Skip to content

Institutul Jocului este deschis pana la finalul lunii iulie in Piata Amzei. Puteti asista la o serie de dezbateri prin care este dezvoltat jocul ca mediu artistic, pedagogic si participativ.

Pe parcursul lunii iulie, la Amzei Creative Corner din Piata Amzei isi desfasoara activitatea Institutul Jocului, o platforma de cercetare artistica a jocului si a posibilitatilor sale artistice, participative si performative, dezvoltat de Asociatia Laborator Artistic si colectivul Super: Serios.

In cadrul programului au loc o serie de dezbateri — deschise publicului larg, cu intrare gratuita — despre joc ca forma de arta contemporana, parte din scoala de Vara a Institutului. Primele doua dezbateri au avut loc pe 12 si 19 iulie, la a treia puteti participa pe 26 iulie, intre orele 19:00 si 21:00 la Amzei Creative Corner.

Institutul Jocului pleaca de la premisa ca jocul este o forma de arta interdisciplinara, ce poate sa conecteze oamenii si sa-i reconecteze cu spatiul fizic in care traiesc.

Prima dezbatere de pe 12 iulie a avut ca tema “Jocul si spatiul public” si a explorat modul in care jocul poate transforma orasul prin proiecte participative dar si prin joc ca forma de activism. Colectivul de artisti si arhitecti Studio Super:Serios a prezentat metoda lor de activare si analizare a spatiului public prin joc.

Dezbaterea de pe 19 iulie, la care a participat si echipa Urban.ro, a avut ca tema “Estetici ale jocului”, ce inseamna estetica jocului contemporan, de ce este jocul atat de bine integrat in viata actuala si cum se incadreaza in curentele artistice din acest moment.

Pe 19 iulie au fost invitati doi specialisti in domeniu: Vera Marin si Cornel Moraru. 

Vera Marin este arhitect cu mastere in Dezvoltare Urbana Integrata si managementul proiectelor si un doctorat in planificare urbana pe tema regenerarii urbane a marilor ansambluri in relatie cu politicile de locuire. Din 2002, preda, coordoneaza sau face parte din echipe pentru proiecte de cercetare la Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu.

In cadrul dezbaterii a prezentat modul in care Asociatia de Tranzitia Urbana (pe care a fondat-o) a creat si contribuit la proiecte pentru promovarea bunei guvernari si a proceselor participative in transformarea spatiului. Unul dintre jocuri a inclus identificarea unor roluri si ale unor nevoi specifice diferitilor agenti care activeaza in mediul urban. Prin asumarea nevoilor fiecarei persoane care reprezinta de fapt o tipologie a unui grup mai mare de locuitori ai unei zone — de exemplu, Piata Amzei —, se pot gasi solutii pentru a ajusta mediul inconjurator in serviciul comunitatii.

Cel de-al doilea invitat pentru discutia a fost Cornel Moraru, doctor in filosofie, lector universitar al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti, unde preda filosofia artei, estetica, istoria filosofiei si etica academica. 

Cornel Moraru este specializat in estetica filosofiei, filosofia artei, istoria filosofiei si neurostiinte, domenii in care a publicat, printre altele, trei carti de autor. Din 2018 este realizator al emisiunii Izvoare de filosofie, difuzata de Radio Romania Cultural.

Prezentarea inteligent structurata a explicat, din punctul de vedere al unui specialist in filosofie si estetica, jocurile video si virtualitatea lor. Jocurile video au fost analizate ca artefacte culturale ce propun o aplicatie a realitatii virtuale in realitatea concreta, analizand si modul in care diferitele planuri artistice se intalnesc in constructia jocurilor.

Merita subliniata discutia — esentiala, de altfel — despre lipsa de sens adresata deseori in jurul unor obiecte carora li se chestioneaza valoarea artistica. 

Din prezentarea dlui Moraru am inteles ca putem afla daca noile tipuri de exprimare vizuala — precum cea digitala sau creata de Inteligenta Artificiala — sunt sau nu arta numai dupa consacrarea acestora, ceea ce presupune o perioada indelungata de timp de la aparitie. Pe scurt, daca vi s-a intamplat sa mergeti intr-o galerie de arta contemporana si sa va intrebati daca o instalatie poate fi considerat “arta”, intrebarea isi va gasi raspuns peste multi ani deoarece arta se consacra — si este validata — in mult timp, chiar zeci de ani in unele cazuri.

Dezbaterea de pe 26 iulie va avea tema “Joc si poveste, un mediu de cercetare”, cum poate fi identificat jocul in relatie cu filmul sau animatie, cum se pun bazele unui nou mediu ca tema si strategie de cercetare.

Intrarea pentru toate discutiile de la Amzei Creative Corner este libera, in limita locurilor disponibile. Partenerul principal al Scolii de Vara este The Institute – Cartierul Creativ.

Scoala de vara a Institutului Jocului se adreseaza studentilor la facultatile de arte si artistilor emergenti ce vor sa isi extinda practica artistica in directii interactive si sa-si dezvolte propriile jocuri fizice.

Prin ateliere coordonate de Maria Mandea (designer, profesoara de Game Design si cercetatoare in domeniul jocului), participantii isi vor putea dezvolta propriile jocuri intr-un demers educational si experimental. La final, isi vor testa si expune jocurile create intr-un eveniment public. Selectia se va face printr-un open call iar spatiul propus pentru scoala de Vara este spatiul The Institute din Piata Amzei.

La final, rezultatele vor fi publicate pe platforma Institutul Jocului. Site-ul va functiona ca o resursa accesibila artistilor care vor sa folosesca jocul ca mediu artistic si publicului interesat sa testeze jocurile dezvoltate in proiect. 

Industria jocurilor s-a dezvoltat constant in ultimii ani, dar exista putine initiative autohtone care sa priveasca jocul ca mediu artistic de sine statator. 

Pentru un domeniu aflat in dezvoltare, este necesara existenta unei infrastructuri a unui mediu nou. Institutul Jocului a aparut in iunie 2023 ca o platforma online cu resurse. Primul proiect dezvoltat in cadrul Institutului Jocului a fost Biblioteca de Jocuri Publice, urmata de proiectul Instrumente de Joc. Amandoua pot fi accesate pe site-ul www.institutuljocului.ro. Puteti gasi o serie de jocuri care se pot juca in spatiul public, instructiunile de instalare si regulamentele de joc. Publicul poate sa preia aceste jocuri, sa le instaleze si sa le joace in spatiul public. 

Proiectul este creat de Asociatia Laborator Artistic, infiintata in anul 2021 pentru a contura o comunitate virtuala — perioada de carantina a pandemiei de SARS-COV 2— pentru si cu studentii de la facultatile de arta din Bucuresti si din tara. Proiectul s-a dezvoltat prin colaborari, prin organizarea si medierea unor interventii artistice sau expozitii in spatiul public, prin participarea la evenimentul Noaptea Alba a Galeriilor sau mediind expozitii colective ale studentilor UNArte in Spatiul Dialog al MNAC. 

In vara anului 2023 echipa Laborator Artistic a coordonat si dezvoltat un program de rezidenta interdisciplinara in localitatea Luncavita din judetul Tulcea – Rezidenta Arta si Antropologie, program care a initiat prin intermediul participantilor un demers complex de cercetare antropologica si artistica. 

Expozitia „aici a fost candva o apa” de la Muzeul National al Taranului Roman din luna septembrie a prezentat o parte din rezultatele acestei cercetari. Proiectul va continua in 2024 cu a doua editie. 

Citește în continuare