Interviu Jessica Hobbs, regizor si producator executiv The Crown, sezonul 5: „A fost coplesitor cand am vazut-o pe Elizabeth Debicki in costumul Dianei. Cand filmam pe strada, oamenii o luau razna si strigau: Diana! Diana! A fost un rol greu si emotionant, s-a atasat de el la un nivel profund.”
Ieri, 9 noiembrie, a fost lansat pe Netflix un nou sezon al serialului „The Crown”, unul dintre cele mai premiate productii TV din toate timpurile.
Scris de Peter Morgan, creatorul seriei, cele 10 episoade noi ecranizeaza cele mai dramatice momente din istoria Familiei Regale si inclusiv a monarhiei britanice. Este vorba despre perioada anilor ’90 cand trei dintre copiii Reginei Elisabeta au divortat – in conditiile in care divorturile nu erau permise anterior pentru membrii seniori ai monarhiei, cei aflati printre primii in linia de succesiune – si a avut un loc un incendiu care a distrus zeci de camere din Castelul Windsor, resedinta regala in care monarhul petrecea o mare parte a timpului.
Toate aceste scandaluri, cumulate cu schimbarile politice si sociale de dupa caderea Cortinei de Fier, au adus pentru prima data in istorie o parere predominant negativa despre rolul monarhiei in Regatul Unit. Vreme de cativa ani, presa a speculat „care ar fi rolul monarhiei in lumea moderna” iar criza a culminat cu moartea Printesei Diana cand Regina Elisabeta a ezitat sa reactioneze intr-un mod empatic fata de supusii ei.
Rolurile principale sunt jucate de Imelda Staunton (Regina Elisabeta), Jonathan Pryce (Printul Philip), Dominic West (Printul Charles) si Elizabeth Debicki (Printesa Diana).
Sezonul 5 acopera perioada 1991-1997, mai putin moartea Printesei Diana care va fi ecranizata in sezonul urmator, care va fi si ultimul.
Desi este o dramatizare a unor evenimente reale, „The Crown” respecta cronologia istorica si ilustreaza cele mai importante evenimente care au avut loc in vietile publice si personale ale membrilor familiei regale.
Pentru o perioada atat de delicata, Netflix, producatorii „The Crown” si creatorul Peter Morgan aveau nevoie de o echipa de regizori exceptionali care sa ecranizeze cu maestrie dar si cu o sensibilitate aparte anumite evenimente de care publicul ar putea fi in continuare foarte atasat.
Primele doua episoade au fost regizate de Jessica Hobbs – care a preluat si rolul de producator executiv al seriei, episoadele 3 si 10 sunt semnate de Alex Gabassi, episoadele 4 si 5 de May el-Toukhy, episoadele 6 si 9 de Christian Schwochow iar episoadele 7 si 8 de Erik Richter Strand.
Pentru a intelege mai bine detaliile de culise ale unei productii atat de spectaculoase – atat la nivel vizual dar mai ales al firului narativ, dialogurilor si distributiei – va invitam sa descoperiti mai jos un interviu cu regizoarea Jessica Hobbs, oferit prin amabilitatea echipei Netflix Romania.
Castigatoare a unui premiu Emmy, regizoarea Jessica Hobbs este responsabila printre o parte dintre cele mai apreciate episoade din serialul „The Crown”.
Daca in sezoanele 3 si 4, Hobbs s-a ocupat de episoadele finale care i-au adus nominalizari la Emmy – „War”, finalul sezonului 4 si „Cri De Coeur”, finalul sezonului 3 – pentru sezonul 5 a creat primele doua episoade dupa scenariile scrise de Peter Morgan: „Queen Victoria Syndrome” si „The System”.
Jessica Hobbs mai are in portofoliu productii precum „The Split”, o drama de 6 ore regizata pentru BBC, thrillerul psihologic „Apple Tree Yard” cu Emily Watson si Ben Chaplin, episoade din „Broadchurch” si „River”, „The Slap” si „Rake”, alaturi de o serie de filme create special pentru televiziune care i-au adus o serie de premii importante in Australia.
Se poate sa ne faceti o prezentare generala a povestilor si a perioadei pe care le acopera acest sezon al serialului?
Acoperim perioada 1991-1997 si as spune ca arcul principal al acestui sezon este relevanta, incepand cu relevanta Reginei si terminand cu relevanta monarhiei. Ne aflam intr-o perioada foarte diferita fata de seriile anterioare. In Marea Britanie, anii ’90 au implicat o multime de nelinisti si de miscari impotriva institutiilor aflate la putere, iar monarhia a reprezentat o mare parte din aceste lucruri, astfel ca a trecut de la o institutie foarte iubita la ceva care a fost pus la indoiala, oamenii s-au intrebat daca ar trebui sa existe. Este un lucru la care reflectam prin toate povestile pe care le spunem.
Ne puteti spune cate ceva despre pregatirea pentru filmare si procesul de productie al episoadelor? Incepeti de fiecare data prin primirea scenariilor de la Peter Morgan?
Inainte de a primi scenariile, Peter incepe sa te sune si sa vorbeasca cu tine despre cum vor fi scenariile, ceea ce imi place foarte mult. Am livrat sezonul 4 in septembrie 2020, a fost lansat in luna noiembrie, dar chiar si atunci cand il montam, deja imi vorbea despre ce pregateste pentru sezonul 5, a fost foarte interesant.
Primele scenarii ar fi trebuit sa ajunga la mine in jurul Craciunului din acel an, iar apoi schitele propriu-zise pana in februarie. In acelasi timp, incepusem deja sa cercetez aceasta perioada de timp si, in mod special, am acoperit anii 1991 si 1992, pentru ca regizam primele episoade. O mare parte din aceasta pregatire are de-a face cu zecile de cutii cu fise de documentare care sosesc de la Annie (n.r. Annie Sulzberger, cercetatoare specialista care lucreaza pentru documentarea „The Crown”). O intrebi daca are ceva informatii despre X si ti le trimite imediat. Intotdeauna imi plac acele luni, pentru ca ai timp. Iti pui deoparte cateva ore in fiecare zi, te uiti la documentare, te uiti la filmari, te uiti prin carti, te uiti prin cercetari vizuale si iti construiesti in cap o biblioteca de imagini, materiale si povesti, astfel incat sa le ai in minte in momentul in care lucrezi cu ele.
Ce ne puteti spune despre alegerile lui Peter Morgan in acest sezon, in ceea ce priveste povestile pe care a ales sa le includa si cele pe care le-a omis?
Ceea ce m-a entuziasmat in mod deosebit a fost faptul ca a vrut sa introduca povestea lui Mohamed si Dodi ca o poveste de sine statatoare. Imi amintesc prima data cand a vorbit cu mine despre asta si imi amintesc ca m-am simtit atat de incantata ca urma sa i se acorde un statut corespunzator pe o scena, cu audienta la nivel global. L-am admirat cu adevarat pentru asta. Este o poveste care nu a fost spusa. Stim cu totii ce s-a intamplat cu Diana, dar ce s-a intamplat cu barbatul care si-a pierdut fiul si cum a fost experienta lui? Si ce l-a determinat sa se implice atat de mult in aceasta familie regala? Acesta este unul dintre lucrurile care se strecoara cu adevarat in serial. Unul dintre lucrurile despre care Peter vorbeste mult este: „Noi chiar spunem o drama de familie”. A vrut sa povesteasca drama familiei Fayed in comparatie cu drama familiei regale.
„Oamenii se intrebau: mai exista un rol pentru Regina? Mai exista un rol pentru familia regala? Aceasta este perioada anilor 1990 pe care o analizam.”
Arcul sezonului incepe si se termina cu o tema nautica, fiind vorba despre una dintre cele mai celebre nave care au navigat vreodata pe mari si oceane. De ce este atat de relevanta aceasta tema?
Peter avea o idee foarte puternica despre natura metaforica a iahtului Britannia si despre ceea ce reprezenta acesta. Britannia a fost prima casa, daca vreti, pe care regina insasi a gandit-o. A preluat proiectarea acesteia imediat dupa moartea tatalui ei, cand a urcat pe tron. In acest sezon, vasul nu este in cea mai buna stare de intretinere si, in acelasi timp, regina nu are cel mai bun statut in raport cu tara. Peter a vrut ca aceasta legatura metaforica sa fie semnificativa pentru public, nu intr-un mod literal, dar astfel incat sa intelegem ca este vorba de calatoria atat a acelei barci, cat si a ei. Calatoria pe care o vedem se indreapta spre scoaterea din uz a vasului si, in acelasi timp, oamenii se intrebau: mai exista un rol pentru Regina? Mai exista un rol pentru familia regala? Aceasta este perioada anilor 1990 pe care o analizam.
In paralel, exista si o scena cu Charles si Diana in vacanta pe o barca, in incercarea lor de a-si salva casnicia.
Da, in primul episod. Deci, in primul episod aveti doua calatorii cu barca: aveti calatoria cu Britannia in insulele britanice, care este un iaht foarte demodat, dar dragut, intr-o usoara stare de degradare. Si apoi aveti aceasta vacanta italiana eleganta, frumoasa, cu Charles, Diana si toti prietenii lui Charles pe care i-a adus cu el. Asadar, compari aceste doua lucruri. Iar apoi se intalnesc cu totii la Balmoral, si este un fel de contrast intre ceea ce este vazut ca fiind nou, modern si proaspat si ceea ce este vazut ca fiind ceva vechi si poate ceva de care oamenii s-au saturat. Regina il intreaba pe premierul John Major la sfarsitul primului episod: „Credeti ca merita sa ma inlocuiti? Asta este ceea ce cere publicul?” Nu cred ca ea ar fi demisionat vreodata, dar este o intrebare care se punea atunci.
Si care a fost relevanta sarbatorii pentru Charles si Diana la acea vreme? Care era starea relatiei lor?
Complicata. Starea relatiei dintre Charles si Diana era complicata in 1991. El si Camilla se vedeau in mod deschis unul cu celalalt. Diana avea propriile ei relatii in afara casatoriei, dar, in acea etapa, putine erau cunoscute publicului. Aceasta vacanta, o „a doua luna de miere”, asa cum au numit-o ziarele, a fost vazuta ca o oportunitate atat pentru a-i reuni, cat si pentru a-i reintalni in ochii publicului. Initial, a avut destul de mult succes in felul in care a fost privita, dar poate ca raul era prea mare pentru ca ei sa poata resuscita casnicia. A devenit inceputul fisurii care apoi ii desparte pe parcursul serialului.
Care au fost provocarile in filmarile pe cele doua yachturi. Au fost reale sau recreate?
Britannia are o lungime de 400 de metri si o inaltime de cinci etaje. Adaposteste inclusiv un Rolls Royce si depaseste chiar si super iahturile din ziua de azi. Este enorm. Asa ca l-am construit pe segmente, in acelasi mod in care am abordat provocarea de a recrea Palatul Buckingham care, de fapt, este format din aproximativ noua zone diferite. Aveti nevoie de o intreaga harta pentru a intelege cum functioneaza palatul atunci cand intrati pentru prima data in spectacol. Britannia a fost similar.
In timp ce pentru mine a fost foarte important sa gasesc un yacht in care sa putem intra cu adevarat, unde sa putem filma pe toata lumea, pentru povestea cu Charles si Diana. Am mers in Mallorca in loc de Italia, dar arata foarte asemanator si am putut recrea calatoria lor pe coasta de la Napoli si apoi spre Sicilia. Asa ca avem diferenta dintre a filma in Britannia, pe un teren din spatele studioului, cu ecran verde si masini de vant si masini de ploaie, si apoi am luat un yacht pana in insulele vestice si am recreat acea calatorie din exterior, fara actori in ea. Si apoi am luat toti ceilalti actori – care au fost incantati! – in Mallorca pentru a face plaja pe un iaht adevarat. Ceea ce a fost grozav, cu exceptia celor care sufereau de rau de mare si asta a fost mai greu. Din fericire, nici Elizabeth si nici Dominic nu se aflau in aceasta categorie.
Erau incantati sa fie afara si au fost foarte sportivi in aceasta privinta.
Filmarea pe un iaht adevarat, in conditii reale, este o provocare. Am avut o zi in care marea s-a ridicat cu adevarat si au fost valuri mari, asa ca a fost greu, si esti foarte dependent de vreme. Trebuie sa urci echipajul in barci cu coaste, trebuie sa ii aduci inapoi pe vas la o anumita ora, asa ca, de multe ori, asta inseamna ca trebuiau sa plece de la hotel la 4 sau 5 dimineata, sa fie scosi pe mare pe intuneric, sa se urce la bordul acestui iaht urias si apoi, seara tarziu, sa fie adusi inapoi. Si apoi am avut copii la bord. Asa ca au fost multe de luat in considerare.
„Imi amintesc ca Olivia Colman spunea: „Mi-am petrecut primele saptamani incercand sa fiu Claire Foy in loc sa incerc sa fiu Regina”. Imelda si Jonathan au ani de experienta, dar pentru multi dintre ei este vorba de a gasi o modalitate de a intelege si de a imprima statutul foarte inalt al acestor personaje.”
Cat de important a fost sa stabiliti temele pentru intregul sezon in acel prim episod. Si cat de important a fost pentru dvs sa regizati acel episod, cum v-ati simtit?
A fost provocator, incitant. Regia episodului de deschidere se bazeaza in mare parte pe tonul folosit si pe introducerea noilor personaje. Trebuie sa ii faci pe actori sa stie cat de multa incredere ai in ei, ca stii cu siguranta ca nimeni altcineva nu ar fi putut juca acel rol. Cand am facut testele de filmare pentru Charles si Diana, Dominic a fost foarte bine pana cand a vazut-o pe Elizabeth (n.r. Elizabeth Debicki, care o joaca pe Printesa Diana) si atunci mi-a spus: „Lasa-ma sa plec acum. Uita-te la ea”. I-am spus, „E in regula. O sa fii grozav”. Si este atat de bun! Dar cand a iesit ea, toata lumea din camera s-a cam oprit. Simteai ca te uiti la Diana. Ea a intruchipat-o, la fel ca Emma Corrin, dar Emma avea acea tinerete si inocenta si acel sentiment de tinerete. Aceasta era o Diana mai matura. Asa ca o mare parte din aceste lucruri initiale ii fac pe actori sa simta: „Acesta este personajul vostru, este timpul vostru, puteti sa va insusiti acest lucru”.
Imi amintesc ca Olivia Colman spunea: „Mi-am petrecut primele saptamani incercand sa fiu Claire Foy in loc sa incerc sa fiu Regina”. Imelda si Jonathan au ani de experienta, dar pentru multi dintre ei este vorba de a gasi o modalitate de a intelege si de a imprima statutul foarte inalt al acestor personaje.
Un lucru despre care Peter si cu mine am vorbit mult a fost acela de a dori un sentiment de bucurie, de posibilitate si de speranta in episodul de deschidere, pentru ca stiam cat de intunecata va deveni povestea. Am vrut sa seducem publicul cu aceste noi si minunate chipuri si sa le dam timp sa se obisnuiasca cu ele. Introduci o multime de oameni noi si toti sunt personaje pe care publicul crede ca le cunoaste, fiind interpretate de oameni noi, asa ca vrei sa gasesti spatiul si genul de ingenuitate in modul in care ii introduci pe fiecare dintre ei.
Cum evolueaza relatia dintre Regina Elisabeta si Printul Philip in acest sezon, in ce mod este diferita de ceea ce am vazut pana acum?
Cred ca diferenta este ca au ajuns la un nivel de mare iubire, de mare intelegere si de companie, dar si – din cauza naturii insasi a volumului de munca pe care il fac amandoi – uneori la un sentiment de separare. Asadar, unul dintre lucrurile pe care incepem sa le exploram sunt celelalte prietenii ale lui Philip, tovarasii pe care i-a avut prin intermediul soferilor de trasuri si prin alte lucruri care il interesau si in care regina nu era implicata.
Este foarte interesant atunci cand oamenii aleg sa se implice intr-un alt domeniu al vietii din care partenerul lor nu face parte. Imelda si Jonathan au putut sa vorbeasca destul de deschis si liber despre propriile experiente si de unde ar putea veni inspiratia pentru aceste lucruri. Ceea ce este minunat pentru actori si pentru oamenii care au avut atat de multa experienta de viata este ca pur si simplu se vede pe fata lor. Este vorba de lucruri marunte, o schimbare discreta a privirii, o mica schimbare de ton, poate a modului in care se spune „noapte buna” si iti spune totul despre ceea ce tocmai s-a intamplat in scena. Mi-a placut foarte mult sa lucrez cu ei doi, tipul de experienta pe care au adus-o cu ei si umanitatea lor este ceva foarte profund.
Cum v-ati simtit cand ati vazut-o pentru prima data pe Elizabeth in costum si machiaj complet ca Diana?
A fost coplesitor cand am vazut-o pe Elizabeth Debicki in costumul Dianei, cand am vazut-o pentru prima data intrand. Cand filmam pe strada, oamenii o luau razna si strigau la ea: „Diana! Diana!” si cred ca este destul de coplesitor pentru actrita care o interpreteaza. A fost un rol greu si emotionant pentru ea, s-a atasat de el la un nivel profund. Treaba noastra a fost sa o sprijinim si sa ii oferim cat mai multa siguranta si protectie pentru a permite ca acest lucru sa apara pe ecran, dar si pentru ca ea sa nu fie nevoita sa duca singura greutatea de acasa.
Puteti rezuma prin a spune ce credeti sau ce sperati ca vor lua telespectatorii din acest serial?
Sper ca telespectatorii vor intelege provocarile pe care le presupune sa fii in locul acestor oameni si faptul ca istoria care s-a desfasurat ar fi putut lua multe, multe directii diferite. Si cred ca ar fi grozav daca ar putea sa vada toate acestea pe ecran.
Mai jos puteti citi tot ceea ce se stie despre noul sezon „The Crown”. Debicki a preluat rolul Dianei de la Emma Corrin care a jucat-o pe Printesa de Wales in sezonul 4 iar West a preluat rolul lui Charles de la Josh O’Connor. Jonathan Pryce va fi Printul Philip iar Imelda Staunton va fi Regina Elisabeta.
Este primul sezon „The Crown” lansat atat dupa moartea Reginei Elisabeta (8 septembrie 2022) cat si a Printului Philip (9 aprilie 2021), ambii fiind personajele centrale ale serialului care isi propune sa dramatizeze istoria monarhiei britanice pe toata perioada de domnie a Reginei.