(Galerie foto) S-a deschis Pavilionul Romaniei la Bienala de la Venetia 2024. Curatoriata de Ciprian Muresan, expozitia lui Serban Savu reflecteaza asupra dorului de casa asociat cu munca in strainatate.
Zilele trecute, in cadrul celei de-a 60-a editii a Bienalei de Arta de la Venetia, a avut loc deschiderea expozitiei lui Serban Savu “What Work Is/ Ce este munca” in Pavilionul Romaniei din Giardini della Biennale.
Curatoriata de artistul clujean Ciprian Muresan, expozitia este completata de alta prezentare a proiectului in Serban Savu in Noua Galerie a Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia. In situ, artistul va realiza un mozaic de mari dimensiuni si va desfasura un program de dezbateri publice.
La randul lui, Ciprian Muresan are experienta in expunerea in Pavilionul Romanei la alte doua editii ale Bienalei de la Venetia: editia a 53-a si editia a 75-a. Lucrarile sale au fost expuse, de asemenea, la Centre Georges Pompidou, Paris; Tate Modern, Londra; Muzeul de Arta Moderna, San Francisco; New Museum, New York; S.M.A.K. si Gent.
Lucrarile lui Serban Savu au fost expuse la Centre Pompidou, Paris; Fondazione Nicola Del Roscio, Roma; Galeria Rudolfinum, Praga; Museo Pietro Canonica a Villa Borghese, Roma; Muzeul National de Arta Contemporana, Bucuresti; Le Lait Centre D’art Contemporain, Albi; PLATEAU, Samsung Museum of Art, Seul; Arken Museum of Modern Art, Ishoj; Műcsarnok Kunsthalle, Budapesta.
Expozitiile vor putea fi vizitate pana pe 24 noiembrie 2024.
“Ce este munca”, expozitia din Pavilionul Romaniei, examineaza iconografia muncii, inspirandu-se din realismul istoric si arta de propaganda din fostul Bloc de Est. Mai degraba decat sa conteste sau sa demonteze direct aceste discursuri, Savu le chestioneaza prin reasezarea tropilor acestora, infatisand momente de pauza si suspensie in care limita dintre munca si timp liber se estompeaza, ele ajungand astfel sa reflecte transformari si crize sociale mai ample.
„Plecand de la tema muncii si a muncitorului, predilecta in arta realist-socialista, dar indepartandu-ma de ea, personajele din lucrarile mele nu sunt nici eroice, nici utopice, sunt oameni obisnuiti aflati intre lumi si sisteme, care scapa atat propagandei, cat si productivitatii economice. Aceasta suspendare intre munca si timp liber contureaza un spatiu anarhic, un spatiu al libertatii personale, la care eu ma raportez prin filtrul istoriei artei”, a explicat artistul Serban Savu.
In Pavilionul Romaniei, vizitatorii sunt intampinati de un poliptic amplu, cuprinzand 45 de picturi – o privire condensata asupra practicii lui Savu din ultimii cincisprezece ani.
Pornind de la blocul in care Savu a crescut pana la o biserica in ruina si un sit arheologic, machetele sunt decorate cu mozaicuri care se indeparteaza de temele uzual ilustrate in contexte religioase sau in cosmogoniile muncii din arta socialista. In loc sa infatiseze mari realizari industriale sau apoteoze mistice, mozaicurile vorbesc despre esec, ambiguitate si perplexitate.
Conceptul raspunde temei generale a Bienalei de la Venetia din acest an: “Straini pretutindeni”. In acest sens, lucrarile lui Savu sunt o reflectie asupra starii de suspendare intr-un limb politic sau economic, asupra senzatiei de dislocare si dorului de casa asociate cu munca in strainatate, asupra rupturii dintre munca si simtul apartenentei.
Invitat sa raspunda proiectului lui Serban Savu, studioul de design grafic din Bruxelles, Atelier Brenda (Sophie Keij si Nana Esi), propune o interventie site-specific pe fatada si la inceputul traseului expozitional.
La inceputul traseului expozitional din Pavilion, o moneda de metal, rezultatul cercetarii efectuate de Atelier Brenda despre transformarea intr-un bun comercial a timpului liber, este prezentata intr-un panou de sine statator din sticla. Amplasata la inceputul traseului expozitional, moneda condenseaza unele dintre temele explorate de expozitie.
Pe durata celor sapte luni ale Bienalei, perechi de mozaicari vor lucra si in spatiul situat la parterul Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia la crearea unui mozaic de mari dimensiuni, pornind de la o pictura a lui Savu.
Noua Galerie va gazdui, de asemenea, un program de dezbateri publice pe teme ce merg de la istoria artei mozaicului pana la teoriile muncii din antropologia, economia si filosofia contemporana, ecologie si societatea post-munca, coordonate de criticul cultural Ovidiu Tichindeleanu din Republica Moldova.
Proiectul va fi completat de publicarea unui catalog editat de Mihnea Mircan si Bertha Savu ce va reuni o serie de texte critice relevante pentru temele abordate in practica lui serban Savu.
Expozitiile pot fi vizitate dupa urmatorul program: in perioada 20 aprilie – 30 septembrie, intre orele 11:00 – 19:00; in perioada 1 octombrie – 24 noiembrie, intre orele 10.00 – 18.00. In conformitate cu programul Bienalei, expozitiile sunt inchise in zilele de luni, cu urmatoarele exceptii: 22 aprilie, 17 iunie, 22 iulie, 2 si 30 septembrie, 18 noiembrie.