Skip to content

ONB readuce pe scena montarea lui Andrei Serban, “Lucia di Lammermoor”. Spectacolul a avut premiera in 2017, iar reluarea acestuia are loc pe 12-13 ianuarie 2022

Opera „Lucia di Lammermoor” de Gaetano Donizetti, in regia lui Andrei Serban, revine pe scena Operei Nationale Bucuresti, dupa o pauza de patru ani. Spectacolul a fost montat de regizor anterior si la Opera din Chicago si la Opéra Bastille din Paris, iar montarea de la Bucuresti din 2017 a avut loc in perioada de interimat a lui Beatrice Rancea. La premiera, regizorul a optat pentru o distributie internationala, unde invitati au fost Venera Protasova (Rusia), Ramon Vargas (Mexic), Valdis Janson (Letonia), Ramaz Chikviladze (Georgia – debut), Andrei Lazar, Sorana Negrea (debut) si Valentin Racoveanu.

La momentul premierei, Andrei Serban mentiona ca „Lucia poate sa provoace pasiune, revolta, tristete, bucurie, furie, dar in acelasi timp am vrut sa evoc senzatia ca idealul, nu e pentru viitor, ci pentru acum, ca sa simtim in teatru ce inseamna sa fii suta la suta uman”.

Pentru Andrei Serban, Lucia joaca un rol special, fiind unul dintre spectacolele pe care le-a montat de-a lungul timpului in mai multe locuri din lume, fiind aplaudat si criticat deopotriva.

„Poate din toate spectacolele mele de opera, Lucia a fost cel mai controversat. Evolutia oricarei montari care rupe traditia e menita sa infrunte tot felul de furtuni”, spunea Andrei Serban. „Spectatorii „specialisti” de opera sunt in majoritate destul de conservatori, caci admira traditia si accepta doar ce e cunoscut, sau mai bine zis ce vor ei sa recunoasca, dar refuza de la inceput ce e diferit. Poti sa-i surprinzi, dar surpriza trebuie sa fie una relativa, le trebuie mult timp ca sa se obisnuiasca. Pe drept cuvant spunea Nietzsche ca „alegem din obisnuita si comoditate sa ne placa doar ceva cu care suntem familiari.” Nu suntem liberi, dar suntem comozi. Doar ca la Bayreuth, la fel si la Bastille, toate reluarile care au urmat au schimbat treptat atitudinea publicului”, explica celebrul regizor la momentul premierei bucurestene a Luciei di Lammermoor.

Cele doua reprezentatii ale spectacolului sunt programate pe 12 si 13 ianuarie 2022, incepand cu ora 18:30, orchestra, corul si ansamblul de balet ale Operei Nationale Bucuresti evoluand sub bagheta dirijorului Iurie Florea. Decorul este semnat de Octavian Neculai si costumele de Lia Mantoc.

Distributia actuala sunt Veronica Anusca / Cristina Maria Oltean (Lucia Ashton:); Adrian Marcan / Alexandru Constantin (Lord Enrico Ashton); Florin Guzga – invitat / Liviu Indricau (Sir Edgardo di Ravenswood); Andrei Lazar (Lord Arturo Bucklaw); Leonard Bernad / Dan Popescu (Raimondo Bidebent); Sorana Negrea / Florena Radu – invitata (Alisa); Valentin Racoveanu (Normanno).

Opera „Lucia di Lammermoor” de Donizetti este o capodopera a romantismului italian, una dintre cele mai mari creatii ale belcanto-ului.

Opera este bazata pe romanul lui Walter Scott, „Bride of Lammermoor”, opera lui Donizetti reda povestea de dragoste a Luciei. Enrico afla ca sora lui, Lucia, e indragostita de Edgardo, dusmanul de moarte al familiei sale. Situatia politica si economica este grava, trupele au nevoie de bani, iar una dintre modalitatile de a procura cele necesare este casatoria Luciei cu magnatul Arturo.

Asteptand intalnirea secreta cu Edgardo, Lucia ii povesteste un vis Alisei, insotitoarea ei, dar respinge premonitia, convinsa ca dragostea va triumfa. Indragostitii se logodesc in secret, inainte ca Edgardo sa plece in misiune. Fara nicio veste de la iubitul ei, scrisorile lui fiind interceptate, Lucia e convinsa ca a fost parasita si se supune fratelui sau, care ii organizeaza nunta in prezenta preotului Raimondo, unde apare din senin Edgardo. Acesta o acuza pe Lucia de tradare, o umileste si rupe logodna, blestemand-o. In noaptea nuntii, aceasta isi omoara sotul, aceasta fiind singura varianta pe care tanara o are la dispozitie.

Eliberata de taina cununiei, Lucia canta una dintre cele mai sensibile si lungi arii din istoria operei, cea a „nebuniei”. In ultima scena, Edgardo revine furios si indurerat, crezand in mod fals ca Lucia petrece in bratele sotului. Preotul Raimondo il anunta ca Lucia a murit, iar Edgardo se omoara convins ca pe lumea cealalta o va reintalni pe aleasa inimii sale.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ si de la Casa de Bilete a Operei Nationale Bucuresti.

O alta montare a regizorului Andrei Serban disponibila publicului bucurestean este „Richard III”, la Teatrul Bulandra, care a avut premiera in martie 2019.

Spectacolul spune povestea lui Richard al III- lea care a fost rege al Angliei timp de doi ani. A avut o domnie scurta si zbuciumata marcata de razboaie pentru tron. El a fost ultimul rege al Casei de York, iar moartea sa in batalia de la Bosworth a reprezentat sfarsitul Razboiului celor Doua Roze, un conflict dinastic care a ravasit Anglia timp de aproape jumatate de secol. Domnia lui a fost marcata de acest razboi civil, de conspiratii si tradare. 

Realizat in doua parti, spectacolul lui Serban Andrei ramane fidel textului si aduce personajele in zilele noastre. Acesta il prezinta pe Richard drept un tiran sangeros care a ramas cunoscut peste veacuri. In ultima parte a acestuia, regizorul face o paralela intre lumea shakesperiana din vremea cand a fost scris si situatia actuala, astfel ca face un spectacol politic cu un puternic mesaj social.

Finalurile celor doua parti sunt marcate, sugestiv, prin interprtarea melodiei “Time is on my side” a formatiei The Rolling Stones cantata de actori.

In montarea sa regizorul pune o oglinda in fata lumii pentru a privi viata prin povestea veche de patru secole, in care pastreaza emotia teatrului prin jocurile actorilor si surprinde esenta naturii umane

Spectacolul este sustinut de scenografia minimalist conceputa. Schelele metalice sunt elemente de baza decorate cu parghii de neon ca la un spectacol de estrada. Raman functionale scara cu treptele parvenirii si decaderii, tribuna discursurilor si folosirea trapei din centrul scenei de unde apare la inceput Richard si prin care pleaca personajele ucise, iar in finalul spectacolului vine Richmond care este acelasi Richard.

Actorii din distributie interpreteaza unul sau mai multe personaje, importante sau secundare, foarte bine si in stiluri de joc diferite, iar din distributie fac parte Marius Manole, George Ivascu, Rodica Lazar, Cornel Scripcaru, Alexandra Fasola, Catalin Babliuc, Adrian Ciobanu, Constantin Dogioiu, Alin State, Lucian Ifrim, Mirela Gorea, Catinca Maria Nistor.

Andrei Serban este unul dintre cei mai importanti regizori romani recunoscuti mondial, cu o cariera exceptionala in SUA, care a inceput inca din anii 70. Acesta a fost profesor la Columbia University School of Arts timp de aproape 30 de ani, de unde s-a retras de putina vreme.

S-a nascut la Bucuresti in 1943 si este absolvent al sectiei regie din cadrul IATC (Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica), clasa Radu Penciulescu in anul 1968. A debutat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt si s-a intors in Bucuresti, la Teatrul Bulandra unde a montat remarcabil tragedia shakespeariana “Iulius Cezar”.

In 1971 a emigrat in Statele Unite ale Americii, dupa ce a fost invitat de Ellen Stewart, directoarea companiei „La MaMa”, la New York. A revenit in Romania in 1990 ca director general al Teatrului National din Bucuresti (1990-1993) unde a pus in scena „Trilogia antica”, spectacolul care a revolutionat teatrul romanesc ca abordare scenica.

Andrei Serban a montat in Romania: „Purificare” de Sarah Kane (2006, Teatrul National din Cluj), „Don Juan in Soho” de Patrick Marber (coproductie a Teatrului National din Cluj si Teatrului „Radu Stanca”), „Lear” (2008, Teatrul Bulandra, cu o montare inedita, distributia fiind exclusiv feminina),  „Strigate si soapte” (2011, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca), „Ivanov” de A.P. Cehov (2011, Teatrul Bulandra), „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht (2014, Teatrul Bulandra), „Car(o)usel (2015, Teatrul Bulandra), „Mult zgomot pentru nimic” (2017, Teatrul de Comedie) si recentele spectacole de la Teatrul Bulandra, din 2018: “Richard III” si “Zadarnicele chinuri ale dragostei”.

Intre spectacolele de opera montate de regizorul roman se numara: „Evgheni Oneghin” (1980, a marcat debutul ca regizor de opera la Welsh National Opera din Cardiff, reluata pe scenele lumii la Nancy, Seattle, Lyon sau Venetia), „Turandot” (1984, Covent Garden; 2009, Kennedy Center din Washington), „Norma” (1985), „Fidelio” (1986), „Ingerul de foc” (1991), „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti (1995, Chicago, Opera Nationala din Paris, Opera Bastille din Paris; 2014 si 2016, Opera Nationala Romana din Iasi; 2017, Opera Nationala Bucuresti), „Oedipe” de G. Enescu (1995), „Puritanii” (1997), „Italianca in Alger” (1998), „Indiile Galante” de J. Ph. Rameau (2003, Opera „Garnier” din Paris; 2012, Opera Nationala Romana din Iasi), „Othello” de G. Verdi (1993, 2004), „Manon” de Jules Massenet (2007, StaatsOper din Viena), „Faust” de Ch. Gounod (2005), „Vaduva vesela” de Franz Lehar (2016, Opera Nationala Bucuresti).

In acest sezon, la Opera de Paris regizorul Andrei Serban a montat „La Khovantchina” / „Hovanscina”, opera in cinci acte a lui Modest Petrovici Musorgski. Detalii aici.

Citește în continuare