Skip to content

Nike a lansat prima colectie de CryptoKicks, incaltaminte digitala. Pot fi „purtati” in Metaverse, o lume virtuala care incearca sa aduca la realitate ideile din „Matrix”.

Pentru ca se vorbeste tot mai mult de „Metaverse”, Nike s-a alaturat tendintelor si a lansat prima colectie de pantofi digitali. Desi o numeste „incaltaminte virtuala”, in esenta nu poate fi aplicat intocmai sensul termenului de „incaltaminte” deoarece nu pot fi purtati in realitate si exista numai pe internet.

Recent, majoritatea companiilor mari la nivel international – de la Heineken la Carrefour, Gucci, Hyundai sau companii bancare – au anuntat ca vor lansa versiuni ale brandurilor in Metaverse. Momentan nu a fost anuntat niciun astfel de proiect al unei mari companii din Romania. 

Pentru a intelege conceptul de Metaverse, este o incercare de a combina viata fizica si cea digitala intr-un spatiu virtual care ar putea utiliza Realitatea Virtuala, Augmentata si Inteligenta Artificiala pentru a transpune viata reala in online si invers. Momentan nu se cunosc exact modurile in care va fi realizata tranzitia dintre cele 2 lumi dar Apple, Microsoft, Nvidia si alti giganti din domeniul IT au investit sute de milioane de dolari pentru a gasi solutii in aceasta directie. Mai multe despre acest concept dar si despre NFT-uri puteti citi mai jos.

Nike a cumparat recent compania RTFKT, un atelier de pantofi virtuali prin care va produce incaltaminte disponibila numai in spatiul digital, pantofi ce vor putea fi purtati de personaje din jocuri, avatare sau diverse versiuni de prezente digitale ale oamenilor.

Proiectul a fost lansat intr-o faza incipienta in luna februarie cand Nike a anuntat parteneriatul cu RTFKT si a dezvaluit MNLTH, un NFT cu un cub imprimat cu logourile celor 2 companii. Lansarea a avut loc sub forma unui joc prin care fanii celor 2 branduri au fost provocati sa completeze diferite quest-uri pe Twitter si Discord pentru a descoperi ce se afla in interior.

Zilele trecute a fost anuntat ce se afla in interiorul cubului respectiv: primii „CryptoKicks” care vin la pachet cu diferite skin-uri si un al doilea cub digital MNLTH din care vor fi „despachetate” noi produse in perioada urmatoare.

Prima colectie digitala Nike este creata pe modelul Nike Dunk care poate fi personalizat cu diferite skinuri, asemenea unui personaj dintr-un joc caruia i se poate schimba infatisarea.

De la inceputul pandemiei, in lumea IT si a artelor se vorbeste aproape constant despre NFT, o multime de artisti au colaborat cu specialisti in design grafic pentru a crea versiuni NFT, digitale si unice ale unor proiecte cunoscute deja in spatiul fizic. In cazul RTFKT, o colectie lansata in luna februarie in colaboare cu artistul Takashi Murakami s-a vandut cu peste 1 milion de dolari.

Momentan, prima colectie de CryptoKicks de la Nike este exclusivista, fiind disponibila celor care au obtinut cutia MNLTH lansata in luna februarie. A putut fi descarcata gratuit prin intermediul Clone-X, un proiect pe care RTFKT l-a creat cu Takashi Murakami in luna noiembrie. 

Fiecare dintre cei care detin in acest moment versiunile digitale Nike au optiunea sa le vanda pentru criptomonede sau sa le pastreze drept obiecte digitale colectionabile. 

Pentru inceput, sunt disponibile 8 skin-uri pentru colectia Nike-RTFKT, una dintre ele fiind creata de Murakami. In curand, acestea vor putea fi utilizate pentru a personaliza figurile din jocurile video, urmand sa fie lansate si alte modele in viitorul apropiat.

Aflata in competitie cu Adidas, compania Nike a patentat CryptoKicks inca din 2019, pantofii digitali fiind inregistrati in SUA drept „incaltaminte virtuala, fiecare pereche avand un cod unic”. 

Dosarul marcii inregistrate de Nike pentru CryptoKicks a fost publicat zilele trecute si ofera cateva idei despre ce planuieste sa lanseze in viitor. In primul rand, este vorba de software pentru computer care poate fi descarcat si utilizat drept criptomoneda intr-un portofel digital.

Ulterior, vor fi lansate servicii pentru un marketplace pentru monezi si posesii digitale, servicii care genereaza monezi digitale sau tokeni pentru comunitatile online, un buletin electronic, bloguri cu elementele cripto-colectionabile, quest-uri online si o tehnologie care permite membrilor sa primeasca cripto-obiecte.

Un exemplu devenit faimos de metaverse din lumea modei care a fost prezentat si pe Urban.ro este rochia „invizibila” sau digitala care a fost vanduta cu 9.500 de dolari.

Kerry Murphy, fondatorul „The Fabricant”, prima casa de moda digitala, crede ca aceste obiceiuri de a avea diferite posesii in mediul digital exista de ceva vreme in randul tinerilor pasionati de jocuri pe computer.  

In ultimii 2 ani, Adidas, Puma si Tommy Hilfiger au inceput sa dezvolte propriile tinute digitale pe care gamerii le pot cumpara pentru jocurile preferate – cel mai popular fiind Fortnite. Amprenta digitala a fiecaruia este denumita „avatar” si, similar personajelor din filmul lui David Cameron, fiecare om are un corespondent digital care are propria casa, masina, haine si aspect exterior.

In ultimele luni, NFT-urile au devenit tot mai populare iar o piata digitala a vandut, in luna februarie, 600 de perechi de pantofi sport digitali in numai 7 minute, vanzare care a generat un venit de 3,1 milioane de dolari. 

Mai jos veti gasi alte exemple din lumea artei si explicatii despre cum functioneaza tranzactiile NFT.

Citește în continuare