Sub Mona Lisa a fost descoperit un alt desen realizat de Da Vinci. Cercetarile au durat 14 ani si a fost folosita o tehnica revolutionara.
Unul dintre cele mai captivante portrete din istorie a devenit si mai fascinant printr-o noua descoperire stiintifica realizata la cererea Muzeului Luvru. Totul a inceput in urma cu 14 ani cand un om de stiinta care a patentat o tehnologie revolutionara de analiza digitala a inceput sa studieze tabloul pictat de Leonardo da Vinci la inceputul secolului al XVI-lea.
„Mona Lisa” a fost studiat cu o camera multispectrala de rezolutie inalta care foloseste Tehnologia Lumiere. A fost descoperit un alt desen sub portretul Giocondei.
Tehnic folosita a dezvaluit urme de „spolvero”, un proces de transfer al unui desen de pe hartie pe panza prin gauri mici realizate pe marginile tabloului si aplicarea unui strat de praf de carbune. Astfel, sub Mona Lisa a fost descoperit o schita preparatoare.
Camera multispectrala utilizata in acest proces a produs imagini la o rezolutie foarte mare prin 13 filtre dintre care 3 infrarosii cu semnal de zgomot si rezolutie spatiala optima. Imaginile au fost procesate prin metoda L.A.M. (layer amplification method) care amplifica semnalele slabe ascunse sub straturile superioare. Mai jos puteti observa schita si rezultatele filtrelor marcate prin culori diferite.
Din procesul tehnic complex au rezultat 1.650 de imagini care au fost analizate pentru a dezvalui schita creata de Da Vinci sub portretul Mona Lisei. Este prima descoperire de acest gen din tabloul expus in Luvru.
Descoperirile au fost publicate de Pascal Cotte in „Journal of Cultural Heritage”. Cotte este inventatorul camerei revolutionare prin care pot fi deslusite misterele tablourilor.
Cercetarile lui au mai scos la iveala un detaliu nevazut pana acum. Deasupra capului Mona Lisei este o agrafa sau o coronita, un detaliu care nu era specific stilului de pictura din Florenta din vremurile respective. Cotte a declarat pentru ziarul Express din Marea Britanie ca folosirea agrafei sugereaza faptul ca tabloul nu era portretul unei femei ci o lucrare alegorica, reprezentarea unei femei ireale, a unei zeite sau a unui personaj mitic.
Concluzia specialistilor a fost ca este posibil sa existe alte schite si desene ale Mona Lisei in care subiectul lui Da Vinci are o alta pozitie si haine croite diferit. Acestia au adauga ca schita aflata sub „Mona Lisa” ar fi putut fi folosita pentru a crea alte copii ale tabloului, precum cea existenta in Muzeul Prado din Madrid.
Misterele Mona Lisei continua sa fascineze iar Jodie Foster va regiza filmul despre furtul tabloului din 1911: