Interviu Allan Hardernberg, CEO ALDA Events si SAGA Festival 2020. Cum a organizat evenimente care au crescut de la 200 la 100.000 de oameni.
Odata cu disparitia tendintelor din muzica mainstream si integrarea diverselor influente din alte stiluri in dance si EDM, a explodat popularitatea festivalurilor de muzica. Colaborarile dintre DJ si artistii pop, urban, country si hip-hop au devenit obisnuite si chiar necesare pentru a strange in acelasi loc cat mai multi fani ai diferitelor genuri muzicale.
Avangarda europeana in materie de organizari de evenimente cu DJi a fost condusa de olandezii Allan Hardenberg si David Lewis in anii ’90. Au pornit de la petreceri cu Armin Van Buuren si Tiesto pe barcile barcate pe canalele din Amsterdam si au ajuns la festivaluri care strang peste 100.000 de oameni, create sub egida ALDA.
Asa cum este cazul SAGA Festival 2020, cel mai nou concept ALDA Events care va zgudui centrul Bucurestiului pe 5, 6 si 7 iunie 2020. Desi toate celelalte festivaluri au fost anuntate cu un an inainte, SAGA ar putea castiga publicul roman prin plasarea anticipata in calendarul verii.
Zilele trecute a avut loc petrecerea oficiala de lansare a SAGA Festival printr-un eveniment grandios organizat in Palatul Parlamentului. Am stat de vorba cu Allan Hardenberg, CEO-ul ALDA Events, care se ocupa de cele mai mari festivaluri, spectacole si turnee mondiale dedicate muzicii de club din lume.
De la faimoasa emisiune „A state of trance” a lui Armin Van Buuren la showurile lui Tiesto, Hardwell, scenele trance din cadrul Tomorrowland, Ultra Music Festival, AMF, ADE, ALDA organizeaza peste 130 de evenimente in 40 de tari din intreaga lume, avand birouri in Los Angeles, Hong Kong si Koln.
Mai jos puteti afla cum cresti un eveniment de la 200 de oameni la 100.000 de oameni si ce va aduce nou in piata romaneasca festivalul SAGA.
Cand ai inceput sa organizezi evenimente in anii ’90, muzica dance era o nisa destul de mica care se desfasura in mare parte in Europa Central. Cum a inceput aceasta aventura transformata intr-un fenomen global?
In 1994, am organizat primul eveniment pe o barca, cu Tiesto la butoane. Pe vremea aceea, lucram la o casa de discuri din Rotterdam. Am inceput cu evenimente pentru cateva sute, maxim 1000 de oameni in care Armin van Buuren si Tiesto puneau muzica pentru 200 de euro din care isi plateau benzina si cam atat. Am continuat cu showuri in mai multe orase din Olanda si am vazut cum fenomenul ia avant, cum creste si se raspandeste. Pe la inceputurile anilor 2000 am organizat primul show mare al lui Armin. Dupa aceea am vorbit cu partenerul meu de afaceri si am hotarat sa ne dedicam cu totul acestui concept, sa cream o companie cat mai puternica si sa angajam numai profesionisti.
Tendintele de la finalul anilor 2000 nu preziceau o explozie a muzicii dance la nivel global. Dar voi ati fost cu un pas inaintea tuturor. Ai intuit acest fenomen?
Nu cred. Cred ca tot ce am facut a fost sa ne urmam pasiunea pentru muzica, am luat deciziile din inima, am vrut sa organizam din ce in ce mai multe evenimente. Totul a explodat in 2013 cand Avicii a lansat “Wake me up” la Ultra Music Festival din Miami. Si apoi prin colaborarile lui David Guetta cu Usher si alti artisti pop. Fenomenul a devenit mainstream.
Evenimentele “A state of trance” au fost un precursor al felului in care se desfasoara festivalurile in prezent. Cum a prins avant acest concept?
Chiar asa e, a fost un precursor. Armin este un artist foarte inspirational. Pe langa muzica, visul lui era sa lucreze in radio asa ca a inceput sa lanseze cate o emisiune in fiecare saptamana. Si dupa un an, ne-a propus sa organizam un eveniment prin care sa sarbatorim emisiunea si fanii care o asculta. Si nu orice fel de eveniment, ci unul in care invitam toti DJ-ii de muzica trance si toate casele de discuri, fara sa luam in seama ideea de competitie. Am creat o sarbatoare a muzicii trance, am creat ceva pentru fani, fara politica. Si asa am inceput cu ASOT (“A State of Trance“). Am sarbatorit ASOT 100, 150 si suntem aproape la ASOT 1000. In urma cu cateva zile am avut petrecerea ASOT 950 in Utrecht, Olanda unde au fost 40.000 de oameni. Si vom avea din nou scena noastra dedicata in cele mai mari festivaluri de gen din lume: Utra Music Festival si Tomorrowland.
Cum a luat nastere conceptul SAGA Festival, gandit special pentru Romania?
Aventura noastra a inceput in Romania prin 2006-2007 cu primul show al lui Armin. Din acel moment, multimea de oameni, energia lor si atmosfera din cluburi, inclusiv cand mergi intr-un bar, a devenit o intreaga cultura in Romania. E o energie pe care o simti, pur si simplu. E unul dintre orasele noastre preferate din lume si a fost un vis al meu sa organizam un festival aici. In ultimele cinci luni, toate partile acestui puzzle au fost lipite impreuna si acum sarbatorim anuntul oficial al acestui festival minunat care se va intampla in Parcul Izvor.
Cum faceti selectia artistilor care vor urca pe scena festivalulurilor si a evenimentelor ALDA?
De fiecare data cand postam ceva pe retelele de socializare, ma uit la comentariile fanilor si ale publicului pentru ca ei au intotdeauna dreptate. Tot timpul ma ghidez dupa ce scriu ei. Imi pun parerile mele deoparte si ascult parerile lor. Si incerc sa ma asigur ca vom aduce cei mai doriti artisti, daca sunt disponibili si daca e posibil. Mereu incerc sa fac cel mai bun lucru posibil pentru fani.
Festivalul SAGA este creat la o dimensiune mult mai mare fata de spectacolele pe care le-ati gandit pentru Bucuresti pana acum. Care este diferenta intre un eveniment organizat in Miami sau Amsterdam si unul din Bucuresti?
Intotdeauna facem cercetari in piata si in cultura locala. In Miami, Paris, Belgia si Amsterdam sunt alte tendinte, e alta moda. Mergem intr-o multime de cluburi si incercam sa intelegem de ce un DJ este mai apreciat in Bucuresti decat in Paris sau in Londra. Bazandu-ne pe aceste cunostinte, avem o echipa creativa a noastra care face sedinte de brainstorming si gasim un concept. Am observat ca romanilor le plac aventura, misterul si magia. Am creat povestea SAGA in jurul acestor idei.
Care sunt cele mai mari provocari pe care le intampinati cu un eveniment atat de mare?
Parcul Izvor, locul in care se va desfasura evenimentul, este atat de frumos. Suntem foarte fericiti ca vom organiza festivalul acolo. Dar este fix in mijlocul orasului asa ca lucram la controale, la fluidizarea traficului si la siguranta oamenilor care este prioritatea noastra. Pentru ca am inceput sa lucram la SAGA in urma cu 3-4 luni, a fost destul de dificil sa aducem o multime dintre artistii cei mai doriti pentru ca toti au agenda rezervata cu un an inainte. Si daca ne uitam la line-up, suntem foarte mandri ca ii avem pe Tiesto, Marshmello, Alan Walker, Disclosure, Sigala, Sven Vath, Vini Vici si pe Zara Larsson. Chiar daca am fost putin in intarziere cu anuntul oficial, am lucrat cu cei de la Insomniac pentru a avea o selectie de artisti foarte buna la prima editie.
Dupa aproape 30 de ani de organizat evenimente din ce in ce mai mari, sigur ai invatat lectii utile despre cum sa faceti lucrurile la un nivel cat mai bun. Care ar fi principalele idei de la care pornesti pentru a avea rezultate bune si publicul multumit?
Cred ca totul trebuie facut pas cu pas. Mai ales in primul an, cand nu stim exact cum functioneaza locul respectiv, cati oameni vor veni si cum se va desfasura intreaga experienta. Si cred ca e bine sa incepi cu ceva mai mic si restul se va intampla de la sine. Ceva mai mare nu e mereu ceva mai bun si nu as vrea sa sacrificam calitatea festivalului. De exemplu, cand oamenii merg dupa bautura sau mancare, mie nu-mi plac cozile lungi la care trebuie sa astepti. Nu ne uitam la ce fac competitorii sau colegii nostri care sunt de 5 sau 10 ani in piata si care au construit pas cu pas festivalul lor. Ne straduim si vom da tot ce avem mai bun pentru a crea o experienta de festival frumoasa pentru toata lumea.
Ai crescut evenimentele de la 200 de oameni la 100.000 de oameni. Care e motivatia pe care o ai pentru a organiza aceste experiente?
Este precum in montagnes russes. Urci si cobori, mai urci si mai cazi. Ma ridic si imi doresc sa o facem din nou, si mai bine. Este ca o dependenta pentru care gasim de fiecare data energia necesara pentru a face ce ne dorim. Mereu as vrea sa avem rezultate si mai bune, sa cream ceva nou.
Reusesti sa te mai bucuri de evenimente, in timp ce se intampla?
Da, chiar ma bucur. Avem o echipa uriasa, foarte bine pregatita, care are experienta in organizari de evenimente in toata lumea. Si facem multe alte festivaluri mari in alte tari. Pentru SAGA, avem o echipa de vis care lucreaza in Romania pe partea de productie, siguranta si marketing. Sunt foarte buni asa ca ii voi lasa sa isi faca treaba si ma voi bucura, cu siguranta.
Cum vezi viitorul evenimentelor muzicale, cum se vor transforma in urmatorii ani?
Daca ne uitam la clasamentul celor mai bune festivaluri de anul trecut cu Tomorrowland, Ultra Festival, AMF (Amsterdam Music Festival), EDC Las Vegas si Untold din Cluj, acestea sunt vandute pana la epuizare. Iar biletele se vand din ce in ce mai devreme. Cred ca e doar inceputul si cred ca evolueaza o data cu genurile muzicale. Ceea ce voi numiti aici muzica “house”, noi o numim “techno” in Amsterdam. Si sunt o multime de producatori care pun suflet in arta si in muzica pe care o creeaza. Este un fenomen mainstream, in continuare. Dar a atin si publicul „urban” prin influentele muzicale. Se pastreaza esenta EDM dar imbina, in ultimii ani, influente din muzica house si urban.
Ce rol vor juca inovatiile tehnice din ultimii ani in viitorul festivalurilor – Realitatea Virtuala sau Inteligenta Artificiala?
Sunt un mare mare fan al Festivalului Spotlight care se intampla in Bucuresti in fiecare an, in aprilie. Iubesc arta si ador sa fiu creativ. Asa ca lucram in acest sens cu cativa sponsori pe care nu pot sa ii mentionez deocamdata dar vor fi anuntati la momentul potrivit. Lucram la proiecte cu Realitate Virtuala prin care se pot bucura si cei de acasa de o parte din experienta noastra. Si de asemenea, avem partea de transmisiune live. De altfel, am fost primii care am lucrat cu cei de la Livestream pentru evenimentele ASOT, in urma cu mai bine de 10 ani. Mereu incercam sa inovam, sa cautam noi oportunitati pentru a crea o experienta de neuitat. Este prioritatea noastra principala.
SAGA Festival 2020: Line-up si bilete
Line-up-ul SAGA Festival 2020 ii include pe Adam Beyer, Adin, Alan Walker, Artbat, Chris Liebing, Dash Berlin, Denis Sulta, Disclosure, Don Diablo, Enrico Sangiuliano, Faithless DJ Set, Joris Voorn, Kevin De Vries, Kolsch, Laidback Luke, Len Faki, Marshmello, Medusa, Sam Feldt, Sigala, Sunnery James & Ryan Marciano, Sven Vath, Tiesto, Timmy Trumpet, Vini Vici si Zara Larsson.
Festivalul se va desfasura in Parcul Izvor, este dedicat persoanelor peste 14 ani iar preturile biletelor sunt intre 299 de lei pentru un abonament de 3 zile si 699 de lei pentru experienta VIP. Pot fi cumparate de AICI.