Soprana Adela Zaharia canta in showul Marinei Abramovic despre Maria Callas. Costumele au fost create de Burberry.
Opera din Munchen a deschis stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „7 morti ale Mariei Callas” (7 Deaths of Maria Callas), un proiect creat si interpretat de Marina Abramovic. Premiera a avut loc pe 1 septembrie, urmand ca spectacolul de pe 5 septembrie sa fie transmis live pe site-ul operei.
Spectacolul lui Abramovic foloseste cele mai iconice personaje jucate de Maria Callas si le continua povestile pana in punctul mortii.
Marina Abramovic a lucrat alaturi de compozitorul sarb Marko Nikodijević pentru a regandi secvente din „Carmen”, „Tosca”, „Otello”, „Lucia di Lammermoor”, „Norma”, „Madama Butterfly” si „La Traviata”. Si-a imaginat moartea fiecaruia dintre personajele interpretate de Maria Callas si a pus in scena un spectacol-performativ inspirat de povestea de viata a faimoasei cantarete de opera.
Fascinatia Marinei fata de viata Mariei Callas a inceput la varsta de 14 ani, conform pasajelor extrase din biografia ei pe care le gasiti mai jos.
„De 25 de ani mi-am dorit sa creez ceva dedicat artei si vietii Mariei Callas. Am citit toate biografiile scrise despre ea, i-am ascultat vocea extraordinara si am urmarit inregistrari video cu prestatiile ei. La fel ca mine, era in zodia Sagetatorului, mereu am fost fascinata de personalitatea ei, de viata si de moartea ei. Asa cum a fost cazul multora dintre personajele pe care le-a interpretat pe scena, a murit din iubire. A murit de inima ranita.” – Marina Abramovic despre Maria Callas in cartea „Walk through walls: A memoir”.
Spectacolul este gandit in stilul specific lui Abramovic, ca o interpretare performativa si conceptualizata.
Muzica din operele bine-cunoscute interpretate de Callas a fost simplificata si a fost prezentata pe scena alaturi de montaje video, momente performative si texte recitate pe sunetele create de compozitorul sarb, Nikodijević.
In timpul spectacolului, sapte cantarete de opera urca, rand pe rand, pe scena The Bayerische Staatsoper din Munich si interpreteaza ariile “Addio del passato” din La traviata, “Vissi d’arte” din Tosca, “Ave Maria” din Otello, “Un bel dì vedremo” din Madama Butterfly, “Habanera” din Carmen, “Il dolce suono” din Lucia di Lammermoor si “Casta Diva” din Norma.
Una dintre vocile alese sa interpreteze ariile jucate cu succes de Maria Callas este romanca Adela Zaharia.
Hera Hyesang Park, Selene Zanetti, Leah Hawkins, Kiandra Howarth, Nadezhda Karyazina, Lauren Fagan si Adela Zaharia au fost vocile care au urcat pe scena alaturi de Abramovic.
Adela interpreteaza aria “Il dolce suono” din Lucia di Lammermoor.
Nascuta in 1987 la Arad, Adela Zaharia a absolvit Academia de Muzica „Gheorghe Dima” si a debutat in 2010 pe scena Operei din Cluj in rolul Gildei din „Rigoletto”. Din 2012 a devenit membra a Operei din Berlin si a urcat pe scenele operelor din Edinburgh, Moscova, Barcelona, Japonia si Los Angeles.
In 2017, artista romanca a inceput colaborarea cu Opera din Munchen si a castigat trofeul Operalia. In 2018 a avut prima aparitie in cadrul Festivalului George Enescu.
In urma cu cateva zile, Adela a postat pe pagina de Facebook despre bucuria de a urca din nou pe scena:
In timpul prestatiilor, publicul aude vocea lui Abramovic care nareaza si comenteaza aspecte din operele respective vazute prin propria perspectiva.
Punctul culminant al serii este momentul in care artista intra in scena in rolul Mariei Callas timp de 20 de minute si interpreteaza muzica lui Nikodijević creata special pentru acest spectacol.
Filmuletele care ruleaza in fundal o arata pe Marina jucand moartea fiecareia dintre eroinele alese. Artista a declarat ca „Pentru Maria Callas, barbatul care o omoara in fiecare opera era Aristoteles Onassis”. Pentru acest rol, Abramovic l-a ales pe actorul Willem Dafoe pe care il puteti urmari in trailerul de mai jos:
Costumele pentru „7 Deaths of Maria Callas” au fost lucrate manual de echipa Burberry condusa de Riccardo Tisci.
Cele 7 costume haute couture semnate de Burberry au fost create special pentru fiecare dintre ariile interpretate in spectacol.
Riccardo Tisci, care a preluat conducerea creativa a brandului britanic Burberry in 2018 dupa 12 ani in care a lucrat pentru casa frantuzeasca Givenchy, a declarat ca este fanul Marinei inca din adolescenta si ca oricine ii urmareste spectacolele ei, ii va intelege stilul creatiilor sale..
Mai jos puteti urmari un dialog creativ intre cei doi artisti despre prietenia lor si aprecierea reciproca pe care si-o poarta:
Costumele nu reprezinta stilul cunoscut al brandului Burberry insa imbina talentul lui Riccardo Tisci de a crea siluete puternice si extravagante cu elemente feminine si masculine deopotriva cu vizualurile inspirate de iconografie pe care le-a folosit Abramovic de-a lungul timpului.
Mai jos veti gasi fotografiile realizate in timpul probelor de costume cu toate tinutele purtate de Marina pe scena.
In cariera intinsa pe 50 de ani, Marina Abramovic a revolutionat arta performativa reusind sa isi testeze constant limitele rezistentei fizice si mentale.
Experimentele sale au fost uimitoare pentru vizitatorii show-urilor, acestia fiind invitati frecvent sa interactioneze cu ea.
In „Imponderabilia” din 1977, ea si partenerul Ulay au stat complet dezbracati in usa galeriei prin care treceau vizitatorii.
In „The House with the ocean view” din 2002, Marina a trait suspendata pe o platforma intr-o galerie timp de 12 zile, fara sa manance sau sa vorbeasca.
In „The Artist is Present” din 2010, Abramovic a rezistat 736,5 ore la o masa din MoMA din New York, timp in care oamenii erau invitati sa se aseze pe partea opusa si sa se holbeze la ea. A durat trei luni in care peste 1000 de oameni au stat cate 8 ore pe zi fata in fata cu ea.