O grupare de hoti “ultraspecializati” a furat opere de peste 1,2 milioane de euro dintr-un muzeu italian. Au jefuit 48 de opere de arta, bijuterii si sculpturi din aur create de unchiul actorului Marcello Mastroianni.
Zilelele trecute, aproximativ 50 de bijuterii si sculpturi de aur estimate la peste 1,2 milioane de euro au fost furate din Museo d’Annunzio Segreto de la Vittoriale degli Italiani, o proprietate istorica de pe malul lacului Garda, in nordul Italiei. Autoritatile au descris banda de hoti ca fiind “ultraspecializata” in astfel de jafuri.
Hotii au patruns in muzeu pe 6 martie, in jurul orei 5:30 dimineata, si au furat toate exponatele, cu exceptia unuia, dintr-o expozitie dedicata sculptorului italian Umberto Mastroianni, unchiul celebrui actor Marcello Mastroianni.
Pierderea este cu atat mai semnificativa cu cat era prima data cand erau expuse o parte atat de mare a colectiei lui Mastroianni.
Toate operele de arta proveneau din colectia artistului si a fost pentru prima data cand au fost expuse in numar atat de mare. Singura piesa care a supravietuit a fost “Uomo/Donna” (Barbat/Femei din 1960-61).
In cadrul unei conferinte de presa, autoritatile si-au exprimat ingrijorarea ca obiectele ar fi putut fi deja topite pentru valoarea aurului.
Paola Molinengo Sosta, mostenitoarea lui Mastroianni si presedinta departamentului de autentificare si catalogare din cadrul “Centrului pentru studiul operelor lui Umberto Mastroianni” a declarat publicatiei Garda Post: “Ceea ce s-a intamplat este o paguba fara precedent pentru mostenirea artistica a lui Mastroianni si o paguba pentru arta italiana a artefactelor din aur.”
Hotii au intrat in muzeu — care se afla intr-un amfiteatru de pe domeniul Vittorio degli Italiani — prin baia uneia dintre cabinele de proba.
Cand managerii Vittoriale au sosit pentru a deschide expozitia in dimineata urmatoare, au gasit sala aproape goala. In total, 48 de piese au fost furate din muzeu, inclusiv brose, inele si bijuterii produse intre anii 1950 si 1990. In mod surprinzator, nu a fost luat nimic din colectia permanenta, inclusiv bijuteriile Buccellati foarte valoroase expuse in apropiere.
Jaful este investigat de carabinierii italieni din cadrul Comandamentului pentru protectia bunurilor culturale, una dintre cele mai renumite unitati din lume pentru protejarea artei si a altor bunuri culturale. Acestia analizeaza imaginile de supraveghere din jurul proprietatii si din orasul Gardone Riviera, aflat in apropiere.
Giordano Bruno Guerri, presedintele Vittoriale degli Italiani, a declarat ca “hotii au dat dovada de un mare profesionalism. Sistemele noastre de alarma sunt foarte extinse, de cel mai inalt nivel. Am fost in mod evident loviti de o banda ultraspecializata.”
Potrivit acestuia, hotii au spart o chiuveta cu un baros si au creat o gaura in perete care le-a permis accesul in muzeu. Ulterior, au folosit barosul pentru a sparge vitrinele de sticla in care se aflau comorile lui Mastroianni.
Potrivit lui Gueri, hotii au studiat zile sau saptamani intregi punctele cheie ale zidurilor intinse pe cativa kilometri pe care au fost nevoiti sa le traverseze: “Au intrat in incinta in jurul orei 5.30 dimineata, au spart mai intai usa unei magazii, apoi usa vestiarului. Au localizat vestiarul potrivit, au studiat planul etajului. Din motive de siguranta si din cauza regulilor de incendiu, planurile etajelor sunt expuse. A fost suficient sa o fotografieze. Odata intrati in incinta, au patruns in Muzeul Secret Annunzio si au spart ferestrele antiefractie, au luat bijuteriile si au pierdut una in timp ce fugeau”.
Museo d’Annunzio Segreto a fost infiintat in 2010. Acesta prezinta obiecte private precum costume, documente de arhiva si mobilier care au fost detinute candva de poetul italian Gabriele d’Annunzio, ale carui idealuri fasciste l-au influentat pe Mussolini.
Muzeul gazduieste, de asemenea, expozitii temporare, inclusiv „Like A Hot And Fluid Gold, The Golds of Umberto Mastroianni”, care a fost deschisa la 30 decembrie 2023 si urma sa se inchida la 8 martie, la doar doua zile dupa ce a avut loc furtul. Cele 49 de lucrari din expozitie au fost realizate folosind o tehnica de turnare a aurului, tratand materialul ca si cum ar fi fost bronz sau sticla. Includea inele, bratari, pandantive, cercei, brose si medalii estimate la o valoare totala de 1 207 400 de euro.
In locul acesteia, muzeul tocmai a deschis o noua expozitie dedicata artistului futurist Umberto Boccioni, care cuprinde 12 lucrari recent descoperite de curatorul Alberto Dambruoso si, prin urmare, nemaivazute pana acum in public.
In timp ce Marcello Mastroianni a decedat in 1996, unchiul Umberto s-a retras din lume doi ani mai tarziu, in 1998. Mai jos cititi despre relatia lor.
Intr-un interviu acordat publicatiei Gente in octombrie 1990, unchiul Umberto declara: „Familia Mastroianni a fost intotdeauna o familie de artisti. Bunicul meu picta si se pricepea foarte bine la inventarea de modele pentru tesaturi si covoare care erau tesute cu rame de mana. Unchiul meu Domenico era sculptor si avea un atelier la Roma, in via Margutta. Iar tatal meu Vincenzo, bunicul lui Marcello, avea si el talent artistic: in viata de zi cu zi era dulgher, proiectand modele pentru un arsenal de stat, in timp ce in timpul liber se indeletnicea cu proiectarea de mobilier, inchizandu-se zi si noapte in atelierul sau.”
Despre relatia cu Marcello: “Cand s-a nascut Marcello, eu aveam doar 13 ani. Suntem foarte apropiati. Intr-un fel, destinele noastre sunt similare. Suntem ferm uniti de faptul ca am suferit mult inainte de a ajunge la notorietate. Am luptat mult timp inainte de a ne vedea asteptarile implinite. In momentul in care Ottorino, tatal lui Marcello, a murit prematur din cauza unui diabet prost tratat, in familia noastra s-a deschis o rana foarte dureroasa. Ottorino era primul nascut, unul dintre punctele de referinta pentru noi, fratii, si, dupa disparitia sa, tatal meu a fost cel care a ajutat familia lui Marcello, facand totul pentru a fi alaturi de nepotii sai. (…) Cea mai frumoasa amintire care ma leaga de Marcello dateaza de acum multi ani, cand i-am remarcat pentru prima data extraordinarele sale calitati actoricesti. Inca din copilarie, de fapt, Marcello in unele momente intra parca in transa si incepea sa joace, inventand povesti, cele mai ciudate si mai incredibile. S-a nascut actor. Cand se organizau petreceri de piata in Fontana Liri (n.r. comuna din Italia din care se trage familia Mastroianni), eu eram cel care organiza mici comedii. Aveam o mustata neagra, o palarie de paie si imi amintesc ca printre spectatori era si nepotul meu care ma urmarea cu ochii larg deschisi si apoi, acasa, ma ruga sa mai incerc inca o data cu el toate acele scene.”
La randul lui, Marcello a vorbit despre relatia cu unchiul Umbert intr-un interviu acordat Il Messaggero: “Nu aveam pregatirea culturala necesara pentru a-i intelege opera: stiam doar ca era importanta. Nu puteam sa-i urmaresc evolutia artistica si succesele, poate doar de la distanta, pentru ca se vorbea adesea despre asta in familie. Eram foarte mandru de timpul pe care mi l-a dedicat si mi-am spus ca e o onoare sa fiu alaturi de un unchi atat de interesant si aristocratic. Am tinut mult sa merg cu el in Japonia, pentru ca am ajuns acolo nu ca „cineast”, ci ca nepot al unui mare artist”.