Muzica in pandemie la Berlin: Orchestra Simfonica canta in autobuze, pe o pluta pe rau sau in baloane deasupra orasului. Opera are spectacol in parcare
In perioada in care salile de concerte si institutiile culturale sunt inchise, Orchestra Simfonica din Berlin a initiati o serie de concerte in spatiul public pentru a exprima convingerea ca experienta muzicii live nu este un lux, ci implinirea unei nevoi umane existentiale.
Muzicienii au calatorit prin Berlin pe un autobuz, au cantat pe o pluta pe raul Spree si au fost in aer, intr-un balon cu aer cald. Astfel, pe uscat, pe apa si in aer ansamblurile de muzica de camera ale Operei Simfonice au fost auzite in tot Berlinul, in apropierea institutiilor sociale, in locuri publice si de-a lungul cailor navigabile.
Sambata, 30 mai, muzicienii au vizitat institutiile sociale si locurile publice care au putut fi vazute de la ferestre in cartierele Charlottenburg, Wilmersdorf, Schöneberg si Mitte, pe un autobuz si au zburat cu un balon cu aer cald.
Duminica, 31 mai, pluta Anarche cu membrii orchestrei a plecat din golful Rummelsburg, pentru a le oferi o bucurie oamenilor in carucioare aflati de-a lungul Parcului Treptower si in cele din urma, marti, 2 iunie, un ansamblu de alama al Orchestrei simfonice a cantat la bordul unui balon cu aer cald deaspura Berlinului.
Campania “Berlinul are nevoie de muzica” atrage atentia asupra situatiei actuale a muzicienilor freelanceri, a tehnicienilor de sunet, a tehnicienilor de lumini si a asistentilor de evenimente si sa solicite in mod specific donatii pentru fondul de ajutor de urgenta al Fundatiei Germane Orchestra si fondul de solidaritate #handforahand. Odata cu calatoria cu barca din 31 mai, participantii au sustinut, de asemenea, preocuparile manifestarii #kulturretten.
Opera din Berlin anunta pentru 12 iunie, noua productie Das Rheingold (Aurul Rinului), prima parte din din teatrologia “Inelul Nibelungilor” al lui Richard Wagner care se va desfasura in parcarea operei pentru 200 de spectatori.
Aceasta este o versiune de camera, de 90 de minute, realizata de compozitorul britanic Jonathan Dove. Va implica 22 de muzicieni si 12 cantareti dirijati de directorul muzical Donald Runnicles.
Adaptarea primei parti din “Inelul Nibelungilor” (principala drama muzicala a compozitorului Richard Wagner, care a scris si libretul) este facuta de Graham Vick si Jonathan Dove, orchestrarea apartine lui Jonathan Dove, iar aranajmentul Companiei de Opera Birmingham.
“In timp ce respectam normele actuale de distanta si de igiena, am dori sa facem primul pas catre reluarea programului. Parcarea a mai fost folosita cu succes in 2014 cu productia scenica a lui Iannis Xenakis in “Oresteia”, anunta organizatorii.
Spectacolele urmeaza un concept “platesti ce vrei”, ceea ce inseamna ca vizitatorii sunt invitati sa rezerve unul sau doua locuri online, la telefon sau la casierie, pentru o taxa de protectie de 5,00 eur. Donatiile vor fi solicitate si dupa eveniment, iar biletele pot fi rezervate incepand de vineri, 5 iunie de la ora la 12.
Numit de presa britanica o “minune” si un “maestru al replicarii”, britanicul Jonathan Dove a compus lucrarea intitulata “The Ring Saga” in 1990 avand la baza “Inelul Nibelungilor”
Scopul a fost de a face performanta teatrologia lui Wagner pentru locatii si festivaluri mai mici. Versiunea cu durata de 10 ore si cu o orchestra de 18 muzicieni a facut furori in lume.
Amanarea lansarii provocata de corona virus, recent pusa in scena de Stefan Herheim, a dat ocazia Operei din Berlin sa prezinte prima parte a adapatarii facute de Dove intr-o configuratie de jumatate de scena. Desi dureaza doar 90 de minute, este impresionant de dramatica si reda cu fidelitate intensitatea si claritatea partiturii lui Wagner.
Jonathan Dove s-a nascut in 1959 si este unul dintre cei mai de success compozitori ai generatiei sale. Pe langa operele corului, instrumentale si orchestrale, el a compus peste 20 de opere, dintre care “Flight” (1998, opera in 3 acte, Glyndebourne Opera) si cea pentru copii, “Pinocchio” (2007, opera in 2 acte).