Nona Serbanescu expune la Galeria Senat in seria Politici ale non-actiunii: „Daca nu actionezi intr-o situatie injusta, devii partas la ea”
Joi, 6 mai, la Galeria Senat din Bucuresti are loc deschiderea expozitiei „Depozitul 12”, prima din seria „Politici ale non-actiunii”. Lucrarile expuse urmeaza un demers individual al artistei Nona Serbanescu realizat in colaborare cu Eugen Radescu in calitate de curator.
Expozitia care va putea fi vizitata pana pe 15 mai 2021urmareste un fir cronologic, dedicand 7 lucrari-instalatii unor evenimente tragice care au marcat istoria anului 2020, incepand chiar cu debutul pandemiei la finalul anului 2019 in Wuhan, China.
Alaturi de curatorul Eugen Radescu, artista Nona Serbanescu si-a sistematizat demersul in functie de metodologia documentarii si de arealul geografic vizat: prima expozitie din serie, Depozitul 12, contine lucrari despre situatii de abuz despre care a aflat prin intermediul presei si care se refera la cazuri din toata lumea, iar o a doua expozitie, intitulata „Nu vorbim despre sclavie moderna”, aflata in lucru, va prezenta povesti legate de munca si abuzuri la adresa cetatenilor romani, pe care artista i-a intervievat personal.
Depozitul 12 exploreaza multiple medii de expresie, subordonate mesajului politic filtrat subiectiv-personal intr-o cheie empatica. Sunt tratate blocajul transportului in comun din India (martie 2020), moartea unei femei rome in Macedonia de Nord in urma discriminarii (martie 2020), asasinarea lui George Floyd in Minneapolis, USA (mai 2020), asasinarea lui Eyad al-Hallaq in Ierusalimul de Est, Israel (mai 2020). Ultima lucrare este realizata in memoria victimelor exploziei din Beirut (august 2020), Depozitul 12 (Warehouse 12) fiind hangarul din port, unde a explodat uriasa cantitate de azotat de amoniu care a ras de pe fata pamantului o buna parte a Beirutului.
„Autoritatea si puterea deriva din amenintare si uz de violenta. In sens universal, omenirea cheltuie mai mult timp si resurse in scopuri violente si in amenintarea cu sanctiunea folosirii armelor de distrugere in masa, respectiv de distrugere a Planetei, decat aloca in vederea ocrotirii vietii sau a calitatii vietii”, afirma Eugen Radescu, curatorul expozitiei.
Nascuta in 1982, Nona Serbanescu a terminat pictura la Bucuresti in 2004. O preocupa subiectele sociale si sau politice precum echitatea sociala.
In 2020 participa la expozitiile Sororitatii Locomotive si la scrierea scenariului spectacolului „Infinit Pozitiv” pentru care realizeaza si scenografia. In 2019 curatoriaza si participa la expozitia „1977-1987” (ARTHUB) si ca autoare la Ex Cathedra Masculum (ALERT studio) in cadrul programului „Perspectivele si anatomia artei la feminin”. Este co-curatoare a editiei Bucharest Art Week din 2017 cu tema „Corespondenta de razboi” in legatura cu situatia din Siria, documenteaza si scrie pentru spectacolul „Bambina, regina florilor” pentru care realizeaza si scenografia. In 2016 realizeaza performance-ul „Scrisori pentru Alep” la Galeria de Arta Simeza din Bucuresti in cadrul programului „Arta la fereastra”. Este presedinta Asociatiei pentru Promovarea Artelor Contemporane, coordonatoarea centrului cultural ARTHUB Bucharest, initiatoarea Sororitatii Locomotive.
Expozitia este accesibilizata pentru persoane slab vazatoare sau nevazatoare, o mare parte din continut fiind adaptata in acest scop. De asemenea, accesul in spatiul expozitional se poate face si cu scaunul rulant. Pentru evitarea aglomeratiei, vernisajul este programat pe 6 mai in intervalul 16:00 – 20:00, iar vizitarea expozitiei se va face cu respectarea masurilor de distantare sociala impuse de situatia pandemica.
Expozitia poate fi vizitata zilnic in intervalul 14:00-18:00 pana pe 15 mai 2021, inclusiv la Galeria Senat aflata la Combinatul Fondului Plastic de pe strada Baiculesti, nr.29 din Bucuresti.