J. Blakeson, regizorul celei mai noi producții Netflix, “I care a lot”: “Intotdeauna mi-am dorit sa fac un film despre ambitie. Despre modul in care lumea vede si pretuieste succesul. Despre compromisurile morale pe care oamenii sunt dispusi sa le faca pentru a castiga succes si avere”.
Cea mai noua productie Netflix care a intrat direct in topul preferintelor romanilor in acest weekend este “I care a lot”, o poveste despre Marla Grayson (nominalizata la premiul Academiei Rosamund Pike), o femeie care este un tutore profesionist pentru zeci de batrani ale caror bunuri le confisca si ii inseala prin mijloace dubioase, dar legale. Planul Marlei il are inclus si pe partenerul ei de afaceri si iubitul ei Fran (Eiza González), iar lucrurile se complica cand victima devine Jennifer Peterson (de doua ori castigatoare a Premiului Academiei Dianne Wiest) – o pensionara bogata fara mostenitori sau familie.
Prin amabilitatea Netflix, va prezentam cateva detalii din culisele acestei productii care are la baza o poveste reala.
Actorii din productie sunt Rosamund Pike (Marla Grayson), Peter Dinklage (Roman), Eiza González (Fran), Chris Messina (Dean Ericson), Macon Blair (Feldstrom), Alicia Witt (Dr. Amos), Nicholas Logan (Alexi), Damian Young (Sam Rice), cu Isiah Whitlock Jr. (Judge Lomax), si Dianne Wiest (Jennifer Peterson), iar regizorul si scenaristul este J Blakeson, cunoscut publicului pentru thrillerul “The Disappearance of Alice Creed”.
Scriitorul-regizor J. Blakeson isi aminteste cum a inceput lucrul pentru aceasta productie: „Aceasta poveste care a aparut dupa ce am auzit stiri despre ingrijitori profesionisti pradatori din America. Am inceput sa caut mai multe stiri pe Google si m-am ingrozit de lucrurile teribile pe care le faceau atat de multi dintre ei – mai ales avand in vedere ca majoritatea actiunilor se intamplau intr-un vid legislativ. Acest lucru a oferit o multime de teme care m-au interesat, cum ar fi ambitia, visul american si oamenii devenind marfuri. Asa ca povestea a inceput acolo. Am stat si l-am scris singur si foarte repede s-a format in ceea ce este acum filmul”. Mai departe, regizorul explica cum a vazut in subiect teme de interes ca puterea autoritatii, oameni versus profit, control si libertate, umanitate si birocratie. “Mi-a amintit de cartea “Procesul” lui Kafka. Stiam ca trebuie sa explorez mai mult,” a explicat Blakeson.
Titlul ales pentru productie este reflecta faptul ca Marla lucreaza ca ingrijitor, “dar ironia este ca, desi exista o multime de oameni, ii pasa; ingrijirea este mai multa cantitate decat calitate si nu pare sa simta de fapt pentru niciunul dintre acesti oameni,” explica Blakeson.
“Intotdeauna mi-am dorit sa fac un film despre ambitie. Despre modul in care lumea vede si pretuieste succesul. Despre compromisurile morale pe care oamenii sunt dispusi sa le faca pentru a castiga succes si avere”, povesteste Blakeson.
Totodata, regizorul explica cum “Am vrut sa explorez aceasta idee in cadrul unui thriller criminal. Deoarece Marla se simte un gangster pentru mine – abuzeaza vulnerabilii pentru putere si profit. Dar este un gangster legal. Asa ca am vrut sa contrapunctez aceasta idee facand-o pe Marla sa devina un gangster adevarat, care este de cealalta parte a legii – cineva la fel de nemilos, ambitios si amoral, cineva care este exact persoana gresita pe care sa o supere – si vezi cat de departe ar merge fiecare dintre ei pentru a castiga”.
Intrebat daca subiectul ingrijirii varstnicilor vine intr-un moment in care lumea acorda mai multa atentie importantei grijii pentru generatiile mai in varsta, regizorul crede ca societatea tinde sa ignore si sa subestimeze persoanele in varsta. “Asa cum spune Marla in film, „nu subestimati batranii”, deoarece toti acestia sunt oameni care traiesc foarte diferit si adesea foarte interesanti, dar uitam asta. Si intr-un fel, personajul lui Jennifer este menit sa vorbeasca despre importanta lor – pare o „doamna batrana draguta”, un stereotip des intalnit, dar in curand descoperim ca este la fel de surprinzatoare si complicata moral ca Marla”, subliniază Blakeson.
“Sper ca filmul va scoate la iveala faptul ca ar trebui sa fim cu totii mai pregatiti pentru imbatranire. Varstnicii sunt tinte principale pentru escrocherii si exploatare. Si ar trebui sa fim cu totii vigilenti si proactivi in stabilirea protectiilor – nu doar pentru persoanele in varsta din viata noastra, ci si pentru noi insine”, noteaza regizorul.
Cat priveste personajele, chiar de la inceputul filmului, Marla spune „Nu exista oameni buni”. Ca raspuns, regizorul considera ca nu exista oameni rai. “Cu totii suntem doar oameni. Cu totii suntem capabili sa facem lucruri bune si rele. Adesea le putem face pe amandoua in acelasi timp”, mentioneaza acesta.
Despre constructia personajelor, Blakeson noteaza ca ii plac personajele aflate in zona gri, intre bine si rau, si doar pentru ca nu suntem de acord cu ceea ce fac, nu inseamna ca nu le putem gasi fermecatoare, convingatoare sau distractive pentru a fi alaturi.
“Cred ca publicul este programat de istoria filmului pentru a inradacina oamenii pentru a reusi – mai ales in filmele despre ambitie. Suntem invatati de istorie si societate sa respectam si sa admiram oamenii de succes, cel mai adesea fara a fi indemnati sa ne punem la indoiala calea spre succes sau sa le examinam defectele,” povesteste regizorul.
Despre ce ar trebui sa pastreze publicul din filmul “I care a lot”, Blakeson mentioneaza ca i-ar placea ca filmul sa creeze dezbateri in urma vizionarii, atat despre film, cat si despre intrebarile ridicate de subiect. ”Mi se pare ca oamenii sunt exploatati pentru bani peste tot in acest moment – in atat de multe moduri diferite, gardienii pradatori fiind doar un exemplu, si nu facem nimic in acest sens. Daca nu ni se intampla direct, ne este usor sa ignoram. Dar nu ar trebui sa ignoram. Si speram ca filmul face ca acest subiect sa fie putin mai greu de ignorat”, conchide regizorul.