Focus pe integrarea naturii in orase: la Londra, o linie dezafectata de tren devine parc. La Bucuresti si Resita sunt proiecte similare
Ascensiunea proiectelor de regenerare urban devenite cu adevarat un succes pentru o comunitate a inceput sa creasca in momentul in care din ce in ce mai multe administratii locale au luat in considerare parerile oamenilor – in special a locuitorilor din imediata apropiere, au implicat societatea civila, si au lucrat impreuna pentru a da o noua utilitate unui spatiu de cele mai multe ori parasit si neprietenos.
Unul dintre cele mai recente proiecte de regenerare urbana a fost aprobat de curand la Londra, in zona Camden Town, unde Camden Highline a primit permisiunea de a transforma spatiile verzi ale zonei, ceea ce inseamna ca pe o distanta de 1,2 km de linie ferata dezafectata va fi complet revitalizata.
Proiectul actual este gandit ca pe linia de cale ferata dezafectata sa aduca spatii verzi care sa deserveasca peste 20.000 de locuitori, impreuna cu o multitudine de beneficii pentru sanatate, sporind totodata si biodiversitatea cartierului Camden, pentru o suma de aproximativ 14 milioane de lire sterline.
Camden Highline a aparut dintr-o initiativa comunitara si o campanie de crowdfunding, care ulterior a dus la conversatii publice cu arhitecti si designeri ai New York High Line, primii initiatori ai unui astfel de proiect, precum si cu multe alte grupuri.
Printre fauna si flora salbatica variata care va fi in acest spatiu, trecatorii vor avea inclusiv o zona de joaca pentru copii, dar si o zona care va putea fi folosita ca o sala de clasa in aer liber. Intreg proiectul poate fi descoperit aici.
Primii initiatiori ai ideii de a transforma zonele dezafectate ale caii ferate in parc folosindu-se de puterea comunitatii au fost New York High Line, care au deschis un astfel de loc in 1999, dupa ce linia ferata nu a mai fost functionala din anii 80.
New York High Line a fost initial o linie de cale ferata numita West Side Line pana in 1980, care din august 1999, la initiativa lui Joshua David si Robert Hammond, a devenit parc, printr-o campanie de donatii. Ideea a fost preluata ulterior si de alte orase din lume, ca Chicago, Philadelphia si Rotterdam.
High Line are o lungime de 2.33 km si a fost inspirat din Promenade Plantée, un proiect similar finalizat la Paris inca din 1993. La New York, parcul urban a inceput sa fie construit in 2006 pentru a refolosi calea ferata, cand prima parte a fost deschisa in 2009, si a doua parte in 2011. Detalii despre proiect, aici.
In Romania, Resita are in dezvoltare un proiect similar, pe traseul fostului funicular.
Reconversia funicularului este un proiect isi propune sa uneasca zona urbana cu peisajul natural din proximitatea acestuia, prin accese pietonale si de biciclete, cu o priveliste spectaculoasa de la peste 30 de metri, transformand o structura industriala de transport intr-o punte pietonala ce traverseaza la inaltime centrul orasului.
Funicularul este o structura de transport industrial, scos din uz, care facea parte dintr-o instalatie de transport de aproximativ 6 km, ce avea ca scop transportul de calcar de la carierele din Valea Domanului, pana in proximitatea combinatului.
Totodata, conform proiectului prezentat, pentru care s-a primit deja finantare europeana in valoare de 18 milioane de euro, .reabilitarea funicularului pune in discutie si o ruta alternativa de mobilitate, unind cele doua dealuri ce prezinta interes din punct de vedere al agrementului, prin traseele amenajate spontan sau cu minime interventii, ce au permis in timp dezvoltarea unor trasee alternative pentru sport si recreatie. Detalii despre proiect, aici.
La Bucuresti, in sectorul 6, Parcul Liniei promite sa fie cel mai mare proiect verde urban care ar putea exista in oras, dar si cel mai lung parc liniar din Europa.
Un spatiu abandonat de CFR care traverseaza orasul de la vest spre centru, devine acum un spatiu de regenerare urbana cu potential urias, dupa cum a aratat o cercetare facuta de un ONG specializat in regenerare urbana, Urbanize Hub, alaturi de Primaria Sectorului 6, care a si demarat proiectul. Lucrarile la noul parc au inceput deja.
Presa locala a anuntat ca acest parc va fi cel mai lung parc liniar din Europa, si va fi gata pana la sfarsitul anului 2023, lucrarile incepand din aprilie 2022. Conform informatiilor publice, pe suprafata de 42.098 mp vor fipiste de biciclete, terenuri de baschet, un skatepark, locuri de joaca pentru copii, spatiu pentru caini, fantană drydeck, si spatii de odihna, iar fosta cale ferata va fi incadrata peisagistic si acoperita cu un deck de lemn. Povestea proiectului de participare civica si planurile de viitor, aici.