu-ne de asfalt.” Provocând concepţia generală despre moralitate, bine şi rău, în film nu exista “personaj negativ” şi “victimele” sale, ci se creează un lanţ al vinei împărtaşite. Kim Ki-duk lasa spectatorului sarcina dificilă de a decide dacă vreunul dintre personaje mai merită compasiune.
Ati vazut lista noastra cu recomandari asiatice?