Skip to content

Les Films de Cannes a Bucarest – 4 titluri noi

Cel mai tare eveniment cinematografic al toamnei isi contureaza incet-incet line-upul. Iata 4 filme proaspat anuntate:

 

Unul dintre cele mai fierbinți subiecte ale momentului va fi discutat la București de un martor direct al evenimentelor din Piața Independenței din Kiev: Sergei Loznitsa.

Prezent la prima ediție a Les Films de Cannes à Bucarest, cu My Joy (2010), regizorul revine în octombrie cu Maidan, un documentar despre protestele din Ucraina, lansat anul acesta la Cannes. Împreună cu doi cameramani, Loznitsa a surprins momente unice din culisele conflictelor care au dus la moartea a câtorva zeci de oameni. Potrivit criticilor, Maidan este, deopotrivă, un document istoric și o operă de artă impresionantă. Extrem de vocal împotriva lui Vladimir Putin, Sergei Loznitsa declara la Cannes că regimul de la Moscova duce o „campanie de teroare” împotriva celor care i se opun, una dintre victime fiind regizorul Oleg Sentsov, arestat de câteva luni de serviciile secrete rusești.

Caricaturistes – Fantassins de la democratie

Despre cenzură și artă în zone de conflict va vorbi și Radu Mihăileanu, renumitul cineast român stabilit în Franța. Acesta va introduce documentarul pe care l-a produs, Caricaturistes – Fantassins de la démocratie, regizat de Stéphanie Valloatto și lansat într-o proiecție specială la Cannes. Pornind de la prietenia sa cu celebrul Plantu, caricaturistul „Le Monde” de mai bine de 40 de ani, Mihăileanu a avut ideea unui documentar în care artiști din diferite colțuri ale lumii să povestească despre lupta lor cu democrația, prin caricaturi. Alături de Plantu, în film apar alți 11 „infanteriști ai democrației” din Rusia, Tunisia, SUA, Burkina Fasso, China, Algeria, Coasta de Fildeș, Venezuela, Israel și Palestina. În Rusia, de pildă, talentatul Mihail Zlatkovsky, cenzurat de regimul lui Putin, lucrează ca șofer clandestin de taxi. Radu Mihăileanu se va întâlni cu publicul și cu presa din România.

THE TRIBE

Din Ucraina vine și șocantul The Tribe, regizat de debutantul Miroslav Slaboșpițki și distins cu Marele Premiu al secțiunii Semaine de la Critique. Acțiunea se petrece într-o școală pentru surdo-muți, actorii sunt non-profesioniști surdo-muți, iar filmul nu conține nici dialog, nici subtitluri. Un tânăr ajunge în internatul acestei școli și intră în anturajul unei găști care se ocupă cu prostituția. După ce se îndrăgostește de una dintre fete, încearcă să spargă regulile lumii brutale și absurde în care a intrat. „The Tribe nu prea seamănă cu nimic din ce ai văzut până acum”, semnala „Film Comment”, adăugând: „A fost cel mai surprinzător, mai inventiv și mai tulburător film de anul acesta, de la Cannes”.

TIMBUKTU

Un alt subiect fierbinte pe agenda lumii este abordat în Timbuktu, de Abderrahmane Sissako, câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la Cannes și propunerea Mauritaniei la Oscar. Pornind de la o știre despre un cuplu omorât cu pietre pentru vina de a fi avut copii în afara căsătoriei, Sissako urmărește transformările din țara sa natală, Mali, după venirea islamiștilor fundamentaliști. În Timbuktu, altădată un oraș bogat în tradiții, tinerii fanatici înarmați au interzis plăceri simple, ca muzica sau fotbalul, și veghează agresiv la păstrarea regulilor impuse în special femeilor. „Filmul i-ar putea ajuta pe oameni să înțeleagă ce se petrece acolo”, a declarat Sissako la Cannes, făcând referire la gruparea radicală ISIS. Timbuktu este cel de-al treilea film al său proiectat la Cannes, după Waiting for Happiness (2002) și Bamako (2006).

 

Alte filme must-see din selectia de anul acesta gasiti aici.

Citește în continuare