Tendinte in moda. Haine de inchiriat, nu de cumparat -campania designerului danez Ganni in colaborare cu Levi’s.
Brandul danez Ganni a creat o colectie capsula prezentata la Copenhaga Fashion Week ale carei produse pot fi inchirate pe o perioada intre una si trei saptamani. Colectia reinterpreteaza trei dintre piesele cele mai cunoscute ale brandului american de denim Levi’s.
Capsula LEVISXGANNI este denumita Love Letters, ca o scrisoare de dragoste pe care o dai mai departe in semn de recunostinta.
Ideea colectiei se bazeaza pe un concept care ofera o viata noua pentru hainele vechi printr-o noua intrebuintare. Astfel, din colectia Levi’s sunt disponibile o camasa, modelul iconic 501 de jeans si o rochie.
Colectia incorporeaza stilul brandului scandinav, cunoscut pentru imprimeurile sale de leopard, gulere mari de tip peter-pan si manecile voluminoase, cu aspectul inconfundabil al denimului Levi’s. In mod normal, aceste articole ar costa intre 300 si 350 de lire sterline, dar acum clientii le pot pastra doar pentru o perioada scurta – intre una si trei saptamani pentru 30 sau 90 de lire in functie de timpul de inchiriere.
Campania este in desfasurare doar in Danemarca, Marea Britanie si SUA.
Ganni s-a aliniat tendintei de inchiriere a hainelor inca de anul trecut
Brandul scandinav Ganni a lansat Ganni Repeat, un serviciu de inchiriere a pieselor vestimentare create de acestia, in 2019. Ideea are la baza responsabilitatea pentru mediul inconjurator si grija pentru sustenabilitate. De altfel, inchirierea hainelor de la producatorii premium si luxury de haine este considerata o componenta importanta a viitorului industriei de moda, in primul rand datorita diminuarii impactului poluarii cu textile.
Trendul a fost anticipat inca din 2014 in rapoartele de analiza Wunderman Thompson Intelligence pentru ca tinerii obisnuiau sa ia haine din magazine, sa se fotografieze cu ele pentru instragram si apoi sa le inapoieze.
In America exista site-ul Rent the Runaway care are o cifra de afaceri de peste un miliard, site care a plecat de la inchirierea hainelor de lux si acum are inclusiv haine foarte ieftine.
Conform studiului Mintel despre sustenabilitatea in moda aparut anul trecut, 50% din venitul femeilor tinere este consumat pe haine pe care le poarta de 2-3 ori, asa ca solutia inchirierii salveaza bugetul personal, dar si mediul inconjurator.
In contextul pandemiei, a reducerii veniturilor pentru multi tineri, tendinta inchirierii hainelor va fi si mai accentuata, ceea ce va duce la pierderi masive de incasari pentru producatorii din industria modei.
La nivel global, deseurile textile sunt pe locul doi ca sursa de poluare, dupa cele din industria petroliera
Conform statisticilor, deseurile textile constituie 5% din cantitatea totala de deseuri, fiind o sursa uriasa de poluare, pe locul doi dupa cele din industria petroliera. Impactul industriei modei este urias asupra mediului, fiind responsabila pentru 20% din apele uzate ale planetei si 10% din emisiile de carbon, mai mult decat cea a transportului aerian si maritim impreuna. De asemenea, industria se afla pe locul doi la consumul de apa global.
Mai mult, conform Programului Natiunilor Unite pentru Mediu, industria de moda a contribuit la poluarea oceanelor cu aproximativ 1.4 milioane de trilioane de fibre de plastic din cauza utilizarii fibrelor sintetice precum poliesterul, acrilicul si nailonul.
Specialistii spun ca 95% din hainele aruncate se pot refolosi tot in industrie, daca sunt colectate selectiv, sau in industria auto precum si in cea de constructii. De aceea, au inceput sa apara campanii ale marilor retaileri de moda din intreaga lume dedicate reciclarii hainelor vechi, in incercarea de a diminua impactul total al poluarii cauzate de industria de moda.