(interviu) Zoli Toth, despre proiectul multimedia dedicat lui Constantin Brancusi: “M-am bucurat sa aflu ca Brancusi stia sa cante la vioara, ca a cantat 60 de ani in corul bisericii, ca avea un sistem propriu de notare a pieselor”
De astazi muzicianul Zoli Toth se intalneste cu publicul prin intermediul unei expozitii multimedia dedicata operei lui Constantin Brancusi, “Mirrors of Brancusi”. Expozitia poate fi vizitata pana pe 24 februarie la Muzeul National al Taranului Roman.
Expozitia “Mirrors of Brancusi” ofera prin noi tehnologii o serie de instalatii și de experiente bazate pe opera lui Constantin Brancusi .
Proiectul a pornit de la o cercetare facuta pe un grup de oameni de varste si ocupatii diferite, dar care a cuprins aceleasi concluzii – ceea ce mentalul colectiv si-a insusit despre Brancusi e diferit fata de ceea ce a vrut in esenta sa transmita artistul. Pentru a schimba directia, creatorii proiectului au mers pe ideea de interactivitate si de implicare a tehnologiei in procesul de creatie.
Echipa de creatie a expozitiei “Mirrors of Brancusi” este formata din Silvana Dulama-Popa (curator), Diana Mirosu (scenograf), Alin Popa (design lumină), Zoli Toth (muzica), Dilmana Yordanova si Ovidiu Eftimie (video), Iulian Dinu (foto).
Urban.ro a stat de vorba cu Zoli Toth despre noul proiect dedicat lui Brancusi, dar si despre activitatea artistului si ce a insemnat pentru el aceste luni de pauza.
Ce este proiectul multimedia „Mirrors of Brancusi”? Ce inseamna din punct de vedere al noilor tehnologii? Cum ati fost cooptat in proiect?
In decembrie 2018 eram cu Alin Popa, light designer-ul cu care colaborez de mult timp de la Paris si ne-am dus sa vedem o expozitie multimedia Van Gogh la Galeriile Lumière. Dupa ce am iesit de acolo, Alin mi-a spus ca ar vrea sa faca si el ceva in genul acesta pentru Brancusi in Romania. I-am spus ca e nebun, iar el astazi ma contrazice. Era si culmea sa faca muzica cu altcineva.
Cand v-ati intalnit prima data cu opera brancusiana?
In 2007 la Paris am vizitat pentru prima data atelierul lui Brancusi aflat langa Centrul Pompidou. Apoi In 2010 am facut o vizita in Statele Unite ale Americii, unde am avut ocazia sa vad la New York si Chicagovcele mai importante lucrari ale maestrului. Am ramas uimit. As fi mangaiat fiecare lucrare in parte, dar binenteles nu ma puteam apropia de lucrari. Mi-a ramas inca de atunci dorinta de a face ceva dedicat lui Brancusi. La 10 ani distanta visul mi s-a implinit.
Cum a decurs partea de cercetare a operei brancusiene?
Cercetarea in ziua de astazi nu mai este o problema, internetul iti poate oferi foarte multa informatie de calitate. Ceea ce cautam eu era informatie despre lucruri mai putin stiute despre el. M-am bucurat sa aflu ca Brancusi stia sa cante la vioara, ca a cantat 60 de ani in corul bisericii, ca avea un sistem propriu de notare a pieselor. Dragostea lui pentru dans mi s-a parut interesanta de adus in fata oamenilor.
Care a fost procesul de creatie al muzicii pentru proiect? Care au fost elementele de la care ati pornit si cum ati defini produsul final?
Am mers pe cateva puncte de interes: natura, sunetele facerii unei lucrari, mitic si dans. Am incercat sa folosesc cat mai multe sunete din natura, inregistrate chiar de mine. Am fost intr-un atelier de sculptura sa vad ce si cum se desfasoara. Am inregistrat si de acolo foarte multe sunete pe care le-am si folosit mai apoi. Am folosit marimba (n.red.: un instrument de percutie de provenienta africana, foarte asemanator cu xilofonul) in loc de caval (n.red.: instrument muzical, asemanator cu un fluier cu cinci gauri) stiind ca era un admirator al artei africane. Tempoul difera destul de mult de la o parte la alta. Binenteles am creat si doua parti de dans, pentru ca daca el ar fi fost astazi langa noi, ar fi dansat in jurul lucrarilor sale.
Proiectul mentioneaza o interactiune a publicului cu expozitia. Cum se va desfasura aceasta interactiune?
Proiectul a fost gandit ca o oglinda (de aici si numele) pentru public, ca o punere fata in fata a operelor lui Brancusi cu vizitatorii. Practic, instalatiile care au ca punct de pornire unele dintre operele cele mai cunoscute ale sculptorului sunt concepute in asa fel incat sa permita publicului sa se puna in pielea acestor lucrari. Asta inseamna ca vor prelua starea pe care sculptorul a imaginat-o si asta creeaza o conexiune mai mare intre public si cine a fost Constantin Brancusi.
Proiectul se numeste „Mirrors of Brancusi”, in care sunt prezentate lucrarile artistului mai mult sau mai putin cunoscute. Intr-un exercitiu de imaginatie, cum ar fi „Sounds of Brancusi”?
Ilustratia mea muzicala pentru acest proiect este intr-un fel “ Sounds Of Brancusi”, doar ca folosesc in piese sunete mai mult metalice decat de piatra. Nu m-am ferit sa folosesc flexuri, aparate de sudura, ciocane, sunete de tabla indoita sau smirghel.
Intorcandu-ne la ideea de oglinda, cum se vede in oglinda muzica creata de Zoli Toth?
Asta cred o va putea spune doar audienta. Eu ma vad pe mine de fiecare data, dar tocmai imaginatia publicului face ca o lucrare sa devina sau nu arta. Daca publicul va avea rabdare sa asculte muzica, atunci am castigat deja foarte mult. In ziua de azi, majoritatea doar consuma muzica, nu o mai asculta.
Ce ati facut in aceasta perioada in care lipsa concertelor i-a afectat pe multi muzicieni?
Am facut un album, mai exact primul meu album solo de muzica electronica, Better Together, disponibil integral pe Youtube. Albumul are zece piese unde puteti auzi o combinatie de instrumente de percutie acustice: vibrafon, marimba, tobe cu piele, butoaie de plastic sau metal si sintetizatoare de diferite tipuri, analogice sau digitale. A iesit un material de care sunt foarte mandru.
Cum „v-ati tinut mintile acasa”? A fost vreun moment in care nu s-a mai vazut lumina de la capatul tunelului?
Doar cine nu recunoaste poate sa spuna ca a fost o perioada usoara. Am avut momente si momente, dar am trecut peste ele cu bine. Norocul meu a fost ca am avut de munca mai tot timpul, asa ca timpul a trecut mai repede. Acum ca vad si albumul lansat, ma bucur ca a fost asa, daca eram in turneu sigur nu-l faceam. Acum sper sa pot sa-l si prezint in fata publicului.
Aveti doi copii, v-ati descoperit veleitati de profesor odata cu scoala online a celor mici?
Ca regula de familie, nu predau muzica copiilor mei. Pentru ei am angajat profesori separat. Mama mea este profesoara de pian iar eu nu am facut ore cu ea la scoala de muzica. E mai sanatos asa.
Dar am o gasca de 11 percutionisti de care ma ocup inca din 2018, se numesc Young Beats si sunt din cadrul programului national de integrare sociala prin muzica, Cantus Mundi. Datorita faptului ca aveam deja un calendar bine stabilit, ne-am vazut din luna mai pana astazi, de trei ori pe saptamana. Am avut tabere de creatie, am sustinut cateva concerte in Bucuresti si prin tara, imprimari audio, concerte online etc. Deci am avut mare noroc. Am predat o luna jumatate in sistem online. Groaznic! Nu cred ca materiile vocationale se pot desfasura asa. Sunt materii care se pot derula online, geografia, istoria, filosofia, matematica etc., dar muzica, desenul, actoria nu se pot invata corect online, mai ales cand copiii sunt mici.
Cum credeti ca se vor adapta la noile reguli sanitare concertele in viitor?
Nu stiu, dar sper din tot sufletul sa se adapteze si cei care fac regulile la cerintele artistilor nu doar invers, pentru ca, cateodata, unele reguli sunt absurde. Cred ca trebuie sa avem grija unii de altii, dar cu cap si nu din pix.
Zoli Toth este unul dintre cei mai activi artisti din Romania, pe care publicul il regaseste atat in zona culturala, cu proiecte in care tehnologia se intalneste cu arta si muzica, dar si in zona activismului civic pe probleme legate de mediu.
Zoli Toth provine dintr-o familie de muzicieni, iar percutia a inceput s-o studieze inca din liceu. Prima formatie din care a facut parte a fondat-o in 1997, iar 2005, cu trupa Sistem, a reprezentat Romania la Eurovision alaturi de Luminita Anghel, cu piesa “Let me try”. Artistul a avut colaborari cu Alexandra Ungureanu, Simona Nae, Andra, Loredana Groza, Grigore Lese si formatia Deep Central.
In 2018, Zoli Toth a lansat Home Alone, un proiect muzical individual de tip “one man show”, avand la baza mai multe sintezizatoare analogice, instrumente de percutie neconventionale, tobe si vibrafon, iar in 2020, a lansat Better Together, primul album solo al sau.