Mirror, mirror/Oglinda, oglinjoara
Indiferent de varsta pe care o avem trebuie sa recunoastem, ca ne plac povestile. Iar cineastii speculeaza la maxim nevoia de magie din viata noastra. Ceea ce nu e deloc rau pentru ca pana la urma, ambele parti au de castigat. In ultimul timp insa, parca prea au cam exagerat cu productiile inspirate din basme: Avem doua Alba-ca-zapada, si un Hansel si Gretel:) si cine stie ce mai urmeaza…
In lista mea de preferinte Mirror, mirror se afla pe primul loc, si asta in mare parte datorita regizorului Tarsem Singh care nu m-a dezamagit nicodata pana acum. Cel putin din punct de vedere al imaginii. Asa ca m-am dus pregatita sa vad un film impecabil din punct de vedere vizual.
Din pacate, de data acesta regizorul se concentreaza mai mult pe actiune, decoruri si costume si lasa imaginea pe locul al doilea, lucru care m-a mirat putin avand in vedere ca fiind vorba de un basm, partea vizuala putea fi speculata la maxim. Totodata adauga basmului un element salvator: umorul.
Mirror mirror este o comedie colorata si plina de viata care te incarca de optimism. Regizorul a vrut sa faca un basm pentru toate varstele dar glumele cu substrat sexual si replicile cu dublu sens scrise parca de un copywriter, cred ca vor ridica nivelul de varsta al spectatorilor.
In linii mari s-a pastrat povestea clasica. Avem regina cea rea care porunceste ca Alba ca zapada sa fie ucisa. Scenaristii Marc Klein si Jason Keller (Machine Gun Preacher) au dat reginei o noua motivatie: daca in povestea clasica motivatia principala a reginei e vanitatea, in ecranizarea de fata, frumusetea este doar un mijloc prin care ea vrea sa dobandeasca putere. Tatal printesei a disparut fara urma, iar regina domneste cu mana de fier si asupreste poporul. Cum averea e pe sfarsite are un singur gand: sa puna mana pe o noua avere iar printul Alcott, un mostenitor bogat, este numai bun pentru a fi luat de sot.
Alba ca zapada este salvata de cei 7 pitici simpatici – Mark Povinelli (Water for Elephants), Jordan Prentice (Harold & Kumar Go to White Castle), Danny Woodburn (Watchmen), Sebastian Saraceno (Bedtime Stories), Ronald Lee Clark (Epic Movie), Martin Klebba (Pirates of The Caribbean) si Joe Gnoffo (The Benchwarmers) – care au fost transformati in niste hoti inventivi, exilati de regina din motive estetice. Ei o transforma pe Alba ca zapada intr-o luptatoare sigura pe ea si o ajuta sa-si recupereze regatul si printul.
Povestea nu aduce schimbari radicale – avem aceeasi obsesie a tineretii si frumusetii si a pretului care trebuie platit atunci cand apelezi la trucuri necurate. Interesanta este scena in care Julia Roberts interogheaza oglinda, ea scufundandu-se in oglinda ca intr-o apa si intrand astfel intr-o alta lume unde primeste sfaturi de un fel de alter ego mult mai echilibrat.
De multe ori actiunea e narata prin intermediul unor animatii ingenioase care rup putin ritmul filmului. Scena de inceput care arata nasterea printesei este realizata doar prin animatie iar scena in care regina trimite niste papusi animate sa o omoare pe Alba ca zapada este senzationala.
Chiar daca Alba ca zapada ar trebui sa fie personajul principal al acestei povesti, regina cea rea fura toata actiunea: de multe ori personajele negative sunt mai fermecatoare decat cele pozitive. Regina cea rea domina ecranul atat prin prezenta cat si prin replici intepatoare, cinice si pline de umor.
Distributia contribuie si ea la succesul filmului: Daca pe Julia Roberts au ales-o din prima, rolul fiind parca facut pentru ea, la Alba ca zapada s-au chinuit ceva vreme. Din cele peste 300 de actrite venite la casting s-au oprit la Lilly Collins, fiica lui Phil Collins, care a mai aparut si-n filmele The Blind Side, Priest, a carui fizionomie te duce cu gandul la Audrey Hepburn si care emana prin toti porii singura calitate pe care trebuie s-o aibe acest personaj: inocenta. Totusi, pe parcursul filmului personajul trece printr-o multime de incercari care o maturizeaza si o transforma dintr-o persoana credula si timida intr-o razboinica razbunatoare.
Se fac remarcati si actorii Armie Hammer in rolul printului si Nathan Lane ca mana dreapta a reginei. Sean Bean e majestuos intr-un rol mic dar insemnat- regele.
Finalul vrea parca sa ne reamintesca originea regizorului printr-un dans tip bollywood care incepe brusc fara nicio avertizare si te surprinde destul de placut. Una peste alta, este un film care merita vazut, daca nu aveti asteptari prea mari.
L-ati vazut, v-a placut? Sau poate asteptati cu nerabdare Snow white and the Huntsman, cea de-a doua ecranizare a basmului, in care Kristen Stewart este Alba ca zapada iar Charlize Theron, mama cea rea.