De astazi in cinematografe, Megalopolis, productia spectaculoasa de 120 milioane de dolari autofinantata de Francis Ford Coppola. Cineastul il numeste „filmul facut din inima”, aflat in lucru de peste 40 de ani.
Incepand de astazi, in anumite cinematografe din Romania puteti urmari in avanpremiera MEGALOPOLIS, cea mai ambitioasa si scumpa productie a lui Francis Ford Coppola.
Premiera oficiala va avea loc vineri, 8 noiembrie, la nivel national. Cinefilii sunt invitati sa traiasca o experienta cinematografica descrisa de multi drept cea mai grandioasa creatie a lui Francis Ford Coppola, decorurile, costumele, imaginea, totul este realizat la o scara grandioasa care aminteste de Hollywood-ul de alta data.
Distribuita in Romania de Independenta Film, pelicula l-a avut director de imagine pe romanul Mihai Malaimare Jr, cunoscut pentru colaborarile sale cu mari regizori internationali.
Cu un buget de 120 de milioane de dolari, finantat din resurse proprii, proiectul subliniaza curajul incredibil al cineastului de a spune o poveste dupa propriile reguli.
In ciuda faptului ca este unul dintre cei mai mari cineasti in viata — 5 premii Oscar, 6 Globuri de Aur, 2 Palme D’Or si un BAFTA —, Francis Ford Coppola a avut mari probleme in finantarea proiectului si se estimeaza ca este cel mai scump lungmetraj cu finantare independenta lansat pana acum la Hollywood.
Visul lui Coppola, nascut in anii ’80 si inspirat de Conjuratia lui Catilina, prinde viata intr-un New York contemporan, fascinant si tumultuos. In centrul povestii se afla Cesar Catilina (interpretat de Adam Driver), un arhitect revolutionar si lider carismatic, si primarul Franklyn Cicero (Giancarlo Esposito), conservator si indarjit. Conflictul dintre idealism si status quo devine o scena complexa pentru explorarea puterii si a schimbarii sociale.
„Am reflectat mult timp asupra acestui proiect si am dorit cu adevarat sa scriu aceasta poveste. Am realizat ca America este, in esenta, reincarnarea moderna a Republicii Romane, deoarece parintii fondatori au respins ideea unei monarhii, inspirandu-se in schimb din modelul republican al Romei antice. Este imposibil sa mergi la New York fara sa fii impresionat de influentele arhitecturii romane. De aceea, am dorit sa creez o epopee romana plasata intr-un New York contemporan care oglindeste aceasta mostenire.”, a declarat Coppola.
Filmul, prezentat in premiera mondiala la Festivalul de Film de la Cannes, ii are in distributie pe Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf sau Jon Voight, si colaboratori de top precum Mihai Malaimare Jr. (director de imagine) si Milena Canonero (designer de costume).
Povestea din Megalopolis a fost inspirata foarte vag din lecturile lui Coppola despre Conspiratia Catilinara, care a avut loc in anul 63 i.Hr..
In centrul evenimentului se afla un aristocrat roman popular, Lucius Sergius Catilina, care incerca sa rastoarne Republica Romana. Daca lovitura de stat a lui Catilina ar fi reusit, acesta ar fi inlaturat clasa superioara dominanta si s-ar fi eliberat de datorii pe sine si clasele inferioare.
Primele lecturi ale scenariului scris de Coppola au avut in vara anului 2001 si au participat cei mai cunoscuti actori ai perioadei: Robert De Niro, Paul Newman, Leo DiCaprio, Uma Thurman, James Gandolfini si Russell Crowe. In acelasi an, au fost filmate 30 de ore de material video in oras si in imprejurimi. La scurt timp dupa inceperea pre-productiei, a avut loc tragedia din 11 septembrie, iar lucrarile s-au oprit. Coppola a declarat ca nu se putea gandi sa faca un film despre posibilitatea utopiei in New York cand totul devenise atat de tragic si nesigur.
In anii care au urmat, mai multi dintre actorii care apar in film au participat la ateliere sau lecturi ale scenariului. Jon Voight, Laurence Fishburne si Giancarlo Esposito au citit o versiune timpurie.
„Am citit scenariul acum 23 de ani, poate acum 25 de ani. M-am gandit, ca in cazul scenariilor care sunt atat de impregnate de filozofie, mitologie si istorie, ca trebuie sa il mai citesc o data. Acum ma pot uita la epoca si la toata istoria din jur si inteleg. Este o poveste de spus.”, a declarat Esposito.
Coppola s-a gandit sa abandoneze complet proiectul in 2007, cand nu a putut obtine niciun sprijin pentru dezvoltarea acestuia, dar a simtit ca nu poate lasa povestea in trecut.
„In mintea mea, era inca in incubare. Facusem atat de multe filme diferite in atat de multe stiluri diferite, pentru ca imi place sa fac filme pe care nu stiu cum sa le fac. Pentru ca daca nu stii cum sa le faci, filmul incepe sa iti spuna cum sa il faci. Iar asta este foarte interesant atunci cand asculti.”, a declarat cineastul.
Dupa alte lecturi de scenarii si ateliere de lucru, domnul Coppola a gasit determinarea de a duce la capat proiectul dupa ce a implinit 80 de ani, fiind inspirat si de perioada pandemiei care i-a dat impulsul de a dezvolta complet independent proiectul. Niciun alt regizor nu a finantat de unul singur un proiect de asemenea anvergura pana la el.
In august 2021, era in discutii oficiale cu actorii si incepuse castingul. Multi actori au fost luati in considerare. Unii participasera la lecturi anterioare ale scenariului, precum Shia LaBeouf si Jon Voight. Altii, precum Laurence Fishburne, Giancarlo Esposito, Talia Shire, James Remar si D.B. Sweeney au jucat in filmele anterioare ale lui Coppola. Pentru rolul lui WOW PLATINUM, Coppola dorea o actrita cu un aspect comic, inteligenta si frumoasa, care sa semene cu Jean Harlow sau Myra Loy. Astfel a gasit-o pe Aubrey Plaza. Ulterior l-a convins pe Adam Driver sa joace rolul lui Catilina, dupa ce actorul refuzase initial proiectul.
Pentru a finanta Megalopolis, Coppola a vandut o parte din afacerea sa cu vinuri.
Ulterior, s-a gandit la versiuni economice si eficiente si a ales sa filmeze in Atlanta, Georgia, datorita facilitatilor fiscale generoase oferite de autoritatile locale, facilitatilor de studio de ultima generatie, echipelor locale bine pregatite si abundentei de cladiri clasice care au ajutat la departamentul decoruri.
A fost nevoie sa cumpere si sa renoveze un fost motel Days Inn pentru a gazdui echipa filmului pe o perioada indelungata — s-a filmat intre 7 noiembrie 2022 si 11 martie 2023. A creat inclusiv facilitati pentru repetitii si post-productie, inclusiv camere de editare, studio de inregistrare ADR si o sala de mixaj ATMOS.
Mai jos puteti citi o declaratie pe care Coppola a dedicat-o presei si publicului despre munca si implicarea lui in Megalopolis:
“Semintele pentru Megalopolis au fost plantate cand, copil fiind, am vazut filmul Things to Come al lui H.G. Wells. Acest clasic Korda din anii 1930 vorbeste despre construirea lumii de maine si m-a insotit intotdeauna, mai intai ca baiat pasionat de stiinta si mai tarziu ca regizor.
Nu am lucrat cu adevarat la acest scenariu timp de 40 de ani, asa cum vad adesea scris, ci mai degraba am adunat notite si decupaje pentru un album cu lucruri care mi se pareau interesante pentru un scenariu viitor, sau exemple de caricaturi politice sau diferite subiecte istorice.
Respectandu-i intotdeauna pe autorii originali ai filmelor pe care le-am facut si insistand mereu ca numele lor sa apara deasupra titlului, asa cum s-a intamplat cu Nasul lui Mario Puzo sau cu Dracula al lui Bram Stoker, doar in cazul filmelor The Rain People si The Conversation mi-ar fi fost permis sa am propriul meu nume ca autor original; dar atunci eram prea nesigur pentru a ma prezenta cu atata grandoare. Totusi, la inceputuri, imi amintesc ca odata am luat 130 de pagini albe si am pus pe o pagina de titlu anuntand cu indrazneala “Megalopolis al lui Francis Ford Coppola”, iar sub aceasta, “Toate drumurile duc la Roma”. M-am prefacut ca nu era complet goala, cantarind-o in maini pentru a-mi putea imagina cum ar fi intr-o zi si sa cred ca intr-o zi ar putea exista. Apoi, mai tarziu, odata ce am avut o schita, cred ca am rescris-o de 300 de ori, sperand ca fiecare rescriere o va imbunatati, fie si doar cu o jumatate de procent.
In Megalopolis, nu as fi fost in stare sa o fac fara sa stau, asa cum o fac, pe umerii lui G.B. Shaw, Voltaire, Rousseau, Bentham, Mill, Dickens, Emerson, Thoreau, Fuller, Fournier, Morris, Carlyle, Ruskin, Butler si Wells, toti la un loc; cu Euripide, Thomas More, Moliere, Pirandello, Shakespeare, Beaumarchais, Swift, Kubrick, Murnau, Goethe, Platon, Eschil, Spinoza, Durrell, Ibsen, Abel Gance, Fellini, Visconti, Bergman, Bergson, Hesse, Hitchcock, Kurosawa, Cao Xueqin, Mizoguchi, Tolstoi, McCullough, Moise si profetii.
Primul meu obiectiv este intotdeauna sa fac un film din toata inima, asa ca am inceput sa-mi dau seama ca va fi despre dragoste si loialitate in toate aspectele vietii umane. Megalopolis s-a facut ecoul acestor sentimente, in care iubirea era exprimata intr-o complexitate aproape cristalina, planeta noastra in pericol si familia noastra umana aproape intr-un act de sinucidere, pana a devenit un film foarte optimist, care are incredere in fiinta umana pentru a poseda geniul de a vindeca orice problema pusa in fata noastra.
Eu cred in America. Fondatorii nostri au imprumutat o constitutie, dreptul roman si Senatul pentru guvernul lor revolutionar, fara rege. Istoria americana nu ar fi putut avea loc si nici nu ar fi reusit fara ca invatatura clasica sa o ghideze.
Visul meu este ca Megalopolis sa devina unul dintre filme preferate, vizionate de Revelion, cu publicul discutand dupa aceea nu despre noile diete sau rezolutiile de a nu fuma, ci mai degraba despre aceasta intrebare simpla: „Este societatea in care traim singura care ne sta la dispozitie?”
Va invitam sa vizionati experienta Megalopolis in cinematografele din Romania, incepand cu 8 noiembrie (si de astazi in reteaua Cinema City din Bucuresti). Programul complet al proiectiilor este pe site-ul Independenta Film.