Maria Dobre, coordonator EducaTIFF: ”Catalogul cu filme selectate pentru optionalul dedicat copiilor de clasa a-X-a este un raspuns la probleme socio-emotionale specifice varstei, dar si de alfabetizare si istorie cinematografica”
La cea de-a 21-a editie TIFF, o noua premiera are loc la Cluj, din sfera educatiei pre-universitare: un optional dedicat istoriei cinematografiei, cu filme atent selectate care sa raspunda nevoilor, problemelor si dilemelor adolescentilor si totodata formarea unei comunitati importante de sustinatori ai implementarii educatiei cinematografice in sistemul de invatamant din Romania.
Prin activitatile din cadrul EducaTIFF, copiii isi extind cultura cinematografica si abilitati de media literacy – capacitatea de a analiza un produs mediatic, si de a-si exprima punctul de vedere asupra lui.
Despre acest program pilot de optional, urban.ro a povestit cu Maria Dobre, coordonatorul Programelor Educationale TIFF.
Cine e Maria si cum a ajuns in universul EducaTIFF?
Este al doilea an cand coordonez programul EducaTIFF, am terminat Facultatea de Drept, am facut apoi un master de drepturile omului in Olanda, si ulterior am lucrat in mai multe organizatii non-profit, unde chiar imi placea si imi gasisem locul. Din pacate, pandemia a intrerupt activitatile pe care le aveam in ONG-ul unde lucram, pentru ca noi lucram direct cu copiii, asadar am cautat altceva si am ajuns la EducaTIFF.
Desi stiam TIFF-ul, nu aveam prea multe detalii despre EducaTIFF, dar mi-a placut foarte tare ce am auzit la interviu, in prezentarea lui Tudor Giurgiu, si am simtit ca este un nou inceput pentru mine. Si mai este si o parte continua de invatare, ceea ce imi place foarte mult.
Ce inseamna coordonarea programului EducaTIFF?
Este o munca sustinuta, cu foarte multa cercetare in spate, in primul rand o selectie de filme pentru copii, pe diferite categorii de varsta, de la 6-10 ani si de la 10-14 ani, si pe diferite tematici. Pe partea de selectie, ma ajuta colega mea Raluca Bugnar. Pe de alta parte, incercam sa gasim tot felul de ateliere si masterclass-uri prin care sa le aducem elevilor cele mai interesante informatii din lumea cinematografiei si a creatiei de continut video.
De exemplu, anul acesta vor fi doua ateliere de jurnalism, unul este de critica de film si celelalt de interviu-portret, coordonate de Iulia Domereschi de la AIVImedia.hub. O sa fie si un invitat-surpriza, Anca Gradinariu, care face parte din echipa AperiTIFF de foarte multi ani, si o sa vorbeasca despre masinaria de recenzii de film care este AperiTIFF si ce inseamna sa scrii zilnic, timp de 10 zile, astfel incat cei interesati sa aiba pulsul festivalului.
Totodata, avem si atelierele de efecte speciale, VFX, pe care il dezvoltam cu cei de la TikTok, unde adolescentii invata sa foloseasca programe de editare pentru efecte vizuale si animatii 3D.
Ce aduce nou editia a 14-a a EducaTIFF?
Anul acesta, festivalul implementeaza la Colegiul National “Gheorghe Sincai” din Cluj in premiera optionalul de educatie cinematografica pe parcursul anului scolar 2022-2023, care se va desfasura in mod regulat in cadrul unei ore de dirigentie, la clasa a X-a, condusa de doamna profesoara Ioana Hanchevici.
Pregatirea programului pilot a durat aproape un an de zile, dupa conferinta care a avut loc anul trecut la TIFF, unde am considerat oportun introducerea unui optional de educatie cinematografica in scoli.
Ulterior, am format grupul de lucru pentru acest optional, care este format din specialisti in film si educatie, o parte dintre ei fac parte din echipa TIFF – Craita Nanu (scouter si selectioner TIFF), Iulia Voicu (lector UNATC, Departamentul Scenaristica-Filmologie), Octavian Dancila (selectioner TIFF, coordonator Cinemateca TIFF), Ioana Hanchevici (profesoara de limba engleza, Colegiul National Gheorghe sincai), Claudia Droc (Coordonator Relatii Internationale, TIFF) si eu.
In acest moment, suntem inca in procesul de definitivare al manualului si al catalogului de filme, care vor fi in mare parte scurtmetraje, astfel incat sa ne incadram in ora de curs. Pasii urmatori sunt includerea fiselor pedagogice si fiselor de istoria cinematografiei, iar toate materialele vor fi puse la dispozitie pe o platforma VoD gratuita pentru profesori si elevi, dar si pentru orice alta persoana interesata de filme dedicate adolescentilor si emotiilor acestora.
Practic, catalogul de filme va cuprinde raspunsul la probleme socio-emotionale specifice varstei adolescentilor, dar si de alfabetizare si istorie cinematografica.
Totodata, la TIFF am prezentat o parte din aceste materiale unui grup de 25 de profesori din judetul Cluj, de la care am primit feedback obiectiv, care ne ajuta sa perfectionam modul de lucru si materialele. Mai mult, am testat cu ei inclusiv ora de curs, pentru ca au luat parte la demonstratia unei ore de educatie prin film, condusa de profesoara care implemeneaza optionalul.
Aveti copii care se intorc la EducaTIFF? Monitorizati in vreun fel progresul lor in lumea filmului in decursul anului?
Sunt grupuri de copii care vin cu profesorii lor, in fiecare an la EducaTIFF invitam acesti profesori care si-au aratat interesul pentru educatia cinematografica, si cu care colaboram pe tot parcursul anului. Acesti profesori ne intreaba des despre recomandari de filme, de website-uri pe care sa le foloseasca ca instrumente didactice sau unde sa gaseasca diferite fise didactice. Practic, prin intermediul profesorilor pastram contactul copiilor cu lumea cinematografiei.
Care este cea mai puternica amintire a ta din EducaTIFF?
Anul trecut, la primul meu TIFF, am lucrat alaturi de colega mea, Claudia Droc, la un program intens care a adunat profesionisti din strainatate si din tara, autoritati publice, oameni politici, astfel incat sa avem o privire cat mai de ansamblu a initiativei dedicate optionalului de educatie cinematografica. Munca pentru aceasta conferinta a fost atat de intensa, fiind complet ancorate in pregatirea evenimentului, incat atunci cand a venit brosura finala de la tipografie, am inceput sa plang, pentru ca urma sa devina realitate. Si anul acesta am avut o emotie similara pentru pregatirea tuturor detaliilor legate de optionalul pe care il lansam, pentru ca un an mai tarziu, chiar se intampla.