Doua dintre cele mai importante voci din Opera Franceza au incetat din viata. Janine Reiss s–a impuscat la o zi dupa decesul prietenei sale, soprana Mady Mesplé.
Sambata trecuta a incetat din viata Mady Mesple, una dintre cele mai mari voci franceze, recunoscuta la nivel international pentru talentul ei exceptional. Avea 89 de ani, suferea de Parkinson si se retrasese din viata publica la inceputul anilor 90.
La o zi dupa deces, profesoara de canto Janine Reiss, si ea o legenda in lumea operei pariziene, s-a impuscat. Avea 99 de ani, locuia in aceeasi casa cu Mesple, in Toulouse.
Desi retrase din activitate de multi ani, atat Mesple cat si Reiss reprezentau foarte mult in viata culturala pariziana.
Soprana de coloratura cu o tehnica perfecta, dar si cu o carisma recunoscuta international, Mady Mesple a fost una dintre cele mai importante voci ale Operei nu doar in Franta anilor 50, ci si la nivel mondial. A cantat pe scena Operei din Paris timp de mai bine de 30 de ani, dar a cunoscut succesul si pe scenele de la Moscova, Buenos Aires sau Milano. A fost considerata in epoca una dintre cele mai bune interprete ale rolului Gilda din Rigoletto, rol care a dus-o si pe scena Metropolitan Opera din New York.
S-a retras din activitate in 1985 dar a continuat sa apara in emisiuni de televiziune inca 5-6 ani si sa predea lectii in particular. A incetat sa mai apara in public cand a fost diagnosticata cu Parkinson, maladia neurodegenerativa de care sufera peste 5 milioane de oameni la nivel global.
La 10 ani dupa diagnostic a scris o carte “La voix du corp” despre experienta sa cu aceasta maladie.
Prietena lui Mesple, Janine Reiss a fost una dintre cele mai influente si mai apreciate profesoare de canto din Franta si a fost directorul de repetii la Opera din Paris pentru multi ani.
Printre elevii lui Reiss au fost Maria Callas, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Roberto Alagna, Natalie Dessay, Anita Rachvelishvili.
Printre cei pe care Reiss i-a pregatit pentru reprezentatii la Opera din Paris s-a aflat si soprana romanca lleana Cotrubas a carei cariera a inclus performante la Metropolitan Opera ( Mimi in La Boheme, alaturi de Jose Carreras si Renata Scotto, sau Violeta in La Traviata alaturi de Placido Domingo, in anii ‘70) dar si la Opera de stat din Viena, Royal Opera din Londra sau Opera din Paris.
Janine Reiss era considerata un mentor important si un profesor exceptional pentru lumea operei, pentru ca avea o filosofie de lucru foarte speciala; spunea “eu nu pregatesc un artist pentru a-i face pe plac dirijorului, ci pentru a servi creatia si viziunea compozitorului”
Reiss spunea ca “o performanta artistica buna e un miracol format dintr-un mix de curaj, munca, talent si transpiratie. Muzica are puterea si energia sa supravietuiasca cat timp pe lume va exista rasa umana”.