Interviu George Hora – despre colaborarea cu Puya (I)
Acesta este primul interviu dintr-o serie de trei care promoveaza cel mai nou single Puya: „AMERICANDRIM” (feat Connect-R, produs de George Hora). Premiera online va fi marti, 16 noiembrie, via MusicExpertCompany si Scandalos Music. Pana atunci, va invit sa cititi urmatorul interviu cu George Hora, compozitorul timisorean cu care Puya a colaborat in ultimii ani…
1. Cum si cand l-ai cunoscut cu Puya?
George Hora : Ne-am cunoscut la finalul anului 2008, prin sora mea Kamelia. El cauta voci feminine pentru album si initial cu ea si-a dorit sa colaboreze. Inevitabil, a aflat despre munca mea de pana atunci pe partea de compozitie, productie si mix/master. Dupa o intalnire face to face la studioul lui din Bucuresti, am schimbat pareri despre ce am putea face impreuna, nou, iesit din comun pentru piata muzicala din Romania si ne-am dat seama ca ne potrivim ca si oameni, dar si ca artisti. El practic era in lucru la albumul Romanisme I… dar inca nu gasise piesa potrivita pentru a promova materialul asa cum era nevoie, adica acea piesa radio friendly… sau cum spune lumea: Hitu’, frate !!! Apoi in ianuarie 2009 l-am invitat sa lucram la mine in STUDIO 66, Timisoara, unde in 5 zile am reusit sa facem 4 piese.
2. Ai colaborat cu multi artisti in studioul tau. Cum e sa lucrezi cu Puya?
George Hora: Se pare ca avem un secret noi doi, legat de modul de lucru… si anume nu avem nicio reteta. 😀 De foarte multe ori lucram simultan si totul se face pe loc in studio, lucru foarte rar intalnit la artisti… cel putin de la noi in Romania. El scrie texte, eu fac un beat nou, cant la clape o succesiune de armonii, un refren cu vocea, o tema instrumentala buna, ma mai joc cu un sample etc. Alteori gasesc in studio cate o schita mai veche hip hop, RnB , pop, club, electro chiar, care ne inspira pe amandoi si pe care o modific dupa textele pe care le are scrise deja. Dar de cele mai multe ori vorbim foarte mult inainte sa lucram… Gasim mesaje cheie pe care sa cladim structura piesei… dupa aceea el pleaca de la studio, sa lucreze singur acasa la texte, iar in ziua urmatoare ne reintalnim sa vedem ce a facut fiecare si cum ne putem imbina ideile cat mai coerent.
3. Undeva’n Balkani s-a bucurat de un succes enorm in 2009. Ea a schimbat destul de mult industria muzicala de atunci si a fost considerata o piesa deschizatoare de drumuri pentru multi artisti. Cum s-a nascut Undeva’n Balkani?
George Hora: Piesa aceasta are o poveste foarte interesanta. Puya a scris initial textul aproape integral pe un intrumental pe care i l-am trimis ca si demo pe mail, inainte de a ajunge in Timisoara la studio. Acel instrumental avea un sample spre final care suna foarte balcanic…lucru care pe Puya l-a inspirat foarte mult. Cand mi-a aratat in 2009 textul pe care-l facuse pentru varianta rap am ramas socat de puterea mesajului. Astfel i-am propus o abordare extrema pentru un rapper din Romania…si anume sa modific muzical si armonic intrumentalul, in asa fel incat el sa poata interpreta strofele cu o tenta melodica in ideea ca publicul va tine minte mult mai repede mesajul daca are si o linie melodica aferenta. Asa am ajuns sa avem TUPEUL 🙂 sa folosim autotune-ul pe vocea lui. Dupa ce am auzit cum sunau strofele lui Puya, am compus imediat un ghid pentru refren, care mai tarziu a ramas aproape neschimbat pe varianta finala a piesei. Mai departe e istorie. 😛
4. „Change” a „iesit” din greseala pe net cu 3 luni inainte de lansarea oficiala. Ce s-a intamplat in cele trei luni pana la lansarea oficiala a piesei?
George Hora: Hehehe…da ! Change a fost dupa parerea mea o confirmare a faptului ca putem avea din nou succes dupa BOOM ul aparent de inegalat al piesei “Undeva’n Balkani”. In 3 luni varianta DEMO a piesei Change a devenit efectiv HIT doar datorita internetului. Acest lucru l-am trait impreuna cu Puya si Kamelia in luna august 2009, la un concert in aer liber in Arad. La finalul concertului Puya a facut ce nici un artist nu face… niciodata… si anume sa cante o piesa noua, nelansata inca. Spre uimirea noastra am realizat ca aproape 20.000 de oameni cantau cuvant cu cuvant piesa Change. Youtube-ul se pare ca ne-a aratat ca are si el un mare aport la succesul unei piese.
5. « Americandrim » este una dintre piesele inregistrate alaturi de Puya pe parcursul acestui an. Cum s-a nascut aceasta noua piesa?
George Hora: Anul acesta am avut mai multe sesiuni de inregistrari in STUDIO 66. Am avut adunate aproape 12 intrumentale pe care sa lucram, sa incercam lucruri noi, sa experimentam. S-a intamplat in asa fel incat am mai produs un intrumental… al 13 lea (dupa ce ne saturasem de toate celelalte) pe care Puya a avut inspiratia sa scrie textul piesei „Americandrim”. Am avut multe variante de refren… atat cu mine cat si cu artisti din familia Studio 66 (SIGN, Fely, Kamelia) dar, la propunerea lui Puya, s-a dovedit ca cel mai potrivit refren este cel inregistrat de Connect-R .
6. Ai mai colaborat cu Connect-R in trecut?
George Hora: Nu, niciodata. Ne-am intalnit de cateva ori fata in fata, dar nimic mai mult.
7. Ce sa asteptam in viitor de la George Hora?
George Hora: Nici eu nu stiu :D!!! Probabil ma voi concentra mai mult pe proiectele personale, solo : Kamelia, Fely, Eli, Mark, SIGN, Voxis, Moshi Moshi.
Pe langa Puya si proiectul Dj Andi feat. Stella, artisti pentru care am compus si produs in ultimii 2 ani, probabil ca vor mai urma si altii. Incerc sa leg relatii umane sanatoase cu artistii cu care lucrez inainte de a incepe munca impreuna sau pentru ei. Acest lucru poate uneori e prost interpretat, dar pentru mine e un element vital in construirea unor lucruri calitative si energetic incarcate pozitiv.
Iar pe langa partea de studio audio, in ultima vreme sunt foarte pasionat si de scenariu, regie, montaj pentru videoclipurile proiectelor de care ma ocup. Asa ca…cine stie… poate…poate intr-o zi voi compune si produce o piesa solo, in timp ce imi scriu, regizez, filmez si montez singur videoclipul ei. 🙂
Toate gandurile mele au un singur lucru in comun : EVOLUTIE . Muzica mea e facuta pentru toti locuitorii… UNIVERSULUI.