Penélope Cruz, Dua Lipa, Roger Federer si Michaela Coel sunt gazdele MET Gala 2023. A fost anuntat codul vestimentar al evenimentului si, in premiera, un ghid al revistei Vogue pentru invitati cu recomandari de haine si branduri care ar trebui purtate pe covorul rosu.
Penélope Cruz, Dua Lipa, Roger Federer si Michaela Coel au fost anuntati drept gazde ale celui mai asteptat eveniment din industria modei: MET Gala 2023. Acestora li se va alatura redactorul-sef al revistei Vogue, Anna Wintour, amfitrioana si organizatoarea galei inca din 1995.
Pe langa anuntul gazdelor – care au rolul de ambasadori ai evenimentului, de fiecare data sunt alesi din domenii diferite (film, tenis, muzica) – revista Vogue a anuntat dress-code-ul galei din acest si, pentru prima data in istorie, a publicat un ghid care le recomanda invitatilor cum sa se imbrace si ce branduri ar fi potrivite pentru aparitia lor pe covorul rosu.
MET Gala 2023 este, inainte de toate, un vernisaj al expozitiei anuale de moda si costume de la Metropolitan Museum of Art si o strangere de fonduri pentru Institutul de Costume Anna Wintour prin care se finanteaza activitatile muzeului.
Tema din 2023 a evenimentului este „Karl Lagerfeld: A Line of Beauty” (Karl Lagerfeld: O linie a frumusetii).
In acest an, MET Gala va avea loc, asa cum se intampla in mod traditional, in prima zi de luni din mai, pe 1 mai 2023. Celebritatile sunt invitate sa ii aduca un omagiu geniului creativ Lagerfeld si sa tina cont de amprenta si mostenirea pe care le-a lasat in industria modei. Celebrul designer care a decedat in 2019 s-a aflat pe parcursul carierei la conducerea creativa a caselor de moda Chanel, Fendi si Chloé pe care le-a reinventat si repozitionat pe harta modei.
Tema galei corespunde cu noua expozitie de moda care se va deschide in cadrul muzeului si pe care invitatii o vor putea vizita in avanpremiera inaintea galei. Anna Wintour a anuntat tema galei in timpul Saptamanii Modei de la Paris, intr-un articol postat pe site-ul Vogue se mentioneaza ca „a-i aduce un omagiu domnului Lagerfeld nu este doar o sarcina pentru curatorii muzeului. Codul vestimentar pentru editia din 2023 este „in onoarea lui Karl.”
In privinta gazdelor oficiale, au fost alese „personalitati din toate domeniile culturii pop”: cantareata Dua Lipa, Penelope Cruz care a fost muza lui Lagerfeld, tenismenul Roger Federer si actrita Michaela Coel.
Dua Lipa este una dintre cele mai apreciate artiste de catre tanara generatie, fiind castigatoare a trei premii Grammy si detinatoare a unor recorduri de streaming prin hiturile „New Rules” sau „No Lie”. In moda, a aparut in campanii pentru Yves Saint Laurent, Versace si MAC.
Michaela Coel este considerata una dintre cele mai de succes actrite emergente in Hollywood dupa aparitia in serialul „ I May Destroy You” care i-a adus un premiu BAFTA si un Emmy, si a rolurilor sale din „Black Panther: Wakanda Forever” sau „Black Mirror”.
Penelope Cruz este descrisa ca fiind „prin excelenta muza lui Karl Lagerfeld”, fiind constant invitata in primul rand la defilarile de moda ale designerului. Actrita a obtinut in 2021 a patra nominalizare la Oscar si detine un trofeu obtinut in 2008 pentru prestatia din „Vicky Cristina Barcelona” in regia lui Woody Allen. Pe langa actorie, Cruz este ambasadoarea Chanel din 2018 si a fost imaginea L’Oreal, Ralph Lauren si Mango.
Roger Federer, unul dintre cei mai buni tenismeni din istoria sportului, si-a anuntat in toamna anului trecut retragerea. Pe langa numeroasele contracte pe care le are cu branduri foarte cunoscute – Uniqlo, Rolex, MercedesBenz, Gilette, Moët & Chandon sau Nike — sportivul este unul dintre preferatii redactorului-sef Vogue, Anna Wintour, care obisnuia sa mearga constant la meciurile lui de la US Open si a declarat in repetate randuri ca il admira considerabil.
In premiera, revista Vogue a publicat un ghid cu recomandari pentru codul vestimentar dar si indicatii legate de anumite branduri sau anumite perioade din cariera lui Lagerfeld care ar trebui sa fie purtate pe covorul rosu.
MET Gala 2023 va fi un moment in care invitatii vor trebui sa ii aduca un omagiu evident lui Lagerfeld. Spre deosebire de orice alt eveniment cu covor rosu, se stie ca toti oaspetii trebuie sa verifice tinutele care le vor purta cu editorii de moda de la Vogue inaintea aparitiei lor. Pe de o parte, se asigura respectarea codului vestimentar si se elimina posibilitatea purtarii repetate a unor piese vestimentare.
In acelasi timp, evenimentul este gandit ca un spectacol vizual in care rochiile purtate de actrite sau cantarete trebuie sa ajunga pe prima pagina a tuturor ziarelor – o referinta usor de reperat in acest sens este rochia galbena cu trena a Rihannei. Astfel, editorii Vogue se asigura ca aparitiile sunt spectaculoase, memorabile, la limita dintre o tinuta si un costum de film sau teatru.
Ghidul Vogue incepe cu lista caselor de moda pentru care a creat Lagerfeld – Balmain, Patou, Chloé, Fendi, Chanel si brandul sau omonim – si spune ca „ exista o bogata colectie de materiale, epoci si estetici din care sa gasiti inspiratie.”
O prima abordare, considerata „cea mai autentica” de editorii Vogue ar fi ca invitatii sa poarte o tinuta de arhiva de la una din casele de moda conduse de Lagerfeld. Apoi se pune accentul pe brandurile Chanel si Fendi care de altfel sponsorizeaza evenimentul si expozitia.
O alta sugestie este „sa gasesti o Choupette numai a ta si sa te imbraci à la Lagerfeld.”, Choupette fiind felina mult-iubita a designerului pe care a numit-o drept mostenitoarea lui, in mod simbolic.
Vogue sugereaza „un look cu originalitate. Lagerfeld n-ar fi suportat un omagiu adus pe jumatate asa ca invitatii ar trebui sa gaseasca o piesa unica.”
Pentru cei care vor alege sa cumpere o tinuta dintr-un magazin vintage, se recomanda rochiile Balmain din perioada 1955-1958, cand Lagerfeld a lucrat ca asistent al lui Pierre Balmain.
Oaspetii ar putea, de asemenea, sa aleaga piese Patou datate intre 1958 si 1963, cand Lagerfeld a fost designer sef al marcii. Apoi, invitatii au la dispozitie doua perioade din istoria brandului Chloé cand designerul si-a pus amprenta asupra colectiilor: din 1963 pana in 1983 si din 1992 pana in 1997.
In privinta capitolului „Fendi”, se recomanda colectiile lansate incepand cu 1965 cu monograma creata de Lagerfeld – FF – care a devenit logo-ul casei de moda (si care vine de la „Fun Fur”, nu de la „Fendi-Fendi” asa cum s-ar putea crede). Din perioada respectiva sunt mentionate blanurile vopsite in „nuante technicolor pe care Lagerfeld le-a impletit ca pe niste plapumi. (…)” si orice alte tinute extravagante.
La finalul ghidului, se mentioneaza ca scopul este „sa il facem mandru” pe Lagerfeld si se pune accentul pe tinutele din arhivele Chanel, atat couture dar si prêt-à-porter.
Se recomanda nuante acromatice de alb si negru si piese vestimentare lansate intre 1982 si 2019. Printre exemplele oferite de Vogue sunt rochia Chanel cu lanturi aurii purtata de Christy Turlington in 1992 si mai tarziu de Lily-Rose Depp, fiica lui Johnny Depp, si rochiile purtate de surorile Mary-Kate si Ashley Olsen in cadrul galei din 2019 cand tema a fost „Camp: Notes on Fashion”.
Intr-o premiera pentru Institutul de Costume si pentru MET Gala, este prima expozitia dedicata unui designer de origine germana. Lagerfeld s-a nascut in perioada interbelica in Hamburg, intr-o familie de afaceristi care produceau si importau lapte condensat.
Vor fi expuse aproximativ 150 de piese vestimentare care vor fi insotite de schitele de la care au pornit in imaginatia lui Lagerfeld, pentru a sublinia procesul creativ al artistului, de la idee la relatia complexa pe care a avut-o cu diferiti artizani si cu echipa lui de croitorese care ii transformau orice fantezie in realitate.
Wintour lucreaza si in acest an cu Andrew Bolton, curatorul-sef al Institutului de Costume, specializat in moda si istoria costumului. Despre expozitia care se va deschide in luna mai, Bolton a declarat ca va pune accentul si pe schitele extraordinare ale lui Lagerfeld care au devenit in ultimii ani opere de arta pretioase. Desenele erau modul designerului de a comunica, fiind deseori intr-un dialog cu asistentii sai prin intermediul schitelor.
Intr-un interviu acordat CNN, Bolton a declarat ca „Fiecare design al vietii lui a pornit de la o schita… Si cand am vazut desenele, m-am gandit ca sunt atat de fermecatoare, ca intr-un basm, sunt impresioniste. Dar ce nu am realizat imediat era faptul ca includeau informatii extrem de precise – despre linia unui umar sau lungimea unei maneci. Iar angajatii lui stiau exact ce inseamna fiecare linie, fiecare punct si puteau sa decodeze schitele.”
Bolton a recunoscut ca lui Lagerfeld nu i-ar placut deloc ideea unei expozitii retrospective asa ca ii va respecta ideile si va numi intregul concept un „eseu”.
Karl Lagerfeld a fost printre cei mai vizibili designeri care au participat la Gala MET de-a lungul anilor, fiind prezent la peste 10 editii din 1991 pana in 2011.
Creatiile lui Lagerfeld au mai fost celebrate si expuse in cadrul MET Gala si in 2005 cand a avut loc o expozitie Chanel. Insa in 2023, toata atentia va fi pe descifrarea geniului creativ care a fost descris deseori ca „ultimul couturier”.
Un aspect important al alegerii lui Lagerfeld este prietenia stransa pe care a avut-o cu Anna Wintour. Pe langa prezenta nelipsita a acesteia la fiecare defilare Chanel din cadrul Paris Fashion Week, redactorul-sef Vogue a purtat de cel putin 5 ori rochii create de Lagerfeld pe covorul rosu al Galei MET. Una din ultimele rochii create de Lagerfeld inainte sa moara a fost pentru Wintour, tot pentru MET Gala.
Scenografia expozitiei care va fi deschisa in luna mai va fi creata de arhitectul japonez Tadao Ando, unul dintre preferatii lui Lagerfeld. In trecut, Ando a proiectat o casa pentru designer insa nu a reusit sa o construiasca. O parte din ideile respective – care au fost aprobate si coordonate de Lagerfeld insusi – vor fi incluse in vernisaj.
Desi Gala MET exista din 1948, ideea asocierii ei cu vernisajul expozitiei din muzeu a inceput a aparut abia in anii ’70 iar rezultatele au fost extraordinare.
Prin intermediul vedetelor care apar in fiecare an in costume extravagante pe covorul rosu al galei, expozitiile muzeului sunt promovate in randul unui public larg de sute de milioane de urmaritori de pe retelele de socializare. Desi nici macar 10% nu viziteaza expozitia dupa eveniment – multi dintre ei fiind din diferite colturi ale lumii – cifrele vizitatorilor au crescut in fiecare an si au stabilit noi recorduri de audienta pentru Muzeul Metropolitan din New York.
In timp ce in ultimii ani tema MET Gala a fost mai degraba conceptuala „China” in 2015, „Camp” in 2019, „Americana” in 2021 si 2022, expozitiile s-au dovedit a fi mai de succes cand au fost dedicate unui designer arhi-cunoscut. In trecut, au existat expozitii care i-au celebrat pe Yves Saint Laurent, Christian Dior, Gianni Versace si Rei Kawakubo, fondatorul Comme des Garçons.
Exista sute de zvonuri legate de felul in care sunt alesi invitatii pentru cea mai spectaculoasa seara din lumea modei, insa Anna Wintour decide lista celor care au voie sa intre pe covorul rosu, sa ia loc la cina speciala si la evenimentul care costa peste 3,5 milioane de dolari in fiecare an.
Un bilet la Gala MET costa intre 30.000 si 50.000 de dolari. O masa rezervata pentru invitatii aprobati de Wintour costa intre 275.000 si 500.000 de dolari. In anul 2015, compania Yahoo a platit 3 milioane de dolari pentru doua mese, de fapt mecanismul invitatilor functioneaza astfel: mogulii din lumea modei cumpara majoritatea biletelor si invita vedetele sa stea la masa lor si sa le poarte creatiile. Banii stransi din bilete si donatii sunt folositi pentru a sprijini Institutul de Costume din cadrul MET care ii poarta numele Annei Wintour din 2014, redactorul sef de la Vogue reusind sa aduca peste 200 de milioane de dolari pentru muzeu.
Mai jos veti gasi galerii foto cu cele mai memorabile aparitii de la galele anterioare.