Skip to content

Interviu Quentin Bisch, parfumierul care a creat 1 Million de la Paco Rabanne si La Belle de la Jean Paul Gaultier: „Este mereu emotionant sa intalnesc pe strada pe cineva care poarta una dintre creatiile mele. Ei poarta de fapt o parte din mine.”

Asemenea picturii sau muzicii, parfumeria este considerata o arta deoarece implica un proces creativ complex si profund subiectiv, in care parfumierul compune simfonii olfactive dintr-o gama variata de esente si note. Este o arta fascinanta si deseori misterioasa, fiind profund bazata pe cunostinte tehnice de chimie dar si pe o imaginatie iesita de comun care functioneaza intr-un univers olfactiv.

In lumea fascinanta a parfumeriei, Quentin Bisch este un artist desavarsit care a creat unul dintre cele mai populare parfumuri in Romania — 1 Million de la Paco Rabanne — dar a lucrat si cu geniul Jean Paul Gaultier. In prezent, colaboreaza cu Marc-Antoine Barrois, fost designer francez de Haute Couture, care si-a deschis o parfumerie ce ii poarta numele, impreuna au creat “Tilia”, un parfum floral de vara, ideal de purtat atat in zilele aglomerate, cu multa alergare si agitatie, dar si intr-o escapada de weekend, alaturi de cei dragi.

Gratie Beautik, va invitam sa il descoperiti mai jos pe Quentin Bisch intr-un interviu exclusiv acordat urban.ro. Parfumierul ne dezvaluie secretele procesului creativ, sursele de inspiratie si provocarile intalnite in aceasta arta efemera, cu un impact profund asupra starii de bine.

Nascut in 1983 la Strasbourg, in Franta, Quentin Bisch si-a descoperit pasiunea pentru parfumuri inca din copilarie, fiind fermecat de miresmele unice care ii invaluiau casa. 

Dupa o cariera in muzica si teatru, Bisch si-a urmat chemarea adevarata, studiind la prestigioasa scoala de parfumerie ISIPCA din Versailles. A debutat in arta parfumurilor fine in 2010 cu Reminiscence Essence EDP si, de atunci, a creat numeroase arome populare pentru branduri de nisa si designeri precum Parfums de Marly Delina, Good Girl si Bad Boy de la Carolina Herrera, La Belle si Le Beau de la Jean Paul Gaultier si 1 Million Parfum si Pure XS For Her de la Paco Rabanne.

Bisch este cunoscut pentru utilizarea indrazneata si creativa a tonurilor si pentru abilitatea de a-si adapta stilul pentru a se potrivi cu brandul cu fiecare brand in parte. A fost numit un parfumier vedeta si este foarte cautat in industrie, colaborand in prezent cu Givaudan, cea mai mare companie din industria parfumurilor.

Quentin Bisch (stanga), Marc-Antoine Barrois (dreapta), Foto: Olivier Yoan

Cum arata procesul creativ cand dezvoltati un nou parfum? Exista ritualuri sau obiceiuri specifice pe care le urmati? 

Timpul m-a facut sa-mi dau seama ca, de la bun inceput, am alergat dupa o abordare foarte specifica, o abordare care ar amesteca conceptele de deconstructie, minimalism si „esentialism”. Iau mai degraba, in loc sa adaug. Incerc sa ma apropii cat mai mult posibil de vid prin sustragerea de ingrediente. Aceasta atractie pentru vid este, desigur, surprinzatoare. Este punctul de plecare, pagina alba plina de posibilitati de care incerc sa ma apropii. Nu este vidul in sensul unei formule fara ingrediente, ci mai degraba vidul „care contine minimul absolut necesar pentru a «spune» ceea ce este de spus. Vanez cuvantul superfluu, fraza superflua care dilueaza. De fapt, eu caut impactul. Putere. Imi notez ideile intr-un caiet si traiesc zile intregi cu franturi de idei: culori, cuvinte, inceputuri de formule foarte simple. Acestea devin nenumarate teste, pana cand gasesc echilibrul care functioneaza.

Cum a inceput colaborarea ta cu Marc-Antoine Barrois, care au fost primele impresii despre brand si etosul sau? 

Colaborarea mea cu Marc-Antoine Barrois a inceput in urma cu 8 ani datorita lui Bernardo Cauvin, seful departamentului Haute Parfumerie la Givaudan. Am creat imediat o sinergie perfecta intre noi prin dorinta de a crea primul parfum al lui Marc-Antoine. Lucrul cu Marc-Antoine Barrois mi-a permis sa imi exprim liber creativitatea, ceea ce a fost incredibil de inspirat. 

Inca de la inceput, am fost impresionat de angajamentul brandului fata de eco-responsabilitate. In conformitate cu obiectivul Givaudan de a obtine pana in 2030 o paleta de ingrediente complet regenerabile si obtinute in mod responsabil, ne-am concentrat pe utilizarea materialelor derivate din surse regenerabile si pe imbunatatirea proceselor pentru a minimiza consumul de carbon si energie. Aceasta abordare eco-constienta face parte integranta din etosul nostru creativ si operational.

Care este inspiratia din spatele TILIA, noul parfum pe care l-ati creat pentru Marc-Antoine Barrois?

TILIA este inspirat de esenta unei veri radiante si simple. Acesta surprinde visul acelor momente de fericire de neuitat care raman in amintirile noastre. Parfumul intruchipeaza simplitatea, caldura si bucuria unei veri vesnice, evocand vacante care nu se termina niciodata, pranzuri lungi si lenese cu prietenii la tara si flori care infloresc la nesfarsit.

Cum a fost procesul de lucru pentru TILLA, de la concept la rezultatul final? 

Dezvoltarea TILIA a fost o calatorie pentru a crea un parfum luminos si floral care ne transporta intr-o lume imaginativa plina de lumina si flori. Ne-am propus sa cream un parfum care sa reprezinte o constelatie de parfumuri florale, cu TILIA ca prima stea – un simbol al simplitatii si optimismului. Numita dupa o stea imaginara care straluceste in zilele fericite, TILIA intruchipeaza viziunea noastra despre o experienta radianta si vesela.

Puteti descrie notele primare ale acestui parfum si cum interactioneaza acestea pentru a crea profilul general al parfumului? 

Notele primare ale TILIA includ verdeata tandra, polenul si mierea de tei, care este cunoscut pentru frunzele sale in forma de inima si este o emblema a moliciunii si flexibilitatii pentru celti. Parfumul este imbogatit cu nuantele mieroase, de caisa, ale maturii si cu pulberea tandra a heliotropului. Acest buchet bucolic este imbunatatit in continuare cu o crenguta de iasomie sambac catifelata. Parfumul general este adancit de pamantul afumat al vetiverului, care adauga o nuanta contrastanta ce intensifica stralucirea unei dupa-amieze insorite.

„Este intotdeauna emotionant sa intalnesc pe strada pe cineva care poarta una dintre creatiile mele. Ei poarta, de fapt, o parte din mine, asa ca este emotionant.” (Quentin Bisch)

Ce diferentiaza acest nou parfum de altele pe care le-ati creat? Exista ingrediente sau tehnici unice pe care le-ati folosit? 

TILIA este lansat la 8 ani dupa lansarea B683, Ganymede si ENCELADE, trei parfumuri de piele. Cu TILIA, ne asumam o noua provocare, aceea de a transporta oamenii intr-o noua lume imaginara luminoasa si florala. O lume a stelelor. Printre ingredientele folosite, mi-a placut sa reiau matura, o floare adesea uitata, dar cu calitati olfactive incredibile.

Pe cine va imaginati ca fiind purtatorul ideal al acestui parfum?

Este, fara indoiala, cel mai feminin parfum creat pentru Marc-Antoine Barrois, dar va incanta si barbatii. Imi place sa cred ca fiecare va percepe o amintire de vara care il va duce inapoi intr-un loc fericit, intr-un moment fericit.

Ce tendinte actuale din industria parfumurilor vi se par cele mai interesante sau cu cel mai mare impact? 

Tendinta cea mai interesanta sau cu cel mai mare impact va fi cea care urmeaza identificarii sau regasirea identitatii personale. Vom alege parfumul pentru a se alinia starii noastre emotionale si a ne reflecta personalitatea.

Quentin Bisch (stanga), Marc-Antoine Barrois (dreapta), Foto: Olivier Yoan

Ati absolvit scoala de Parfumerie Givaudan. Care sunt cele mai importante lectii pe care le-ati invatat in scoala si pe care credeti ca ar trebui sa le stie si altii? 

Intrarea mea in scoala de parfumerie Givaudan este un moment-cheie si, literalmente, un punct de cotitura, deoarece incepem ucenicia, care este un moment de singuratate extrema, deoarece suntem singuri in fata materiilor prime de invatat, singuri in fata noastra. In acest moment nu ne aflam inca intr-un centru de creatie, dar in acelasi timp suntem plini de idei, deci este un moment foarte special care a fost perfect din punct de vedere al energiei, paradoxului si emotiei. Sosirea mea la Avenue Kléber a fost, de asemenea, un moment deosebit, deoarece este Centrul de Creatie unde se afla toti acesti colegi parfumieri, oameni pe care ii admir si care devin colegii mei. Asadar, trebuie sa imi fac loc, iar acesta este un moment deosebit de important.

1 Million de la Paco Rabanne este probabil unul dintre cele mai recunoscute parfumuri in marile orase din Romania. Cum te simti cand treci pe langa cineva pe strada sau in multime si iti dai seama ca poarta creatiile tale? 

Am creat 1 Million Parfum impreuna cu Christophe Raynaud. Este intotdeauna o placere sa lucrezi la un flanker al unui parfum iconic precum 1 Million Original, creat de Christophe Raynaud, Olivier Pescheux si Michel Girard. 

Este intotdeauna emotionant sa intalnesc pe strada pe cineva care poarta una dintre creatiile mele. Ei poarta, de fapt, o parte din mine, asa ca este emotionant.

De asemenea, ati creat doua parfumuri emblematice pentru Jean Paul Gaultier: La Belle si Le Beau. Cum a fost sa lucrati cu genialul domn Gaultier si ce v-a inspirat cel mai mult in crearea acestor doua opere de arta? 

Imaginatia lui Jean-Paul Gaultier este complet magica si inspiratoare. Este extraordinar pentru un parfumier sa aiba acces la acest univers, dar in acelasi timp este o responsabilitate importanta sa satisfaca geniul unui creator precum Jean-Paul Gaultier.

Ce sfat i-ai da cuiva care aspira sa inteleaga mai multe despre parfumuri?

Cea mai buna cunoastere posibila este sa mirosim parfumurile din magazin din nou si din nou. Odata ce aceste cunostinte sunt concrete, trebuie sa incercam sa le intelegem prin intermediul familiei lor olfactive. Recomand sa mergeti mai intai pe teren si apoi sa completati cunostintele cu carti.

Privind retrospectiv la cariera dumneavoastra de pana acum, de ce sunteti cel mai mandru? 

Imi place sa gasesc modalitati indirecte de a recrea natura. Recent am reusit sa fac o lumanare cu liliac de care sunt foarte multumit – am reusit sa captez acest parfum coplesitor al adierii vantului venita dintr-o padure de liliac, primavara.

“Tilia” este disponibil in Romania in magazinele parfumeriei Beautik si online aici.

Citește în continuare