„Matilda: The Musical” este acum disponibil ca film pe Netflix. Criticii ridica problema violentei si abuzurilor copiilor pe ecran
Ronald Dahl este ecranizat din nou cu povestea „Matilda”, dupa o adaptare a musicalului de pe Broadway, intr-o productie disponibila pe Netflix, cu Stephen Graham, Emma Thompson si Andrea Riseborough in rolurile principale.
Regizat de Matthew Warchus, musicalul se bazeaza pe cartea lui Roald Dahl din 1988, „Matilda”. Aceasta spune povestea unei fete extraordinare, cu o minte ascutita si o imaginatie vie, care indrazneste sa ia atitudine pentru a-si schimba viata intr-un mod miraculos.
Emma Thompson, castigatoare a doua premii Oscar, s-a alaturat distributiei si joaca rolul domnisoarei Trunchbull, nemiloasa directoare, in timp ce Alisha Weir, in varsta de 11 ani, a preluat rolul principal al tinerei fete care invata sa-si foloseasca puterile speciale. Weir a aparut in serialul TV irlandez „Darklands” in 2019, si in filmul de groaza „Don’t Leave Home” (2018), fiind foarte confortabila pe scena cantand si dansand.
Actrita Lashana Lynch interpreteaza rolul domnisoarei Honey, profesoara amabila care o incurajeaza pe Matilda sa-si foloseasca puterea de a deplasa obiectele mici si usoare fara a le atinge.
O mare parte din echipa de productie a musicalului a sustinut si filmarile, ceea ce a amplificat toate cunostintele pe care le aveau despre montarile in scena, dupa cum prezinta Netflix detaliile din spatele cortinei.
Despre transpunerea musicalului in film, Matthew Warchus a povestit ca „Avem acasa lumea Matildei, lumea Crunchem Hall, lumea circului si am putut explora in sfarsit toate aceste lumi intr-un mod care nu a fost posibil pe scena. (…) Trebuie sa raspunzi la intrebari la care nu s-a raspuns niciodata. De exemplu, in spectacolul pe scena, nu am avut nevoie sa stiu cum va arata strada pe care traieste Matilda, tot ce aveam nevoie sa ma preocup era camera de zi si dormitorul ei. Acum trebuia sa stiu cum era toata casa, aleea, aspectul cladirii, gradina, strada, satul. Aproape nimic din toate acestea nu este gasit in cartea lui Roald Dahl, dar nu am putut trece prin film fara sa le aratam, asa ca mi-au dat multe batai de cap aceste detalii. A fost la fel cu toate aceste spatii din poveste, precum scoala. Cati copii au mers la Crunchem Hall? Asta nu este o preocupare a piesei de teatru, dar acum trebuia sa o rezolvam. Cate sali de clasa, cati copii in fiecare sala de clasa, cine sunt profesorii? Trebuia sa raspundem la toate aceste intrebari pentru a completa dimensiunea reala a filmului.”
Producatorul Jon Finn povesteste despre misiunea lor de a gasi tanara actrita care sa o interpreteze pe Matilda. „Totul a fost sa gasesti persoana potrivita pentru film. Aveam nevoie de cineva autentic si real, care sa poata canta si sa se descurce cu ideea de aventura. Am ajuns la o lista scurta de opt copii si toti au fost fantastici, dar niciunul nu s-a simtit bine in acest rol. Cu aproximativ doua luni inainte sa incepem filmarile, am inceput din nou cautarea. Am mers peste tot. Am sunat fiecare director de casting pe care l-am cunoscut in State si in Europa, ne-am uitat in Scotia si am cautat din nou in Irlanda. Asa am gasit-o pe Alisha Weir. Am fost convinsi din prima clipa in care am vazut-o ca ne-am gasit Matilda.”
Despre intalnirea cu Emma Thompson, Alisha a spus ca „Prima data cand am intalnit-o pe Emma, nu era costumata si era atat de draguta. Apoi am vazut-o ca Trunchbull si a fost inspaimantatoare. A fost cu adevarat infricosator pentru ca este atat de buna ca rol si o face sa para atat de realista, dar dupa ce filmam era din nou minunata.”
Pentru film, au fost in distributie peste 250 de copii, care au cantat si dansat, iar coregrafa a folosit inclusiv tehnica Parkour.
Si coregrafa Ellen Kane povesteste despre transferul Matildei de pe scena pe ecran ca fiind foarte provocator. „Am inceput cu o idee despre cum ar putea functiona si, odata cu trecerea timpului, ideea a crescut si a crescut pana cand am ajuns in cele din urma cu o serie de secvente la scara foarte mare. In total, am avut in jur de 250 de copii in ansamblul nostru”, explica aceasta.
Kane vorbeste si despre munca impresionanta a copiilor ansamblului din film. „Lucrul pe care l-am luat din lucrul cu Peter Darling la musical este ca copiii pot face lucruri extraordinare. Am lucrat cu atat de multi copii in ultimii 15 ani, chiar stiu cum sa-i antrenez sa faca aceste lucruri si imi place sa fac asta. Ceea ce am incercat sa aduc este acel element wow – practic, am folosit elemente din tehnica Parkour ca sa facem scena Revolting Children, cea mai complexa scena de dans din film”.
Filmul este produs de Tim Bevan si Eric Fellner de la Working Title, alaturi de Jon Finn si Luke Kelly de la Roald Dahl Story Company. Netflix distribuie musicalul la nivel global, cu exceptia Regatului Unit, unde TriStar Pictures se va ocupa de distributia productiei. Dennis Kelly a adaptat scenariul cu muzica si versuri de Tim Minchin.
Dupa aparitia filmului, mai multe publicatii au ridicat problema abuzurilor copiilor si felul in care Hollywood-ul se raporteaza la ele, scenele din cartea lui Dahl fiind foarte violente si descrise in amanunt, lucru care se transpune si pe ecrane.
Un autor anonim semneaza in The Guardian un material mai amplu despre abuzurile asupra copiilor din cinematografie, vorbind cu precadere despre „Matilda The Musical”. Acesta mentioneaza scena in care Amanda Thripp este invartita de codite si auzim tipete, dar si cum i se smulge parul din cap, ceea ce vizual si auditiv este mult mai puternic decat scena descrisa in cuvinte de autor.
„Filmul face ca abuzul sa para din ce in ce mai real; este chiar in fata ta, traumatizand copiii si oferind un moment la fel de inconfortabil pentru cei care au suferit abuzuri”, semnaleaza acesta, culminand cu mentiunea ca British Board of Film Classification, autoritatea in domeniu, a considerat filmul „comic violence” – violenta comica.
In 1996, cartea scriitorului britanic Roald Dahl a mai avut o adaptare pentru marele ecran, intr-o productie cu un scenariu scris de Nicholas Kazan si Robin Swicord.
Naratiunea comediei se concentreaza pe Matilda, o fata precoce de 5 ani cu darul telechineziei, care iubeste sa citeasca. Filmul a fost regizat de Danny DeVito, care a avut rol dublu de narator si tatal Matildei Wormwood, iar actrita americana Mara Wilson a interpretat personajul principal. Lungmetrajul este considerat o productie clasica pentru copii din anii ’90, desi nu a fost un succes la data aparitiei in cinematografe, inainte de a deveni un muzical jucat pe scenele din Londra si pe Broadway.
„Matilda the Musical” a fost adaptat de Dennis Kelly, cu muzica si versuri de Tim Minchin si regizat de Matthew Warchus si a avut premiera in West End din Londra pe 24 noiembrie 2011 la Teatrul Cambridge si pe Broadway in data de 11 aprilie 2013 la Teatrul Shubert. Ambele spectacole se joaca inca.