Livia Dila, EU si LUMEA. „Cu cat incerci sa te apropii de modelul de educatie pe care tarile din Occident il ofera iti dai seama ca sunt atatea lipsuri, atatea categorii de copii ignorate”
Saptamana trecuta, Livia Dila – pe care o cunoasteti ca fosta prezentatoare de stiri tv – a lansat un film animat ca forma alternativa de invatare pentru cei mici. El face parte dintr-o serie tematica axata pe notiuni pe care elevii de varste mici le intalnesc la scoala generala in special.
Proiectul „Lucruri mari pe intelesul celor mici. Animatie impotriva violentei” desfașurat de Asociația EU ȘI LUMEA urmareste sa promoveze valorile europene, empatia si incluziunea si sa contribuie la eforturile de a educa elevii din Slobozia si de la sat, impotriva violentei.
Noul film are si o traducere in limbajul mimico gestual.
Urban.ro a stat de vorba cu Livia Dila despre asociatia ei, EU SI LUMEA, si proiectele pe care le-a facut pentru elevii de la sate.
De ce ai vrut sa faci aceasta serie de filme educationale?
Am ocazia sa fiu aproape de sistemul de educatie francez, acolo am vazut prima data ca elevii sunt ajutati sa inteleaga mai bine materia prin aceste video educative animate. Si la stiinte, si la istorie sau educatie civica, ecologica. Si sistemul britanic abunda de astfel de materiale educationale. Si atunci mi-am zis ca asta este un adevarat handicap pentru elevul roman, am cautat sa vad daca exista platforme cu asa ceva. Nu am gasit si m-am apucat de lucru… Mi s-a parut o nedreptate, practic, pentru ca un elev roman sa poata intelege un astfel de filmulet trebuie sa ajunga sa stie perfect engleza sau franceza, ceea ce se intampla-daca se intampla- mult peste varsta la care acesta trebuie sa-si fixeze niste notiuni sau sa-si insuseasca primele informatii despre cum functioneaza o societate civilizata, drepturile lui sau obligatiile. Deci trebuia sa existe si in romana.
E frumos ca exista si versiuni in limbajul mimico gestural pentru animatiile acestea educationale… ati intalnit copii cu deficienti de auz in pregatirea acestor filme?
Nu neaparat, pur si simplu, cu cat incerci sa te apropii de modelul de educatie pe care tarile din Occident il ofera iti dai seama ca sunt atatea lipsuri, atatea categorii de copii ignorate. Iti apar, vezi mai mult, esti mai sensibil la nevoile altora. Dupa ce am vazut filmul CODA, care m-a impresionat mult, am vazut in jur persoane preocupate de situatia surzilor, precum Adriana Saftoiu si asta m-a facut sa nu raman insensibila cand am castigat proiectul ‘’Lucruri mari pe intelesul celor mici. Animatie impotriva violentei’’, cofinantat de Administratia Fondului Cultural National (AFCN). Nu i-am uitat, mai ales ca inteleg cat de dramatica este situatia lor, si educational si uman.
Cum au reactionat copiii cand li s-a spus ca veti lucra cu ei, dar elevii de la scoala, de ce ati ales Slobozia?
Am ales zone mai putin rasfatate de evenimente culturale, satele Buesti si Slobozia Noua- un fel de cartier al Sloboziei, dar si scoli din Slobozia, unele cu renume, precum Scoala Gimnaziala nr. 3 sau Colegiul National Mihai Viteazul. Am vrut sa fie copii din toate mediile, sa vedem cum gandesc, ce fel de ajutor le trebuie. Au fost mai intai surprinsi, unii dintre ei, ca li se pun ‘’desene animate’’ la scoala, glumesc, este o aparenta de ludic, de fapt le sunt prezentate concepte destul de complicate, dar, prin miscare, sunet, simboluri, animatii elevii sunt cu mult mai receptivi si implicati. Sa stii ca au aplaudat natural, la unele clase, a fost foarte emotionant! ‘’Pericolele internetului’’ de pe canalul nostru de youtube, EU SI LUMEA, a fost foarte apreciat. Acum asteptam reactii pentru cele 3 noi filmulete, ’’Ce este bullyingul’’, ’’Ce este discriminarea’’ și ’’Grija față de animale’’.
Ai trecut de la expunerea la tv, ca prezentator stiri, la parte educativa. De ce?
Intotdeauna am crezut ca fac educatie prin meseria mea de jurnalist, de moderator tv, intrucatva. Dar acum simt ca las in urma ceva mai consistent. Educatia acestor tineri este extrem de importanta, trebuie luptat cu influenta negativa a retelelor sociale, a propagarii fake-news. Au nevoie de gandire critica, iar aceasta nu se formeaza usor. Sunt mii de elevi care vad videourile educative si sper sa fie din ce in ce mai multi. Profesorii sunt incantati, au nevoie de astfel de materiale educative, sunt necesare. Si parintii le folosesc, discuta impreuna cu copiii, au un punct de plecare.
Cat de mult de influenteaza in noile proiecte experienta ta de mama?
Conteaza, le testez acasa, discutam, ascult opinii… Sunt sfatuita pe partea de promovare, cum sa le oferim copiilor lucruri de calitate ambalate atractiv, cu mesaje mai la moda care sa mearga la publicul vizat.