Geta Bratescu este omagiata la Zurich printr-o expozitie, o colectie de haine si o lansare de carte.
Portofoliul si influenta artistei Geta Bratescu sunt omagiate prin doua prezentari speciale care se desfasora in Zurich in aceasta toamna.
Editura Hauser & Wirth a lucrat alaturi de casa de moda Akris si directorul creativ al acesteia, Albert Kriemler pentru a crea o instalatie inspirata de operele Getei Bratescu.
Kriemler a fost constant inspirat de creatiile Getei Bratescu si de felul in care a transformat caracterul jucaus al artei sale in ceva serios.
A reusit sa-si indeplineasca unul dintre cele mai mari vise cand a colaborat cu artista si cu Marian Ivan de la Galeria Ivan pentru colectia Akris din vara anului 2019. Proiectul a fost unul dintre ultimele realizate de Bratescu inainte sa moara, in septembrie 2018.
Instalatia expusa de Akris promoveaza cartea „Game of Forms” pe care Hauser & Wirth o lanseaza cu aceasta ocazie si care include cele mai bune opere ale artistei.
In colaborare cu Galeria Ivan, Hauser & Wirth a deschis expozitia „Geta Bratescu. The Gesture, The Drawing”. Este o selectie de lucrari pe hartie care exploreaza abordarea unica pe care artista nascuta la Ploiesti a avut-o fata de desen, linii si forme.
Expozitia a fost deschisa la Hauser & Wirth Rämistrasse si include colectia de arhiva Akris lansata anul trecut pe podiumul de la Saptamana Modei. Este expusa prin schite, palete de culori, materiale, filmari si hainele realizate in timpul colaborarii dintre Bratescu si Kriemler.
Kriemler a descoperit operele lui Bratescu la Documenta 14 in Atena si la Kassel in 2017 si a fost profund impresionat de modul in care folosea culorile, cum trasa liniile si cum lucra cu hartia ca limbaj de comunicare. Ulterior, a vizitat-o in 2018 la atelierul din Bucuresti si a fost surprins de modul in care scopul artei pe care o crea era de a aduce bucurie in vietile oamenilor.
Designerul a remarcat cum „felul in care Geta simte hartie este similar cu felul in care simt materialele cand creez. Materialul ma invata atat de multe si, la fel ca hartia, e foarte haptic, foarte tactil.”
Cartea publicata in Elvetia prezinta ultimii 10 ani din cariera intinsa pe sapte decenii a artistei, timp in care a lucrat cu linia ca principiu de structurare.
Volumul acopera perioada 2008-2017 din cariera ei si o expune prin perspectiva activitatilor zilnice din atelierul sau si prin experientele personale pe care artista obisnuia sa le documenteze in jurnale scrise, fotografii si materiale video.
Numele cartii a fost imprumutat de la lucrarea video cu acelasi nume pe care artista a lansat-o in 2018 si despre care a declarat ca „Indiferent ce unelte folosesc, cand desenez si imi analizez munca, ma gandesc ca muzicalitatea liniei este in felul meu de a fi. Imi placea sa dansez. Cand desenez, pot sa spun ca mana mea danseaza”.
Prezentarile Hauser & Wirth coincid cu o alta expozitie deschisa deja la St.Gallen in Elvetia la Kunstmuseum: „Geta Bratescu – L’art c’est un jeu serieux”. Va putea fi vizitata pana pe 15 noiembrie, ulterior va calatori in Copenhaga unde va fi expusa pana in ianuarie 2021.
Geta Bratescu a fost una dintre personalitatile principale ale artei contemporane romanesti incepand cu anii ’60. A primit aprecierea internationala meritata spre finalul carierei prin reprezentarea Romaniei la Bienala de la Venetia, in 2017.
S-a nascut in 1926 la Ploiesti si a studiat simultan la Facultatea de Litere si Filosofie si la Scoala de Belle Arte din Bucuresti de unde a fost exmatriculata de comunisti in 1949 pentru „origini sociale nesanatoase . In 1971, a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”. A avut o cariera prolifica in care a dezvoltat desene, colaje, gravuri, tapiserii, fotografii, esee, filme experimentale si performance.
Lucrarile sale au aparut in cele mai importante expozitii internationale de arta contemporana din lume: in cadrul Trienalei de la Paris din 2012, in Bienala de la Venetia din 2013. In 2015, i-a fost dedicat un vernisaj la Tate Liverpool urmat de expozitii la Hamburg (2016), MSK Gent (2018), Camdern Arts Center in Londra, Hauser & Wirth in Los Angeles si New York (2017) si Neuer Kunstverein din Berlin.
In 2017, a reprezentat Romania la Bienala de la Venetia cu proiectul „Aparitii”, prima expozitie personala a unei artiste femei in Pavilionul Romaniei. Operele create de Geta Bratescu se afla in colectii importante din MoMA, New York; Centre Georges Pompidou, Tate Modern, Hammer Museum, San Francisco Museum of Modern Art, Muzeul de Arta Moderna din Varsovia, MUMOK, Viena, Moderna Galerija, Ljubljana si MNAC, Bucuresti.
Hauser & Wirth si Galeria Ivan au avut roluri primordiale in succesul de care s-a bucurat artista inainte sa moara in septembrie 2018, la varsta de 92 de ani.