O pictura incompleta a lui Michelangelo a fost finalizata cu ajutorul unei aplicatii pe telefonul mobil si expusa la National Gallery din Londra. Gestul ridica intrebari legate de viitorul artei traditionale si drepturile de autor asupra unor capodopere importante.
Una dintre cele mai misterioase lucrari ale lui Michelangelo a fost finalizata recent cu ajutorul unui artist pop-art si al inteligentei artificiale. Pictura intitulata “Madona din Manchester” a fost completata in format digital de Philip Colbert, noua versiune fiind expusa in National Gallery din Londra, langa original.
„Madona din Manchester” o infatiseaza pe Fecioara Maria asezata pe o stanca, cu o carte in mana si cu doi baieti la picioarele ei, Iisus si Ioan Botezatorul.
La dreapta fecioarei sunt reprezentati doi ingeri, iar in stanga ei se pot vedea contururile altor doi, desi aceste figuri sunt incomplete. De asemenea, parti din mantia neagra a Mariei nu au fost completate. Nu se stie de ce geniul renascentist nu a finalizat niciodata lucrarea, care dateaza din jurul anului 1494, cu sapte decenii inainte de moartea sa in 1564.
Ideea de a finaliza capodopera michelangeolesca — pentru ca desi nu este finisata, istoricii o privesc si o analizeaza precum una din capodoperele realizate de celebrul artist italian — a venit din partea brandului OnePlus, cunoscut in industria producatorilor de electronice. L-au angajat pe artistul multimedia Philip Colbert sa finalizeze in stil propriu, modern si actual lucrarea lui Michelangelo.
Astfel de initiative nu sunt tocmai surprinzatoare, oricine detine un smartphone isi poate instala aplicatii bazate pe Inteligenta Artificiala care sa lucreze in locul artistilor, pe baza unor algoritmi. In schimb, ce este uimitor este faptul ca rezultatul lui Colbert a fost expus aproape ca un egal al picturii lui Michelangelo in National Gallery, una dintre cele mai prestigioase institutii culturale din lume.
Colbert nu a modificat lucrarea lui Michelangelo, in schimb a “finalizat-o” in forma digitala folosind noul telefon pliabil cu Android OnePlus Open.
Timp de cateva ore, cu ajutorul unui gadget, Colbert a proiectat noua versiune a lucrarii langa original, validand creatia lui in stil pop-art (cu o estetica aproape de kitsch). O astfel de initiativa intra in categoria unor evenimente sponsorizate de producatorul chinez de electronice, este o modalitate prin care prestigioasa institutie culturala britanica incearca sa obtina fonduri pentru a ingriji si expune una dintre cele mai impresionante colectii de arta din lume.
Insa exista ingrijorari pe marginea modului in care drepturile de autor ale picturii au fost cedate pentru a fi imprumutate de catre Colbert si OnePlus, noua versiune fiind expusa aproape ca un egal al originalului.
Versiunea lui Michelangelo a fascinat tocmai prin faptul ca o mare parte din panza a ramas incompleta, fundalul si unele dintre figurile din jur fiind lasate in diferite grade de schite si subpictura.
Colbert a avut grija sa nu modifice deloc figurile de inspiratie biblica dar a inlocuit cei doi ingeri nefinisati cu avataruri robotice, purtand casti futuriste, cu fire care se intrezaresc din membrele lor metalice.
Pe umerii si capetele lor se afla homari rosii stralucitori, creatura marina fiind alter-ego-ul lui Colbert si unul dintre personajele sale emblematice. Intr-un interviu acordat in 2018 pentru Forbes, artistul si-a rezumat estetica ca fiind un „un fel de lume hiper-pop a homarilor din desene animate”.
In estetica moderna a lui Colbert apar emojiuri, inclusiv un chip cu inimoare in loc de ochi sau o fata plangatoare, inadecvate pentru o imagine renascentista care a devenit iconica in istoria artei.
Artistul de origine scotiana a explicat ca ii place sa estompeze granitele dintre realitate si fantezie: “Imi place sa cred ca Michelangelo ar fi incantat de omagiul meu adus capodoperei sale si ca ar purtat intr-o scurta calatorie daca s-ar uita la ea.”
Pentru a finisa pictura, Colbert a utilizat un ecran triplu divizat prin care a vizualizat simultan originalul Madonnei din Manchester, lucrarea sa in curs de executie si notitele sale. Astfel, el atrage atentia asupra convergentei tot mai mari dintre arta si tehnologie si a modului in care arta traditionala, desi va ramane expusa pe perete in versiunea ei traditionala, va primi noi sensuri si va fi modificata in mediul digital fara a tine cont de intentia originala a artistului, fie el si geniul Michelangelo.
Totodata, evolutia tehnologiei a permis in ultimii ani specialistilor sa descopere secrete ascunse ale artei care dateaza de secole.
Recent, de exemplu, tehnicile de imagistica digitala au indepartat valurile cenzurii de pe primul portret nud frontal realizat vreodata de o femeie, permitand spectatorilor sa il vada asa cum a vrut initial artistul. Iar razele X au ajutat la dezvaluirea unor noi informatii despre modul in care Leonardo daVinci a pictat „Mona Lisa”. Mai multe puteti citi mai jos.