Ghid de vizitare al festivalului Art Safari 2022. Este deschis pana pe 7 august cu gravuri de Picasso si Dali, cea mai spectaculoasa expunere Theodor Aman, constructiile moderniste ale lui Marcel Iancu din Bucurestiul interbelic, fotografiile Barbarei Klemm si pop-art de Irina Dragomir.
Ajuns la a noua editie, cel mai mare festival de arta vizuala din Romania si-a deschis portile aseara intr-un eveniment de previzualizare a celor 5 pavilioane care vor putea fi vizitate in urmatoarele 2 luni si jumatate, incepand de astazi 12 mai si pana pe 7 august 2022.
Art Safari 2022 se desfasoara in zeci de sali din spatiul Palatului Dacia-Romania, amplasat in centrul Bucurestiului, in zona pietonala de pe strada Lipscani.
Anul acesta, expozitiile vor putea fi vizitate timp de 4 zile pe saptamana, de joi pana duminica, fiind ales un format mai restrans al evenimentului din ratiuni financiare, pentru ca publicul consumator de cultura si expozitii obisnuieste sa aiba activitate intensa in a doua parte a saptamanii.
Asa cum s-a intamplat si la celelalte editii, pe langa organizatorii Art Safari si partenerii lor principali – Muzeul Municipiului Bucuresti – evenimentul s-a realizat cu sprijinul unor institutii diplomatice, mai exact ambasadele Germaniei, a Spaniei si a Israelului care s-au alaturat eforturilor depuse de Uniunea Arhitectilor din Romania pentru a oferi o selectie cat mai generoasa in fiecare pavilion.
Mai jos va prezentam un ghid de vizitare al expozitiilor din acest an, incepand cu Theodor Aman si continuand cu Marcel Iancu, Barbara Klemm, Dali, Picasso, Falla si Irina Dragomir.
Cea mai spectaculoasa expunere din Art Safari 2022 este pavilionul muzeal „Theodor Aman. Primul artist roman modern” curatoriat de Elena Olariu.
Expozitia dedicata primului mare maestru al picturii romanesti include peste 100 de lucrari de pictura si arta grafica imprumutate de la Muzeul Theodor Aman, de la muzee din tara – Prahova sau Craiova – dar si din colectii private. In timp ce o parte din lucrari ar putea fi vazute in mod obisnuit in muzee, comorile acestei expuneri sunt operele din colectii private, o parte dintre ele nu au mai fost expuse in spatiul public de zeci de ani, altele niciodata.
Motivul pentru care este cea mai spectaculoasa expunere din editia din acest an a festivalului este modul in care au fost luminate operele lui Theodor Aman. Se pune in evidenta fiecare lucrare in parte si ofera o perspectiva noua asupra lor, una care nu a fost disponibila pana acum in muzeele romanesti.
Este pentru prima oara in Romania cand sunt utilizate spoturi luminoase directionate cu o precizie matematica astfel incat sa lumineze fiecare pictura in parte. Efectul optic obtinut este cel al unei imagini luminate din spate si scoate in evidenta fiecare urma de tusa lasata de maestrul Aman.
Expozitia este impartita in zonele de interes ale artistului care a creat prima scoala de arte din Romania. Fiind crescut intr-o familie boiereasca din Campulung, Aman a reusit sa redea stilul de viata al elitei sociale si culturale romanesti din secolul al XIX-lea inclusiv in scenele de gen cu petrecerile campenesti ale taranilor.
Cu o educatie formata la Paris sub maestrii Michel Martin Drolling si François-Edouard Picot, eleganta si rafinamentul sau sunt prezente in cele mai mici detalii ale lucrarilor sale, de la postura personajelor la nonsalanta si stare de tihna pe care acestea o manifesta in fiecare pictura. Pe langa lucrarile cu personalitati ale epocii, evenimente mondene, baluri, petreceri in gradina, intamplari istorice, fructe sau femei frumoase din zona orientala, expozitia readuce aminte de vremurile in care societatea romaneasca era mult mai sofisticata.
Un al doilea pavilion surprinzator la Art Safari 2022 este expozitia dedicata unui artist fenomen al secolului al XX-lea care este responsabil pentru modul in care arata Bucurestiul din perioada interbelica si pana astazi: Marcel Iancu.
Expozitia „Marcel Iancu. Reconstruind artele Romania – Israel” prezinta rezultatul carierei spectaculoase a lui Marcel Iancu care a activat intr-o gama larga de discipline. Viata lui este impartita in 2 capitole: primii 46 de ani petrecuti in Europa si urmatorii 43 de ani in Israel.
Pavilionul de la Art Safari include lucrari din ambele perioade si este prima prezentare cuprinzatoare a activitatii sale artistice de pe parcursul a 70de ani, ce se desfasoarain localitatea sa natala.
Marcel Iancu a fost unul dintre personajele care au orientat si definit arta de avangarda din Romania si din Israel, aducand-o in aceeasi linie cu cea occidentala, in mediul careia artistul s-a format. Iancu a fost o personalitate complexa, un artist cu vocatie multipla: pictor, grafician, arhitect, eseist si a colaborat apropiat cu cele mai revolutionare minti creative din Europa. Desi cunoscut drept autor al primelor „resedinte moderniste” din Bucurestiul interbelic, a fost si autorul unor constructii edilitare monumentale, precum spectaculosul complex de alStrandului Kiseleffcaruia ii este dedicata o instalatie de arta multisenzoriala in stil dadaistsausanatoriul montan de la Predeal.
Curatorul expozitiei este Raya Zommer-Tal, iar parteneri ai Pavilionului sunt Janco Dada Museum, Ein Hod, Israel, Ambasada Israelului si Uniunea Arhitectilor din Romania.
In Pavilionul Central este expozitia „Picasso, Dali & Falla – Palaria cu 3 colturi” in care sunt expuse gravuri cu schite si desene realizate de Pablo Picasso si Salvador Dali.
Expozitia realizata in parteneriat cu Ambasada Spaniei si Institutul Cervantes imbina desenul, pictura si muzica pentru a celebra 100 de ani de la premiera pariziana a spectacolului de balet „Palaria cu 3 colturi” prin care muzica lui Manuel de Falla si-a facut debutul pe scena internationala. Picasso si Dali au fost comisionati sa creeze decorurile si costumele iar Picasso a realizat chiar si machiajul dansatorilor.
Baletul „Palaria cu trei colturi” a avut premiera in 1919 la Teatrul Alhambra din Londra, iar Picasso a contribuit si la partea de productie si compozitie. Dupa premiera de la Paris din 1920, Picasso a publicat o suita de lucrari intitulate „Palaria cu trei colturi”, care sunt expuse la Art Safari. Dezvaluie o alta latura a artistului, orientata catre zona scenei si a spectacolului, un mod de pictura mult mai traditional si deloc asemanator cu stilul cubist si abstract care l-a consacrat.
Cateva decenii mai tarziu, Salvador Dali a fost invitat sa creeze costumele si decorurile pentru acelasi spectacol desfasurat in Statele Unite care a avut premiera ulterior si in Londra. La fel cum Picasso a creat suita sa de gravuri „Palaria cu trei colturi” dupa premiera de la Londra, Dali a publicat propriile-i opere cu acelasi titlu in 1959.
La 100 de ani de la premiera din Paris, lucrarile lor sunt expuse la Art safari intr-o viziune care apartine curatorului Óscar Carrascosa.
Pavilionul aniversar „Barbara Klemm. Light and Dark. Photographs from Germany” prezinta fotografiile semnate de Barbara Klemm si marcheaza 30 de ani de parteneriat germano-roman.
Barbara Klemm combina fotografia documentara cu cea de arta intr-un mod rar intalnit in fotografia de presa germana. Desi majoritatea acestor fotografii au fost comandate pentru ziarul Frankfurter Allgemeine Zeitung, ele reprezinta mai mult decat o acoperire a evenimentelor zilei.
Artistas-a alaturat ziarului pentru prima data in 1959, lucrand in laboratorul foto si producand placi fotografice, inainte de a deveni in 1970 fotograf in Comitetul editorial pentru arta, cultura si politica.
Fiind o expozitie de fotografie relativ clasica, sunt prezentate fotografii cu Germania de Vest si de Est inainte de unificare, alaturi de o serie de fotografii realizate in tara noastra in timpul comunismului.
Expozitia include imagini din fiecare sfera a societatii: politica, cultura si economie. Fotografiile surprind momente unice si adesea tensionate, precum viata de zi cu zi simpla, demonstratii, proteste si imigranti, evenimente culturale, si spatii urbane.
Pentru pavilionul de arta contemporana, curatorul Alexandru Radvan a ales o explozie de culoare prin lucrarile artistei Irina Dragomir.
Intr-un stil pop-art cu scurte comentarii sociale, lucrarile Irinei Dragomir par sa fie influentate de tanara generatie iubitoare de culori saturate, Instagram, meme-uri si NFT-uri. Fiind prima expozitie personala a artistei, se numeste „Rosu, galben si albastru” si fuzioneaza cultura pop, tendintele, simbolurile si conventiile contemporane.
Curatorul Alexandru Radvan a explicat ca: „Fara exceptie, imaginile Irinei sunt fragmente mai ample sau mai reduse ale universului propriu. Exista in mod constant o dimensiune ludica in pictura pe care o practica, dar sub aparenta lipsa de griji, sub tonul copilaros, se afla de multe ori o gluma serioasa. Irinei ii place sa se joace cu cliseele, cu lucrurile banale si cu kitschul ieftin. Sunt tentat sa vad aici nu atat un procedeu postmodern, cat un semn clar de inteligenta si umor, caci cele doua merg atat de bine impreuna. Mopuri, maturi, pesti de cristal, costume de latex bine intinse pe corp, degetul care ne atentioneaza sa pastram linistea, secretele soptite la ureche, personajele cu fata blurata ori acoperita pentru protejarea identitatii, parul in valuri, consistenta calda a lucrarilor textile.”
Biletele pentru Art Safari 2022, pentru tururile de noapte si tururile ghidate pot fi achizitionate de aici.