Skip to content

FITS 2022. Spectacolul nemtesc care a adus linistea in Piata Mare din Sibiu cu o instalatie impresionanta de 3500 de lumanari. Din distributie face parte si actorul de origine romana Alexandru Cirneala

Foto Sebastian Marcovici

Unul dintre cele mai importante componente ale Festivalului International de Teatru de la Sibiu (FITS) este spectacolul de strada, care de la editie la editie, aduna si mai mult public. Parade, fanfare, clovni, oameni pe picioroange, costume impresionante si personaje de toate felurile sunt la Sibiu, oferind bucurie publicului larg si foarte diferit. Mai mult, artisti din toate colturile lumii au reusit sa ajunga la Sibiu, dupa doi ani incerti si cu restrictii.

Anul acesta, un spectacol-instalatie aflat in Piata Mare din Sibiu impresioneaza si emotioneaza deopotriva, oferind pietei o liniste neobisnuita la lasarea serii, cand incepe spectacolul efectiv.

„Labirintul luminilor”, productie a Teatrului ANU din Germania, a adus in Piata Mare o instalatie de 3.500 de lumanari si 300 de valize vechi, unde printre turnuri de valize, fantani de valize si valize de oaspeti, fiecare spectator porneste pe cont propriu in Marea Calatorie prin Labirint.

Spectacolul in sine dureaza doua ore si jumatate in care stelele cad de pe cer si siluetele isi dezvaluie povestile cu ochii, vocile si trupurile lor, iar in labirint, spectatorii interactioneaza cu povestile, oprindu-se din loc in loc, in functie de propriul ritm.

Pentru a observa acest spectacol, municipalitatea a deschis si unul dintre turnurile care vegheaza Piata Mare, astfel incat experienta sa fie completa. Practic, compania teatrala ofera o mare de lumini care curge de-a lungul pietelor si a parcurilor, prin tuneluri si castele. Iar pentru cei ce intra in labirint, acesta devine un joc de lumini, plin de momente poetice si teatrale, unde opt personaje isi destainuie visurile, nerealizarile si isi dezvaluie micile insule de fericire, intr-o repetitie constanta – o piesa poetica in calatoria spre centrul labirintului.

„Am gandit spectacolul avand in gand ideea ca intr-o piata, fiecare sta la distanta. Asadar, am gandit un spectacol in care oamenii sa fie in apropierea actorilor, cam ca intr-o sala de spectacole. (…) Ca actor, trebuie sa ma uit la spectator, pentru ca relatia dintre spectator si actor tine de contactul vizual, iar acest sentiment am vrut sa-l aduc in Labirintul luminilor. Apoi, in teatrul de strada oamenii nu vin efectiv la teatru, ci vin pentru labirint, insa pleaca cu mai mult, pentru ca descopera toate aceste povesti”, povesteste Stefan Behr, creatorul acestui spectacol care se joaca de mai bine de 15 ani in spatii deschise din intreaga lume, la conferintele dedicate din cadrul FITS.

In distributie sunt opt personaje, care ghideaza oamenii printr-un labirint unde ajung in cele din urma in centru, in inima, in propria lor inima, intr-o atmosfera creata de mii de lumanari, unde gandurile lor se transforma in vise.

Unul dintre personaje este actorul de origine romana Alexandru Cirneala, care a ajuns in distributie printr-un concurs de imprejurari, unde era nevoie de un actor roman, care sa traduca, sa completeze si sa apropie povestile celor opt personaje ale teatrului nemtesc de publicul roman.

Foto Johannes Gärtner

Alexandru intampina publicul la intrarea in labirint, fiind intruchiparea Mortii din cartile de tarot, despre care povesteste demersul de a prezenta publicului un astfel de personaj: „Pentru mine, abia acum imi descopar personajul. E foarte greu de jucat Moartea, pornind de la cum arata, de la niste concepte si niste informatii pe care cu totii le avem intr-un fel sau altul. Am incercat sa propun o Moarte care este tot timpul prezenta cu noi, e ca un observator pasnic, ea asteapta, e tot timpul acolo, este chiar o figura carismatica, influentata de toate jocurile si miscarile pe care omenirea le face. Daca ne uitam la cartea de tarot, Moartea vine pe un cal si are o gramada de detalii care tin de lumea actuala, dar pentru Moarte, nimic din toate astea nu conteaza. Dupa doua seri cu nenumarate reprezentatii, pentru ca povestea se joaca continuu, din 15 in 15 minute, inca sunt in cautari, iar de fiecare data personajul arata cu totul altfel”.

Totodata, prin forma sa, teatrul de strada are capacitatea de a oferi feedback in timp real actorilor, care au capacitatea sa se muleze pe publicul care ii vede, oferind noi trasaturi personajelor pe care le interpreteaza.

„Am ajuns in echipa ANU special pentru acest spectacol de la Sibiu, fiind si prima data cand joc in Romania de la terminarea studiilor, iar constructia personajului meu si integrarea in labirintul propus a fost creata aici, pe loc”, explica Alexandru Cirneala pentru urban.ro.

Cu reprezentatii peste tot in lume si avand aceasta particularitate a flexibilitatii traducerii textului in limba tarii unde se joaca, si pentru Alexandru spectacolul a fost o premiera.

„Si pentru mine a fost pentru prima data cand l-am vazut, am mers prin labirint si l-am experimentat, si l-am perceput exact ca o calatorie spre sine, in subconstient. Spectacolul este construit pe tema zborului, se desfasoara in spatiul oniric, si in tot labirintul intalnesti oameni si povesti care s-au blocat intr-un anumit stagiu si nu au mai evoluat. Ei vor sa se elibereze, sa mearga mai departe, sau sa-si accepte destinul. Totodata, este si despre visare. Ce ma fascineaza pe mine foarte mult este felul in care omenirea s-a dezvoltat in ultimii 100 de ani, am devenit foarte pragmatici, si am pierdut partea asta a visului, a zborului in vis, a libertatii date de visare, si am devenit ancorati in material. Spectacolul incearca sa reaminteasca si asta subliniaza, aceasta posibilitate pe care o avem inca de la nastere: visarea”, adauga actorul.

Fiind in spatiu public, diversitatea spectatorilor este elementul care da alte valente si interpretari pentru „Labirintul luminilor”, iar copiii sunt cei mai receptivi la jocul actorilor.

„Este o provocare sa joci intr-o piata, eu cred mult in intalniri in general, care au rolul de a ne orienta si pot sa zic ca au o stransa legatura cu destinul. Am avut niste intalniri fabuloase in spectacol, cel mai adesea cu copiii, pe care i-am simtit cei mai prezenti si mai activi, cu un real interes, mai ales la copii sub 7 ani. Pentru mine, a fost o experienta noua, n-am mai avut spectatori asa mici. Copiii sunt mult mai curiosi, nu au asa de multe filtre, sunt mult mai spontani si autentici in reactii. Copiii sunt niste spectatori pe care nu ii poti pacali, daca nu sunt atenti, inseamna ca tu nu faci ceva bine. Aici n-a fost cazul, chiar am primit un feedback foarte bun de la ei,” subliniaza Alexandru.

Si momentul zilei este ales ca personaj al performance-ului lor, pentru ca incepe la lasarea serii si continua mult in noapte, ceea ce mai adauga niste elemente spectacolului. „Noi incepem la lasarea serii, iar pe mine ma ajuta foarte mult atmosfera asta, este un spatiu intre vizibil si invizibil, si observ ca si spectatorii sunt foarte influentati de lumina sau mai bine zis, lipsa ei. Eu fiind la intrarea in labirint, observ starea lor de spirit de la inceput, se grabesc sa intre, nu stiu exact ce o sa se intample, si spre final, ritmul lor interior se incetineste, devin din ce in ce mai calmi, mai contemplativi, iar lumanarile ajuta mult, de fapt ele sunt atractia principala. Oamenii vin pentru ca vad instalatia si bonus sunt performance-urile si povestea din spate, toate conexiunile directe si indirecte prin care ii purtam”.

Alexandru Cirneala a inceput facultatea in Romania, la Cluj Napoca, iar ulterior si-a continuat studiile de actorie in Germania, dupa ce la un workshop l-a cunoscut pe regizorul David Esrig.

Totodata, a ajuns si la clasa lui Ovidiu Schumacher, actor de origine romana, stabilit in Germania de foarte multi ani, cunoscut publicului din Romania prin rolurile din „De ce trag clopotele, Mitica?”, „Stefan Luchian”, „Totul se plateste” sau „Operatiunea Monstrul”.

„Nu aveam nimic planificat, dar am inceput sa invat germana, intentia mea era sa ma intorc in tara, dar nu s-a intamplat asa, am ramas la Berlin, unde am inceput sa imi creionez o cariera in film”, mentioneaza Alexandru.

In prezent, portofoliul lui Alexandru Cirneala cuprinde mai multe filme, scurtmetraje si lungmetraje, majoritatea productii germane.

„Am facut si teatru, alaturi de unitedOFFProductions, o trupa de teatru social, cu focus pe fenomenele sociale din Germania, in special pe situatia imigrantilor”, adauga actorul, care si-a inceput cariera ca actor la Teatrul Puck, in Cluj Napoca.

Spectacolul mai este disponibil publicului larg si in aceasta seara, incepand de la ora 21.30, in Piata Mare din Sibiu.

Citește în continuare