FITS 2021. Coregraful Israel Galvan care a revolutionat flamenco: „Flamenco este un virus. Flamenco intra in corp si te schimba. Flamenco nu este doar o arta care se face, e una care iti schimba personalitatea.”
Invitat la Festivalul International de Teatru de la Sibiu (FITS) pentru prima data, coregraful spaniol Israel Galvan a pus in scena „Ritualul primaverii”, spectacolul prezentat in Sibiu fiind o analiza a muzicii prin miscare, o continuare a ideii de la care a plecat Stravinsky pentru a-si scrie muzica si a primit o stea pe Aleea Celebritatilor din Sibiu.
Despre aceasta distinctie, artistul a declarat ca „Stiu ca Sibiu este un oras cu un festival foarte mare, care primeste multi artisti de renume. Pentru mine a fost ceva nou pentru ca este prima data cand primesc o astfel de stea si este ceva special sa primesc asta. Voi dansa pentru totdeauna pentru ca am numele aici si o sa continui sa dansez bine”.
„Ritualul primaverii”, produs de Israel Galvan in 2019, s-a interpretat pe mai multe scene din toata lumea, show-ul gandit de dansatorul spaniol fiind co-produs de unele dintre cele mai cunoscute companii culturale din lume: Théâtre de la Ville din Paris, Sadler’s Wells din Londra si Mû din Lausanne.
„Galvan se afla pentru prima data fata in fata cu o partitura… Ceea ce nu inseamna ca totul e deja scris. Pentru cei trei artisti indrazneti, „Ritualul primaverii ofera pericole dintre cele mai seducatoare. Iar ei isi propun sa ajunga la maduva acestui colos al muzicii, ce sfideaza toate legile anatomiei muzicale. Mai mult, incearca sa recapteze esenta, muzica asa cum este ea inainte de a fi transpusa pe hartie”, este descris acest spectacol.
Israel Galvan a urcat pe scena alaturi de pianistele romance Andrada Stefan si Sabina Oprea in locul Sylvie Courvoisier& Cory Smythe, aceasta formula fiind o adaptare a vremurilor pandemice in care artistul prefera sa lucreze cu artisti locali pentru a usura mobilitatea. Israel Galvan, Sylvie Courvoisier& Cory Smythe reinterpreteaza “Ritualul primaverii”, muzica lui Igor Stravinsky, intr-o lucrare care implica dansul lui Galvan si pian la patru maini, Courvoisier & Smythe, si care si-a propus sa mearga la originea creatiei muzicii lui Stravinsky.
Compozitorul de origine rusa Igor Stravinsky este considerat unul dintre cei mai influenti muzicieni ai secolului 20, cu o creatie artistica bazata pe diversitatea sunetului, un stil unic de compozitie, remarcat la nivel international prin lucrari scrise special pentru balet.
Lucrarea pe care o destructureaza Galvan alaturi de Courvoisier si Smythe, “Ritualul primavarii”, a fost obiectul unei dispute intre Stravinsky si Walt Disney la inceputul secolului trecut. Compozitorul si-a dat acordul pentru ca aceasta lucrare sa fie folosita in animatia “Fantasia”, dar dupa ce a vazut produsul final a cerut sa-i fie scoasa muzica din film.
De-a lungul anilor “Ritualul Primaverii” s-a aflat in repertoriul celor mai mari companii de balet din lume, iar ceea ce-si propune Israel Galvan cu spectacolul prezentat in Sibiu este o analiza a muzicii prin miscare, o continuare a ideii de la care a plecat Stravinsky pentru a-si scrie muzica.
Cunoscut publicului larg ca fiind unul dintre cei mai mari dansatori de flamenco din lume, care a inovat si schimbat prin dansul sau lumea fascinanta a spectacolului de flamenco, primind critici si ovatii in egala masura, Israel Galvan a povestit in cadrul Conferintelor FITS despre felul in care se raporteaza la dans.
Israel Galván vine din zona dansului flamenco traditional, dar e recunoscut pentru performantele sale in dans si crezul de a sparge tiparele prin abordari neconventionale care modifica miscarile din flamenco pentru muzica clasica. Unul dintre cele mai celebre spectacole ale sale care vorbeste despre versatilitatea acestui stil de dans este „Torobaka”, un spectacol unde l-a avut partener pe Akram Khan, intr-un duet despre masculinitatea exprimata in culturi diferite.
Despre intalnirea cu Akram Khan, artistul rezuma ceea ce se intampla pe scena cand cei doi danseaza astfel: „Eu nu vorbesc engleza, Akram nu vorbeste spaniola, dar ne intelegem din priviri si din ritm. Spectacolul respecta niste reguli clare, ale kathak-ului, un dans clasic, si au fost momente cand nu puteam tine ritmul pentru ca flamenco este mult mai liber, dar tot ritmul m-a facut sa continui”.
De altfel, publicul ii poate regasi pe cei doi si in docu-seria produsa de Netflix, „Move”, alaturi de alti mari coregrafi ai lumii dansului contemporan.
Israel Galvan danseaza inca de inainte sa existe, parintii lui fiind cunoscuti dansatori de flamenco, Jose Galván si Eugenia de Los Reyes, iar mama lui a dansat flamenco pana aproape sa-l nasca. „Prima amintire despre flamenco o am cu locurile unde parintii mei lucrau noaptea – baruri si taverne unde se dansa flamenco. E ca un miros al noptii, o alta lume”, poveste Israel Galvan in cadrul Conferintelor FITS. De altfel, Israel danseaza flamenco pe scena inca de la varsta de doi ani, fiind o practica cunoscuta a dansatorilor de flamenco sa-si implice si copiii in dansul lor pe scena.
„Forta flamenco-ului vine din contactul cu pamantul, cu spiritul – cu aerul si din aceasta cauza nu stii exact ce urmeaza sa se intample, dar dansezi.”
Intrebat cum defineste el flamenco-ul, acesta a explicat ca „Flamenco este un virus. Flamenco inta in corp si te schimba. Flamenco nu este doar o arta care se face, e una care iti schimba personalitatea. Flamenco este o arta vie care este acceptata de toata lumea, o arta revolutionara. Mereu apar forme noi de flamenco si fiecare artist este criticat de ceilalti pentru aceste inovatii, dar cu timpul devin parte din acest dans si devin clasici.”
„Cred ca energia oferita de flamenco este in interiorul fiecaruia, eu vad miscarile si pasii intai, pentru ca flamenco nu are reguli stricte ca in cazul baletului, de exemplu. Eu sunt flamenco, nu am de ce sa fortez acest lucru, insa pot sa imi ofer libertatea unor miscari, a ritmului, al zgomotului, a ideilor de unde si cum sa dansez”.
Modul in care Israel Galvan se raporteaza la corp depaseste granitele genului flamenco si schimba inclusiv perceptia corpului in dansul contemporan, fiind o patrundere intre masculin si feminin. „Am crescut cu ideea ca barbatii nu pot misca soldurile in felul in care femeile o fac in flamenco, insa am vazut ca exista barbati care se misca mult mai bine decat o femeie. (…) Nu vreau sa fiu o femeie sau un barbat. Vreau sa fiu un corp.”
Tot in cadrul Conferintelor FITS, artistul a povestit ca atunci cand pregateste un spectacol nou, este nevoie sa isi schimbe complet stilul de viata. „Nu poti sa traiesti in acelasi loc, facand aceleasi lucruri si sa creezi ceva nou”, explica artistul. „Si cateodata, din acest motiv, viata personala are de suferit pentru a creea”.
Credit Foto Adi Bulboaca, Jean Louis Fernandez, Louis Castilla/ arhiva personala Israel Galvan