La Saptamana Modei de la New York a avut loc prima defilare a unei colectii create pentru persoanele cu dizabilitati. Modelele au fost persoane cu atrofie musculara spinala.
Industria modei in general si evenimentele de tip „Saptamana Modei” in mod specific sunt recunoscute pentru o abordare exclusivista, care prioritizeaza anumite criterii superficiale. Insa intr-o lume aflata in rapida schimbare, New York Fashion Week incepe sa se adapteze la nevoile umane actuale. Zilele trecute a avut loc o defilare de moda dedicata persoanelor cu dizabilitati in care modelele au fost persoane care sufera de diferite forme de atrofie musculara spinala.
Treptat, industria modei arata ca poate da dovada de incluziune si se poate transforma pentru a tine cont de accesibilitate, inainte de toate. Dupa ce in ultimii ani au aparut colectii si campanii de moda dedicate oamenilor de orice dimensiune sau forma sau bijuterii pentru persoane cu deficiente de auz, urmatorul teritoriu pe care moda incearca sa il cucereasca este prioritizarea oamenilor cu dizabilitati.
Defilarea de la New York Fashion Week a fost organizata de Open Style Lab, un ONG care lupta pentru a face moda disponibila pentru toata lumea, indiferent de abilitatile cognitive sau fizice.
A fost primul show de moda de acest tip, fiind intitulat „Double Take” si pus in scena cu ajutorul comunitatii AMS (atrofie musculara spinala).
Starurile prezentarii au fost 15 modele cu dizabilitati, inclusiv YouTuber-ii Shane si Hannah Burcaw si compozitorul James Ian. Fiecare dintre ei a defilat pe podium in piese vestimentare inovatoare, creata in parteneriat cu Genentech, o companie de biotehnologie care a adaptat fiecare tinuta la nevoile individuale ale fiecarui model
AMS este o boala neuromusculara rara, progresiva, care afecteaza celulele nervoase din maduva spinarii, ceea ce poate duce la slabiciune muscular care afecteaza functiile fizice necesare zilnic, cum ar fi mersul, respiratie si imbracarea.
Cei care traiesc cu atrofie musculara spinala nu au acelasi tip de mobilitate, dexteritate si putere fizica pe care o au majoritatea oamenilor. Pentru ei, hainele cu anumite inchizatori, fermoare si anumite siluete sunt inaccesibile iar pe piata retailerilor exista foarte putini branduri care creeaza haine personalizabile la preturi decente.
De aceea, pasul facut de New York Fashion Week nu marcheaza neaparat o schimbare majora pentru cei care sufera de AMS dar faptul ca un eveniment de asemenea anvergura – care stabileste tendintele la nivel mondial – promoveaza incluziunea, este o miscare incurajatoare pentru a trai intr-o lume mai accesibila tuturor cetatenilor.
Recent, branduri precum Savage x Fenty si Tommy Hilfiger au facut pasi in aceeasi directie prin includerea unor modele cu dizabilitati in campaniile lor de promovare.