INTERVIU Merle Dandridge, actrita din serialul „The Last of Us”, HBO MAX: „Cred ca impartasesc cu Marlene, femeia puternica pe care o joc, abilitatea de a continua sa fac inca un pas inainte atunci cand poate parea imposibil.”
Aseara s-a lansat pe HBO Max primul episod al serialului „The Last of Us”, o ecranizare a jocului video cu acelasi nume, unul dintre cele mai bine vandute si premiate din istorie.
Prin amabilitatea HBO, echipa urban.ro a stat de vorba cu Merle Dandridge, actrita si cantareata americana cunoscuta pentru musical-uri de succes si pentru hitul recent „The Flight Attendant”. Mai jos va invitam sa descoperiti tot ce trebuie sa stiti despre „The Last of Us” inainte de a viziona primul episod dar si un interviu cu Dandridge, care joaca un rol cheie in primele episoade si care ne-a povestit ce inseamna acest rol pentru ea si cum a fost la filmari.
„The Last of Us” a fost creat de Craig Mazin, cunoscut pentru succesul „Chernobyl” si parodiile „Scary Movie” 3 si 4, alaturi de Neil Druckmann, scenarist, designer si game developer de la Naughty Dog.
Noua serie ii are ca protagonisti pe Joel, jucat de Pedro Pascal, si Ellie, jucata de Bella Ramsey, actori care au mai aparut pe micul ecran impreuna in fenomenul „Game of Thrones”.
Scenariul este bazat pe structura jocului, actiunea incepe la 20 de ani dupa ce civilizatia moderna a fost distrusa. Ceea ce a mai ramas din omenire este restrictionat in zone de carantina autoritare intitulate QZ, unde nesupunerea este aspru pedepsita.
Joel, contrabandist de arme, se afla intr-o misiune cu partenera sa, Tess (actrita Anna Torv), pentru a recupera o baterie de masina furata si un depozit de arme. In misiunea lor, dau peste Marlene (Dandridge) liderul grupului de militie rebela „Fireflies” care le propune sa scoata din zona QZ o fata de 14 ani pe nume Ellie (Bella Ramsey) si sa o duca intr-o baza izolata a Fireflies, iar in schimb, Marlene le va dubla proviziile.
Sarcina lor se transforma intr-o calatorie brutala in care Joel si Ellie trebuie sa traverseze SUA si sa depinda unul de celalalt pentru a supravietui.
Alaturi de Pascal, pe care l-ati mai vazut in „The Mandalorian” si „Wonder Woman 1984” si de Ramsey, care a mai jucat si in „His Dark Materials” si „Catherine Called Birdy”, in rolurile secundare apar Gabriel Luna in rolul lui Tommy, un fost soldat si fratele mai mic al lui Joel.
Serialul include numerosi actori premiati cu premii Emmy in roluri importante: Murray Bartlett din „The White Lotus” si Nick Offerman din „Parks and Recreation” in rolurile lui Frank si Bill, doi supravietuitori post-pandemici care traiesc singuri in propriul oras izolat. Nico Parker joaca rolul lui Sarah, fiica adolescenta a lui Joel, Storm Reid din „Euphoria” este in rolul lui Riley, o orfana din Boston iar Jeffrey Pierce joaca rolul lui Perry, un rebel aflat intr-o zona de carantina. Distributia e completata de Lamar Johnson, Keivonn Woodard, Graham Greene, Elaine Miles, Melanie Lynskey, Ashley Johnson si Troy Baker.
„The Last of Us” a fost declarata cea mai mare productie de televiziune din istoria Canadei, se estimeaza ca fiecare episod a costat intre 10 si 15 milioane de dolari. Filmarile au avut loc in Alberta intre iulie 2021 si iunie 2022 si au existat numeroase riscuri pentru producatori – HBO, dezvoltatorii jocului original si echipa din spatele seriei „Chernobyl” – deoarece astfel de ecranizari sunt considerate in mod obisnuit drept esecuri.
Mai multe publicatii americane, printre care Variety si The Hollywood Reporter, au laudat deja primele capitole ale noului serial – momentan numai primul episod este disponibil publicului larg, va fi lansat cate un episod saptamanal – si au declarat ca „The Last of Us” ar putea fi una dintre cele mai bune ecranizari ale unui joc video de pana acum.
Merle Dandridge a dublat vocea personajului Marlene in jocurile video „The Last of Us: Part I” (2013) si „Part II” (2020) care s-au vandut cumulat in aproape 50 de milioane de exemplare si au castigat peste 500 de trofee in competitiile „Jocurile anului”.
Fiind deja familiara cu personajul Marlene, s-ar putea spune ca Merle Dandridge a avut o sarcina usoara cu primul sezon „The Last of Us” insa actrita in varsta de 47 ani a vazut prima data lumea reala din QZ abia in vara anului cand au inceput filmarile. Anterior, rolul si universul din care facea parte existau strict in mediul digital.
Dandridge este cunoscuta pentru prestatiile ei in musical-uri de succes pe Broadway precum „Jesus Christ Superstar”, „Rent”, „Aida” sau „Once on This Island”. Are experienta si in alte jocuri video – Alyx Vance in „Half-Life” – si chiar si un trofeu pentru „Cea mai buna prestatie a anului” in jocul „Everybody’s Gone to the Rapture”.
Ati mai vazut-o in seriale de televiziune precum „Station 19”, „Sons of Anarchy”, „The Night Shift” sau „Greenleaf” produs de Oprah, unde a fost protagonista. O cunoasteti si din „The Flight Attendant” in rolul lui Kim Hammond.
Va invitam sa o descoperiti mai jos prin interviul pe care ni l-a acordat la finalul anului trecut cand se afla in turneul de promovare al noului serial.
V-ati intalnit cu personajul Marlene in urma cu 10 ani cand ati inceput sa il dublati in jocul „The Last of Us”. Cum a fost sa lucrati la acest serial pe acelasi personaj? Exista deja o fisa a personajului peste care ati creat sau ati pornit de la zero?
Merle Dandridge: Marlene, femeia din joc pe care am avut privilegiul sa o joc acum 10 ani, inca exista si este intacta. Cine este ea, pentru ce lupta, traumele ei, iubirile ei, pasiunile si experientele pe care le-a avut sunt aceleasi. Ceea ce difera este ca am luat o veche prietena pe un nou drum, intr-o noua calatorie. A fost ca si cum as fi schimbat vitezele si am inceput sa o invat cum sa conduca si sa plece in alta directie. Am reusit sa ies la plimbare cu experientele pe care le-a avut Marlene si care au trait doar in imaginatia mea. Si a fost cu adevarat emotionant, am avut mari emotii.
Personajul exista doar in universul „The Last Of Us” asa ca m-a miscat intr-un mod profund cand am putut sa ating acei pereti umezi, sa pot pune centura cu arme, sa port peruca si sa merg in papucii ei. Si ma gandesc la toti oamenii care ii vor vedea pe Joel si Ellie printr-un nou filtru. Este o experienta incantatoare. Erau multe lucruri legate de Marlene pe care nu as fi putut sa le anticipez pe hartie. Daca as fi continuat cu sentimentalismul meu de acum 10 ani, nu as fi adus cu mine noile experiente ale lui Marlene care creste si se dezvolta incontinuu. Iar pentru mine ca artist care cresc si ma dezvolt de asemenea, a fost posibil sa abordez acest personaj cu o noua inspiratie, cu un nou suflu.
In acest moment, exista o multime de jocuri video adaptate in seriale de televiziune. Credeti ca „The Last of Us” poate deveni exemplul care sa demonstreze unui public mai larg ca aceste adaptari pot functiona cu adevarat?
Merle Dandridge: Cred din toata inima ca ecranizarea HBO va dovedi ca se pot adapta jocuri in seriale cu excelenta si grija fata de materialul sursa. Este o noua expresie incantatoare a scenariului. Cred ca fanii jocului se vor simti auziti, protejati si iubiti, nu doar in portretele personajelor sau in regia artistica a showului, ci in fiecare cadru. Exista fragmente prin fiecare persoana care a lucrat la serial arata, de fapt, cat de mult iubeste materialul original si povestea. Va veti simti iubiti prin povestea pe care o spunem.
In afara de rolul original al lui Marlene din joc, care dintre rolurile din trecut, live action sau de alta natura, credeti ca v-au ajutat sa pregatiti interpretarea din acest serial?
Merle Dandridge: Personajul cu care a trebuit probabil sa traiesc cel mai mult timp, intr-o imprejurare atat de apasatoare, este Grace Greenleaf din serialul „Greenleaf” produs de Oprah Winfrey, in care a jucat si Oprah si in care am avut marele privilegiu de a interpreta personajul principal. Ea parea sa fie condusa in mod unic de cele mai traumatizante experiente pe care le-a avut in viata ei si a transformat asta intr-un scop in sine. Nu numai ca a fost de neoprit in aceasta privinta, dar a fost schimbata de experienta in sine si de incercarea reusita de a trece peste problemele ei.
Intr-un mod similar, Marlene este bantuita de durerea tuturor pierderilor, violentelor si a modurilor in care a fost rupta din propria viata si rupta de propria persoana, asa cum se cunostea pe sine. Asa ca slujba ei este sa conduca o armata si sa opuna rezistenta impotriva unui regim. Si deja nu mai este o alegere. Trebuie sa faca incontinuu un pas inainte, sa marsaluiasca inainte, sa tina lanterna aprinsa si sa indrepte oamenii spre credinta ca pot regasi viata pe care au avut-o inainte. Si daca vei continua sa urmezi acest crez, vei gasi drumul spre partea cealalta.
Presupun ca sunteti familiarizata deja cu fanii jocului si comunitatea pasionata de gameri, stiu ca ati fost deja la conventii unde ei se intalnesc si discuta adaptarile de televiziune ale jocurilor preferate. Ce reactii ati primit din partea lor in legatura cu adaptarea HBO?
Merle Dandridge: Desi am jucat cateva personaje minunate in jocuri video de care sunt extrem de mandra, nu sunt asociata cu ele in mod normal. Oamenii nu prea stiu ca Merle, actrita de pe Broadway sau Merle, actrita de televiziune, este o actrita de voice-over, de jocuri video. Si chiar si oamenii apropiati care au jucat „The Last of Us” sunt uimiti sa afle ca am facut parte din joc. Insa de la cei de la care am auzit pareri pe tema asta, stiu ca au anumite rezerve din cauza modului in care s-au intamplat astfel de adaptari in trecut. Dar este minunat faptul ca persoana care a creat acest joc este implicata in acest proiect si s-a asociat cu unul dintre cei mai mari realizatori de televiziune din zilele noastre.
„Jocurile video mi-au oferit oportunitatea de a patrunde intr-o lume si o imaginatie aparte. Am facut, spus si experimentat lucruri atat de frumoase, coplesitoare, fantastice, chiar victorioase. Este un fel de rai pe pamant cand joc roluri de femei puternice, cu dileme morale foarte importante.” (Merle Dandridge)
Cum a fost colaborarea cu actorii Pedro Pascal si Bella Ramsey, care joaca rolurile personajelor principale, ce experiente ati trait la filmari?
Merle Dandridge: Unul dintre lucrurile minunate in alegerea unei vieti artistice este ca, daca esti norocos, ajungi sa colaborezi cu alte suflete extraordinare, care sunt pasionate de munca lor, care se pricep foarte bine la ceea ce fac si ale caror spirite sunt la fel de deschise. Si a fost o incantare si o experienta dulce, dulce sa cunosc bine povestea dar sa o retraiesc ca si cum ar fi ceva nou. Iar acest lucru se datoreaza prestatiilor lor care au fost atat de frumoase, sensibile si chiar sfasietoare.
Ati fost o pioniera in ceea ce priveste actoria in jocurile video pentru ca v-ati petrecut aproape jumatate de viata in aceasta industrie. Ce v-a determinat sa alegeti jocurile video si ce parere aveti de coexistenta tot mai mare a cinematografiei si a serialelor TV cu jocurile video?
Merle Dandridge: Am lucrat 20 de ani in jocuri si in dublaj si am fost atrasa de acest domeniu din cauza povestilor minunate. Cand lucrezi pe un scenariu si un material bun, cand totul e scris pe pagina, munca si personajul tau isi pot lua zborul intr-un mod mult mai liber. Jocurile video mi-au oferit oportunitatea de a patrunde intr-o lume si o imaginatie aparte. Am facut, spus si experimentat lucruri atat de frumoase, coplesitoare, fantastice, chiar victorioase. Este un fel de rai pe pamant cand joc roluri de femei puternice, cu dileme morale foarte importante.
De aceea sunt atrasa de Merle si, pentru ca „The Last of Us” are un asemenea numar de fani, exista o mare oportunitate pentru un public mai larg de a intelege profunzimea brilianta a povestilor din jocuri video. Iubesc momentele acelea in care oamenii care s-au jucat la nesfarsit jocul acesta pot sa impartaseasca o parte din experienta si pasiunea lor cu cei dragi care vor putea vedea ecranizarea.
Un aspect deosebit de impresionant in ceea ce priveste munca actorilor in jocuri este faptul ca trebuie sa va imaginati foarte mult. De obicei munca se intampla intr-un studio de inregistrari in care faceti mocap (n.r. motion capture, tehnica prin care actorului i se ataseaza un costum cu senzori pentru a-i inregistra miscarile. Din inregistrare rezulta o proiectie 3D care este utilizata pentru a face un personaj sa para cat mai realist). Cum a fost sa fiti pe platourile de filmare din Alberta, intr-un cadru real?
Merle Dandridge: Inteleg perfect ideea pentru ca vin zona teatrului si acolo trebuie sa iti imaginezi foarte mult. Dar nu era ceva natural sa fac mocap asa ca a trebuit sa devina un modus operandi pentru a reusi in lumea jocurilor video. Insa a fost profund coplesitor sa ajung pe platourile de filmare din Alberta, sa pot atinge totul, sa simt greutatea personajului, sa aud cum picura apa, textura decorurilor, acuratetea si frumusetea costumelor.
Craig Mazin, showrunnerul seriei, se gandea mereu la mine ca la un test de turnesol pentru ca ma punea in fata unor lucruri si aveam de fiecare data o reactie viscerala si emotionala. Si de multe ori ramaneam intr-o balta de lacrimi, pentru ca eu ca artist sunt un spirit deschis. Si am fost profund miscata de iubirea atat de evidenta pe care toti artistii si designerii au avut-o pentru fiecare detaliu pe care il vedeti in serial. A fost extrem de emotionant sa cunosc atat de bine un lucru, sa ajung sa il iubesc si apoi sa il vad elucidat, mi-a starnit mult sentimentalism.
Care sunt trasaturile de caracter pe care le impartasiti sau le aveti in comun cu Marlene?
Merle Dandridge: Ei bine, cu siguranta ea nu este la fel de spumoasa ca mine. Nu izbucneste brusc intr-un cantec, asa cum fac eu. Sau poate doar intre duble. Cred ca firul care ne leaga este fermitatea si increderea in busola interioara. Cele mai bune parti ale mele apar atunci cand sunt stransa foarte, foarte tare si, fie tin de mana pe cineva care trece prin ceva dificil, fie ma tin pe mine insami.
Cred ca impartasesc cu Marlene, femeia puternica pe care o joc, abilitatea de a continua sa fac inca un pas inainte atunci cand poate parea imposibil.
*
Dupa ce urmariti primul episod „The Last of Us”, va recomandam sa ascultati si podcastul HBO care detaliaza povestea fiecarui episod cu membrii echipei si distributiei care au lucrat la crearea lui.