Oana Stefanescu si Anda Saltelechi sunt fata in fata in “Persona” regizat de Radu Nica la Teatrul Odeon
Cu premiera la finalul anului 2019, spectacolul “Persona” dupa scenariul lui Ingmar Bergman se vede si in aceasta stagiune pe scena Teatrului Odeon.
In 1966 a avut loc premiera filmului omonim, in care autorul semneaza si regia, cu Bibi Andersson si Liv Ullmann in rolurile principale. Despre acesta s-a scris cel mai mult si este considerat apogeul sau cinematografic, considerat de catre numerosi critici unul dintre cele mai importante filme realizate vreodata.
Persona deriva din cuvantul latin care desemenaza masca purtata de actori, in antichitate. Se refera la fata pe care o adopta un individ in confruntarea cu lumea
Carl Gustav Jung (medic, psiholog si psihiatru elvetian, fondatorul psihologiei analitice) concepe “persona” ca pe un arhetip, ca o prezenta in orice societate, care se poate referi la identitatea sexuala, la un anumit stadiu al dezvoltarii umane, a unui anumit statut social sau la trasaturile psihice induse de o anumita profesie.
Specatcolul de la Teatrul Odeon trateaza relatia dintre doua femei, Elisabet (Oana Stefanescu), o actrita care inregistrase numeroase succese anterioare unui spectacol al piesei “Electra”, in timpul careia devine muta, si Alma (Anda Saltelechi) – care semnifica suflet in spaniola si portugheza – sora medicala desemnata ingrijirii conditiei sale. De asemenea, vorbeste despre lipsa realitatii substantiale a sorei medicale: persona este o simpla fatada, un fenomen care asigura comunicarea, convietuirea si colaborarea dintre ele.
Cele doua femei isi preiau rolurile intr-o situatie atipica: una vorbeste, cealalta asculta. Alma gaseste in Elisabet un partener de discutie ideal, ii povesteste despre dorintele si planurile ei de viata si considera ca a descoperit asemanari intre ea si pacienta sa
In decorul sugestiv care poarta semnatura lui Tudor Prodan – o camera de spital in care se gasesc oglinzi care deformeaza realitatea si apoi casa de la malul marii – reprezentata simbolic printr-o piscina, peluza si o masa – se desfasoara drama interioara a celor doua protagoniste. Aceasta este transmisa prin insertiile video care fac legatura cu realitatea imediata, in care Alma este oglinda deformatoare a lui Elisabet si invers.
Regizorul abordeaza teme actuale precum identitatea sexuala si criza maternitatii redefinite din perspectiva inceputului de secol XXI, intr-un spectacol percutant si modern
Protagonistii surpind prin interpretare: Oana Stefanescu in rolul Elisabet transmite foarte mult prin tacere. Conform diagnozei medicului nu-I lipseste nimic si totusi exista motive care au condus-o la aceasta situatie. Prezenta sa este magnetica si atrage atentia in orice punct al scenei. Cu gesturi marunte ea comenteaza expresiv toate situatiile, iar atunci cand vorbeste reuseste sa concentreze toata drama sa in putine cuvinte.
Anda Saltelechi, in rolul Almei, duce greutatea reprezentatiei. Isi dozeaza foarte bine emotiile in tot discrursul, este coerenta si responsabila pe toata durata spectacolului. Aparitiile celorlalti doi protagonisti, Alexandru Papadopol (Dl. Vogler) si Irina Bugarin (in rolul doctoritei) sunt bine punctate si echilibreaza spectacolul.
Unul din filmele de referinta, considerat de autor insusi capodopera a sa, este adaptat teatrului si este interpretat intr-o cheie contemporana in productia Odeonului bucurestean.
In 2018, la 100 de ani de la nasterea lui Ingmar Bergman (1918-2007), Festivalul International de Film Transilvania a organizat, cu sprijinul Ambasadei Suediei in Romania, o ampla retrospectiva dedicata legendarului regizor si scenarist suedez.
Spectacolul se poate vedea in 28 februarie, ora 19.30, Sala Studio
“Persona” de Ingmar Bergman
Regia: Radu Nica
Distributia: Oana Stefanescu, Anda Saltelechi, Irina Bugarin si Alexandru Papadopol
Durata: 1h 25min (fara pauza)
Bilete: aici