Muzeul Luvru si Grand Palais vor deschide cea mai mare expozitie imersiva dedicata picturii „Mona Lisa”, cel mai cunoscut portret din istoria umanitatii.
Muzeul Luvru va realiza in parteneriat cu Grand Palais prima expozitie imersiva dedicata portretului Mona Lisa a lui Leonardo da Vinci. Cele doua institutii culturale pariziene s-au aliat pentru a aduce celebra opera in Marsilia intr-un format digital imersiv care sa ofere publicului o noua perspectiva asupra Giocondei.
„La Joconde” se va deschide publicului larg in martie intr-o experienta unica si va fi gazduita intr-una dintre cele mai frumoase cladiri istorice din Marsilia.
Experienta imersiva Mona Lista, intitulata oficial ”La Joconde” dupa titlul frantuzesc al operei, va fi deschisa pe 10 martie la Palais de la Bourse din Marsilia, unul dintre cele mai frumoase palate neoclasice de secol XIX. Expozitia va avea o scenografie semnata de Sylvain Roca si fi supravegheata de catre Vincent Delieuvin, curatorul principal al picturilor de la Luvru, desemnat consilier stiintific in acest context.
Expozitia va ajuta privitorii sa inteleaga mai bine esenta geniului creator a lui Leonardo da Vinci si a fost gandita ca o experienta interactiva unica si sezoriala care va dezvalui publicului caracteristicile care i-au adus faima si misterul care inconjoara astazi opera de arta. In cadrul experientei, va fi expus si portretul scanat la rezolutie mare si expus la dimensiuni impresionante, pentru a surpinde fiecare detaliu.
Proiectul expozitional va fi compus din mai multe parti care vor acoperi teme care vor pune in valoare istoria de 500 de ani a celui mai cunoscut portret din istoria umanitatii.
Cele 6 parti ale experientei vor cuprinde teme precum caracterul iconic al portretului, influenta asupra altor lucrari, tehnica pe care Leonardo a folosit-o in crearea operei, o componenta biografica a vietii artistului italian si povestea spectaculoasa a jafului din 1911 despre care puteti citi mai jos.
Biletele vor costa 14,5 euro la fata locului si 11 euro pentru vizitatorii care cumpara biletele in avans, fiind acelasi pret pe care publicul il plateste la Luvru pentru a vedea portretul original.
Expozitia care va fi deschisa pana pe 21 august 2022 este rezultatului noului trend de experiente imersive pe care Grand Palais il urmareste de cativa ani si pe care doreste sa-l implementeze in cadrul programului expozitional.
Grand Palais isi propune sa aduca experiente vizuale similare in mai multe spatii din jurul lumii. Evenimentele de acest gen au inceput sa fie din ce in ce mai cautate in ultimii ani datorita impactului avut de experienta ”Immersive Van Gogh”. Ideea a fost preluata in diverse contexte, din ce in ce mai multe opere de arta au fost animate digital si incluse in astfel de expozitii care reprezinta o reteta de succes.
Echipa Grand Palais a fost convinsa popularitatea experientelor imersive, astfel ca spatiul institutiei va include o sala special dedicata expozitiilor multimedia de acest tip in viitorul apropiat: ”Grand Palais Immersif”.
Complexul muzeal a fost inchis la inceputul anului 2021 pentru a demara lucrarile de renovare care sunt planificate pana in 2024 si vor fi finalizate in timp pentru Jocurile Olimpice de la Paris. Desi cladirea principala este inchisa, muzeul a deschis un spatiu temporar, Grand Palais Éphémère, in valoare de 40 de milioane de euro, unde gazduieste spectacole si expozitii in continuare.
In 2020, sub Mona Lisa a fost descoperit un alt desen realizat de Da Vinci. Cercetarile au durat 14 ani si a fost folosita o tehnica revolutionara.
Tabloul „Mona Lisa” a fost studiat cu o camera multispectrala de rezolutie inalta care foloseste Tehnologia Lumiere. A fost descoperit un alt desen sub portret, din procesul tehnic complex au rezultat 1.650 de imagini care au fost analizate pentru a dezvalui schita creata de Da Vinci.
Descoperirile au fost publicate de Pascal Cotte in „Journal of Cultural Heritage”. Cotte este inventatorul camerei revolutionare prin care pot fi deslusite misterele tablourilor.
Cercetarile au mai scos la iveala un detaliu nevazut pana acum. Deasupra capului Mona Lisei este o agrafa sau o coronita, un detaliu care nu era specific stilului de pictura din Florenta din vremurile respective. Cotte a declarat pentru ziarul Express din Marea Britanie ca folosirea agrafei sugereaza faptul ca tabloul nu era portretul unei femei ci o lucrare alegorica, reprezentarea unei femei ireale, a unei zeite sau a unui personaj mitic.