Filmul „Anul nou care n-a fost” intra de astazi pe Netflix. Interviu cu Adrian Vancica despre viata lui in comunism care l-a inspirat in constructia personajului.
De astazi puteti vedea pe Netflix, filmul romanesc despre debutul Revolutiei romane, “Anul Nou care n-a fost” care nu doar ca a luat numeroase premii internationale, ci a trezit amintiri emotionante ale celor care au trait evenimentele.
Actiunea filmului „Anul Nou care n-a fost”, are loc in urma cu 35 de ani, intr-un moment cand Romania fierbe, dar nimeni nu vorbeste despre asta.
Povesti interconectate se desfasoara intr-o singura zi, in care personajele cauta normalitate, siguranta, iubire, libertate si sens, intr-o lume absurda, alimentata de frica. Ne aflam pe 21 decembrie 1989. Viata pare sa continue ca de obicei, cu piese de teatru cenzurate, case demolate, proletari adunati pentru o mare demonstratie, momente artistice ale studentilor care ironizeaza comunismul, in acelasi timp cu spectacolele TV care se pregatesc de Anul Nou pentru glorificarea lui Ceausescu. In disconfortul caselor neincalzite, oamenii inca se lupta cu problemele vechi de cand lumea: diferentele de opinie dintre tata si fiu, nostalgia dupa un fost iubit sau ura fata de mama soacra. Dar, mai presus de toate, Securitatea vegheaza vigilent.
Sase personaje si povestile lor de viata aparent paralele se intalnesc in anumite puncte invizibile ale acestei tragicomedii, iar la explozia unei petarde toate duc la o rezolutie comuna: sfarsitul unei lumi, caderea regimului comunist in Romania.
Dupa fuga unei actrite care avea un rol important in programul patriotic de Anul Nou (Victoria Raileanu), o echipa TV (Mihai Calin, Gabriel Radu, Marian Ralea, Mircea Lacatus), cauta solutii rapide pentru a o inlocui, la comanda reprezentantului Securitatii (Ion Sapdaru) si a duce la bun sfarsit sarcina filmarii momentului denumit Plugusorul Patriotic. O tanara actrita de la un teatru de stat – Nottara, (Nicoleta Hancu) vrea sa scape de rolul patriotic pentru care este chemata la televiziunea publica. Fiul unui regizor TV (Andrei Miercure) si prietenul sau cel mai bun (Vlad Ionut Popescu), studenti, urmariti de Securitate pentru activitatea lor artistica subversiva, planuiesc sa fuga din tara cu ajutorul unei rude (Vasile Muraru).
Regizorul (Mihai Calin) trebuie sa aleaga intre a-si salva fiul de la exmatriculare si a-si proteja colegii, asa cum ii sugereaza sotia (Manuela Harabor). O pensionara a carei eleganta tradeaa o educatie burgheza pe care comunistii o urau (Emilia Dobrin) se lupta sa-si pastreze amintirile inainte de demolarea casei spectaculoase – moment pe care nu-l poate impiedica, in tip ce fiul securist (Iulian Postelnicu) si nora ei (Ada Gales) incearca sa o convinga de avantajele traiului la bloc. Un muncitor care-i ajuta are, insa, o problema mult mai grava: impreuna cu sotia sa (Ioana Flora) incearca sa gaseasca solutii pentru a se proteja dupa ce afla ca fiul lor (Luca Toma) a scris o scrisoare periculoasa catre „Mos Gerila”.
Filmul scris si regizat de Bogdan Muresanu, distribuit de Forum Film, a fost initial un scurt metraj care urmarea doar povestea famiiliei personajului interpretat de Adrian Vancica care se numea “Cadoul de Craciun”. 6 ani mai tarziu de la premiera scurt metrajului au fost filmate celelalte 5 povesti si cateva secvente de legatura cu personajul lui Adrian Vancica.
Intr-un interviu pentru urban.ro, Vancica a povestit ca rolul dramatic l-a construit inspirat din viata sa in vremea comunismului “Pe de o parte a fost experienta personala, pentru ca am trait si imi amintesc destul de bine acele vremuri cu frig in apartament si televizor alb-negru care functiona cateva ore pe zi pentru ca atat era programul, iar pe de alta parte a functionat foarte bine nostalgia pe care mi-au dat-o decorul si costumele. Hainele alea sterse care parca au fost facute sa iti stearga orice urma de personalitate si mobilierul din apartament m-au ajutat enorm.”, spune Adrian Vancica
Intregul interviul il cititi mai jos
Boróka Biró si Tudor Platon semneaza imaginea, iar Vanja Kovacevic si Mircea Lacatus montajul. De sunet s-au ocupat: Alex Dragomir, Iolanda Garleanu; montaj, design & mixaj sunet: Sebastian Zsemlye/Raza Studio. Iulia si Victor Fulicea au realizat scenografia. Dana Anghel, Iulia Roseanu si Domnica Bodogan s-au ocupat de costume, machiaj, respectiv coafura. Castingul filmului a fost realizat de Viorica Capdefier.