Skip to content

(audio) In premiera, o melodie generata de Inteligenta Artificiala este una dintre cele mai ascultate din Germania. Versurile includ insulte rasiste la adresa imigrantilor.

Artistul Butterbro este acuzat de presa internationala ca incurajeaza curentul extremist anti-imigrant prin noul lui cantec care include insulte rasiale. Mai mult decat atat, este prima melodie generata in intregime cu ajutorul Inteligentei Artificiale care a intrat in Top 50 cele mai ascultate cantece din Germania, in ceea ce ar putea fi o premiera pentru o piata muzicala importanta.

Verknallt in einen Talahon este un cantec de tip parodie care imbina versuri moderne – multe dintre ele bazate pe stereotipuri rasiale despre imigranti – cu muzica pop schlager a anilor ’60.

Piesa se afla pe locul 48 in Germania, a patra cea mai mare piata muzicala din lume. 

La mai putin de o luna de la lansare, piesa are peste 4 milioane de ascultari pe Spotify si a ocupat locul 3 in clasamentul melodiilor virale la nivel mondial ale platformei de streaming.

Creatorul melodiei, Josua Waghubinger, cunoscut sub numele de artist Butterbro, a declarat ca a creat refrenul cantecului introducand propriile versuri in Udio, un instrument generativ de Inteligenta Artificiala care poate genera voci si instrumente din simple indicatii de text.

El a folosit software-ul pentru a adauga un vers dupa ce refrenul a primit un raspuns favorabil pe TikTok, o strategie pe care mizeaza tot mai multi artisti in prezent, testand cantecele inainte de lansare. 

Cantecul a atras atentia presei germane nu numai pentru tehnologia de productie utilizata, ci si pentru continutul sau liric. 

Tradus ca „Indragostit de un Talahon”, cantecul face referire la o versiune germanizata a expresiei arabe „taeal huna”, care inseamna „vino aici”, dar care in prezent este folosita in Germania pentru a descrie intr-un mod negativ grupuri de tineri cu origini imigrante.

Versurile parodiaza povestile de iubire de tipul „fata buna se indragosteste de baiatul rau” din cantecele anilor 1960, cum ar fi „Leader of the Pack” a formatiei Shangri-Las. Iubitul solistei digitale care interpreteaza melodia este descris printr-o serie de stereotipuri rasiste: “poarta o curea Louis, o geanta Gucci si adidasi Air Max” si „miroase ca un intreg magazin de parfumuri”.

Cand iubitul ei se enerveaza, ea se gandeste ca „este dulce ca o baklava” – probabil o incercare de a-l identifica cu cultura turca.

Waghubinger a declarat ca a vrut sa faca un cantec care sa parodieze comportamentul machist fara sa discrimineze pe nimeni. De fapt, scopul lui a fost sa creeze un cantec care sa devina viral pe retelele de socializare, nu s-ar fi asteptat sa ajunga in clasamentele muzicale germane, alaturi de alte cantece obisnuite.

Marie-Luise, editor al sectiunii culturale la cotidianul conservator Die Welt, a declarat ca melodia se afla la limita dintre parodie si discriminare.

„Amestecul dintre cultura tinerilor migranti si conservatorismul schlager german va incanta la fel de multi ascultatori pe cat ii va ofensa”, a spus Goldmann.

In acelasi timp, Felicia Aghaye, jurnalista la revista muzicala Diffus, a numit popularitatea cantecului „dublu problematica”, deoarece „talahon” a fost ferm stabilit ca o insulta in randul tinerilor germani si austrieci impotriva migrantilor.

Aghaye sustine ca „Partidele de dreapta, de exemplu, folosesc acest termen (…) pentru a starni islamofobia si xenofobia”. Tinand cont ca obiectivul declarat al lui Butterbro nu a fost in aceasta directie, cazul ar putea fi clasat drept un nou exemplu in care intentia artistului si reactia publicului pot fi divergente.

Cu toate acestea, succesul lui Butterbro pune intrebari despre pericolele pe care le ridica Inteligenta Artificiala dar si rolul pe care il are alaturi de opere artistice traditionale. Mai jos puteti citi mai multe pe aceasta tema, este un subiect discutat tot mai des in industria muzicala si nu numai.

Citește în continuare