Filmele lui Paul Calinescu sunt disponibile publicului in acest weekend la Cinemateca Eforie. Calinescu a fost un pasionat de film care si-a transformat pasiunea, la 1934, in primele documentare sonore despre tara noastra
“Arhiva Activa” este proiectul de digitalizare si remasterizare a filmelor romanesti, o initiativa comuna a studentilor din cadrul UNATC „I. L. Caragiale” din Bucuresti, Arhiva Nationala de Filme si cu Cinemateca Romana.
Proiectul isi propune sa readuca in atentia publicului cinefil filme romanesti din toate timpurile, grupate in programe distincte, scopul fiind largirea cunoasterii cu privire la istoria filmului romanesc, dar si din nevoia de a readuce in atentia publicului contemporan filme si personalitati artistice, neglijate, in mod inexplicabil, in ultimele decenii.
Primul program al acestui proiect ii este dedicat lui Paul Calinescu, unul dintre pionierii cinematografiei din Romania. Timp de patru saptamani, in fiecare sambata si duminica de la ora 11, vor fi proiectate la Cinemateca Eforie toate filmele sale de fictiune si o parte consistenta a documentarelor.
Proiectul „Arhiva Activa” a fost initiat in anul 2020 de Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale”, cu ocazia implinirii a 70 de ani de la infiintare. Primul program cu filme studentesti digitalizare si remasterizate in cadrul acestuia, cuprinzand noua scurtmetraje scurte din perioada 1966-1971, au fost prezentate in premiera la TIFF, in vara anului trecut, fiind apoi proiectate in Bucuresti.
Proiectul isi propune ca in urmatorii ani sa arhiveze intreaga arhiva de filme studentesti pe suport de 16 si 35mm, cuprinzand aproximativ 2000 de titluri, dar si sa identifice, sa digitalizeze si sa accesibilizeze mai multe tipuri de materiale de arhiva – fotografii, schite de scenografie, lucrari de licenta sau disertatii, precum si documente administrative care reflecta evolutia pedagogica in domeniile artelor spectacolului si ale cinematografiei.
Paul Calinescu s-a nascut la Galati in 1902, si desi este angajat in 1934 ca functionar in Ministerul de Finante, in paralel produce, regizeaza, filmeaza si monteaza in regim de cine-amator o serie de filme documentare pe 9,5 mm, pe care le proiecteaza impreuna cu alti autodidacti entuziasti la beraria „Elvetia” de pe strada Campineanu.
Pasiunea pentru film il determina sa se implice activ in procesul de organizare a activitatii cinematografice a Oficiului National de Turism (O.N.T.), infiintat in 1936. Cele patru scurtmetraje de amator realizate de el servesc in acest demers ca demonstratii practice in favoarea utilitatii unei productii de film institutionalizate.
Mai tarziu, in cadrul institutiei devine regizor, operator si monteur pentru subiectele de jurnal produse de O.N.T. Dincolo de contributia sa efectiva in realizarea jurnalelor de stiri sau in initierea unor cicluri de grupaje tematice pentru cinemagazin, precum culegerea „Romani, cunoasteti-va tara!” sau seria „Apararea noastra” (din 1940), el este responsabil de organizarea globala a productiei si a post-productiei studioului, de aspectele administrative privind dezvoltarea institutionala a cinematografiei, si nu in ultimul rand de formarea de noi cadre profesioniste.
In anul 1936, in cadrul acordului de colaborare cu firma germana Tobis Klangfilm co-regizeaza, alaturi de Kurt Wesse o serie de trei scurtmetraje despre Romania („Bucuresti, orasul contrastelor”, „Colturi din Romania” si „Generatia de maine”), acestea fiind printre primele productii de film documentar ale O.N.T. si primele filme sonore ale lui Calinescu, care sunt distribuite de partenerul german in mai multe tari din Europa.
In 1939, acesta primeste primul premiu important al cinematografiei romane la nivel international pentru documentarul „Tara Motilor”, la Festivalul de la Venetia, urmat de un al doilea premiu la acelasi festival, in 1941, pentru documentarul sau de montaj „Romania in lupta contra bolsevismului”.
In timpul razboiului, aflat in functia de Director Tehnic al ONC, Paul Calinescu realizeaza mai multe documentare de propaganda („Pagini din razboiul nostru sfant”, „Uzinele romanesti fauresc armele victoriei”), dar si filme turistice („Schi in Muntii Fagaras, „Culesul viilor in Romania”), industriale sau de reclama („Uzinele Malaxa”, „Atentiune, fragil!”).
In 1946 debuteaza ca regizor de fictiune cu scurtmetrajul „Floarea reginei”, care este proiectat in premiera la Festivalul de la Cannes, si continua sa realizeze filme documentare angajate politic pentru noul regim („Agnita-Botorca”, „Romania pe drumul democratiei populare”). Trei ani mai tarziu, Calinescu semneaza regia primului film de lungmetraj de fictiune al cinematografiei de stat socialiste, „Rasuna Valea”, cu care obtine in anul urmator Diploma de onoare la Festivalul de la Karlovy Vary.
Primul documentar color produs de studioul Sahia este tot al lui Paul Calinescu, „Toamna in Delta”. Pana in 1964 mai regizeaza 4 lungmetraje de fictiune, unele dintre ele mari succese comerciale, incluzand una dintre primele comedii ale noului regim, „Pe raspunderea mea” (1956) si trei adaptari cinematografice dupa autori romani importanti, „Desfasurarea” (1954), dupa Marin Preda, „Porto Franco” (1961), dupa Jean Bart, si „Titanic Vals” (1964), dupa Tudor Musatescu.
Programul Retrospectivei Paul Calinescu la Cinemateca Eforie incepe sambata, 29 mai, de la ora 11, cu filmul “Pe raspunderea mea” (1956), apoi “Rasuna valea” (1949) si “Agnita Botorca” (1947) – duminica, 30 mai, de la ora 11.00. Urmatorul weekend va fi dedicat scurtmetrajelor lui Paul Calinescu – “Cum se face un reportaj cinematografic” (1940), “Floarea reginei” (1946), “Toamna in delta” (1951), “La un punct de agitatie” (1952), iar duminica este disponibil filmul “Desfasurarea” (1954).
Din 12 iunie, cinefilii pot vedea documentarele cu Paul Calinescu, grupate in doua parti, sambata si duminica: “Tara Motilor” (1939) / “10 mai 1939” (1939) / “Uzinele Malaxa” (1940) / “Colturi din Romania” (1936) / “Pagini din razboiul nostru sfant” (1942) / “Atentiune, fragil!” (1944) / “Expozitia-targ a industriei romanesti” (1934) / “Bucuresti, orasul contrastelor” (1936) / “Generatia de maine” (1936) / “Paradisul Cisnadioarei” (1938) / “Imprumutul de aur” (1945) / “Romania pe drumul democratiei populare” (1948). Ultimul weekend dedicat filmelor lui Paul Calinescu are in program “Porto Franco” (1961) si “Titanic Vals” (1964).
Biletele pot fi achizitionate pe platforma Eventbook, sau la casa de bilete a Cinematecii Eforie. Preturile sunt: 10 lei pentru adulti si 5 lei pentru studenti si pensionari.