Joana Mallwitz este prima femeie dirijor al unei orchestre din Berlin. Succesul filmului Tar si frumusetea Joanei fac ca dirijoarea sa fie comparata cu Cate Blanchett
Joana Mallwitz a devenit luna trecuta dirijor sef si director artistic al Konzerthausorchester din Berlin.
Originara din Hildesheim, Mallwitz a depasit o bariera importanta in lumea muzicii clasice germane devenind prima femeie care conduce una dintre cele sapte mari orchestre din capitala germana. La 37 de ani, ea este si cea mai tanara persoana care se afla in postura de dirijor al unei orchestra berlineze.
De cand a fost anuntat primul sau concert in calitate de sef al orchestrei din Berlin, Konzerthaus, numele si fotografia lui Mallwitz au fost omniprezente in tot orasul – iar retelele de socializare au facut evident comparatia dintre Mallwitz si rautacioasa dirijoare Lydia Tár, interpretata de Cate Blanchett in filmul Tár, un personaj fictiv fara nicio trimitere la ceva din realitate. Evident, comparatia aduce un plus de publicitate pentru orchestra si un nou public.
Desi foarte apreciata, Joana Mallwitz era o figura aproape necunoscuta in capitala Berlinului pana de curand, iar acum muziciana spune ca nu mai poate merge la supermarket sau la brutaria locala fara sa fie recunoscuta.
„Promovarea a fost masiva, dar pentru mine a fost mai importanta pregatirea pentru concert”, spune Mallwitz. „A trebuit sa indepartez tot ce venea din afara, ca sa ma pot concentra pe cunoasterea muzicienilor sau pe modul in care vreau sa dirijez masura 17 a unei anumite simfonii.”
Dupa ce si-a inceput cariera la varsta de 19 ani, ea este acum, la 37 de ani, de departe cel mai tanar director muzical care dirijeaza o orchestra in lumea muzicii clasice din Berlin, care se mandreste cu sapte orchestre mari si trei teatre de opera.
In cei peste 300 de ani in care orasul si-a dovedit statutul global de centru muzical infloritor si influent, numirea ei marcheaza prima data cand functia de conducere a unei orchestre berlineze importante a fost incredintata unei femei.
„Acest lucru nu are absolut nicio relevanta pentru munca mea”, a tinut sa precizeze Joana intr-o intalnire cu presa. „Cand stai in fata unei orchestre, te preocupa o singura intrebare: „Functioneaza sau nu?” De asta depinde viata unui dirijor. Dar imi dau seama ca este inca nevoie sa vorbim despre aceste chestiuni. Situatia perfecta ar fi daca am ajunge la un punct in care nici macar nu mai este interesant sa-mi pui intrebarea cum este sa dirijez eu, care sunt femeie”.
Comparatiile dintre Mallwitz si Lydia Tár – dirijoarea sefa a unei mari orchestre berlineze, interpretata de Cate Blanchett in psihodrama lui Todd Field – au fost numeroase, dar tanara dirijoare le respinge cu eleganta.”Stiu ca este ridicol. Imi doresc foarte mult sa vad filmul si o ador pe Cate Blanchett, dar a fost un asemenea vartej, incat nu am avut timp. Dar comparatiile dintre mine si ea – ei bine, e vorba doar de culoarea parului, nu? Ca sa fiu sincera, oamenii imi spun de 20 de ani ca eu si Blanchett semanam putin. Si stiti, sunt sigura ca ea nu are nicio idee despre mine.”
Joana Mallwitz a fost pana la aceasta pozitie dirijor sef al Teatrului de Stat din Nürnberg din 2019. Intre 2014 si 2018 a fost director general muzical al Teatrului Erfurt, fiind cea mai tanara persoana din Europa care a ocupat o astfel de functie. Muziciana si-a facut debutul la 20 de ani, cand in 2006 a dirijat Madama Butterfly de Puccini ca inlocuitoare de ultim moment. Acest lucru a lansat-o pe un traseu profesional de mare succes, care a purtat-o in intreaga lume. Mallwitz a fost desemnata „Dirijorul anului” in 2019 de catre publicatia Opernwelt. Süddeutsche Zeitung a laudat-o pe Mallwitz ca fiind o ‘regizoare de scena in sunet’.
La Nürnberg, Mallwitz a dirijat spectacolele Razboi si pace de Prokovieff si Lohengrin de Wagner, printre alte productii, fiind foarte apreciata. In 2020, Joana Mallwitz a devenit prima femeie dirijor din istorie care a condus o intreaga productie de opera la Festivalul de la Salzburg, dirijand Cosí fan tutte de Mozart. In iunie 2023, Mallwitz a avut prima aparitie cu Orchestra Regala Concertgebouw, dirijand Rusalka de Dvořák la Opera Nationala Olandeza.